2 187 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Garageuppfart
Hej" Jag bor i ett hus från 1957 där jag och min granne har gemensam nerfart till våra källargarage, vi köpte huset av min svärfar som fixade nerfarten själv.Men den dåvarade grannen ville vara med på ett hörn, så vägen ner till garagen breddades så hans Pv skulle kunna köras in i hans garage. Nu till frågan" Om jag inte vill skotta uppfarten varje vinter som vi gjort sen 1985, kan jag fylla igen den del som tillhör min tomt? till saken hör att farbröderna bara ingick ett muntligt avtal om nerfarten, kan de vara nåt som räknas som sk servitut" Micke"
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 226 inlägg
Jag antar att det är ett parhus eller liknande och att det går en fastighetsgräns mitt i nedfarten och att denna då blir för smal för en modern bil, så att du de facto hindrar grannen från att nyttja sitt garage om du skottar igen din halva.
Det första tipset är förstås att prata med grannen. Kanske är det en viktig nedfart för honom och han är villig att anstränga sig för att den finns kvar.
Rent juridiskt kan du sätta igen din sida. Viktigt att tänka på då är att ditt marktryck inte får förstöra på grannens sida, så du behöver exempelvis rejäla L-stöd för att göra detta. Du har inte heller rätt att använda grannens mark medan du gör dina markarbeten.
Servitut ska numera vara skriftliga, men på 50-talet dög fortfarande muntliga servitut. Har du när du tog över fastigheten inte blivit informerad om servitutets lydelse och innebörd så gäller det dock inte mot dig.
Det första tipset är förstås att prata med grannen. Kanske är det en viktig nedfart för honom och han är villig att anstränga sig för att den finns kvar.
Rent juridiskt kan du sätta igen din sida. Viktigt att tänka på då är att ditt marktryck inte får förstöra på grannens sida, så du behöver exempelvis rejäla L-stöd för att göra detta. Du har inte heller rätt att använda grannens mark medan du gör dina markarbeten.
Servitut ska numera vara skriftliga, men på 50-talet dög fortfarande muntliga servitut. Har du när du tog över fastigheten inte blivit informerad om servitutets lydelse och innebörd så gäller det dock inte mot dig.
Tack för svaret' det är som du säger att tomtgränsen skär rakt genom mitten på nerfarten, men jag har mera kvar av min sida ,och de skulle innebära att han omöjligt skulle kunna svänga in i sitt garage om jag fyller igen min sida. Nu är det inga problem då jag skruvar med bilar själv i mitt garage, men vid en ev husförsäljning till nåt ungt par tror jag inte dom vill skotta upp några kubik snö ur garageuppfarten, då kanske de vore bra med nåt papper på hur man ska göra vid en ev tvist
Borde väl gå att skriva ett servitut på nedfarten. Då är ju grannen säker på att kunna få nytta den även om ni säljer.M Mickenr1 skrev:Tack för svaret' det är som du säger att tomtgränsen skär rakt genom mitten på nerfarten, men jag har mera kvar av min sida ,och de skulle innebära att han omöjligt skulle kunna svänga in i sitt garage om jag fyller igen min sida. Nu är det inga problem då jag skruvar med bilar själv i mitt garage, men vid en ev husförsäljning till nåt ungt par tror jag inte dom vill skotta upp några kubik snö ur garageuppfarten, då kanske de vore bra med nåt papper på hur man ska göra vid en ev tvist
Eller får man inte skriva servitut på något sådant?
Jag tror det går att göra i efterhand, annars
blir de nog svårt för min granne att behålla vägen ner till garaget, om nästa ägare vill fylla igen nerfarten. Men då jag bor i Norrland med mycket snö vintertid, och snön drevar igen nere vid garagedörren så förstår jag att folk vill bygga uppe i markplan.
blir de nog svårt för min granne att behålla vägen ner till garaget, om nästa ägare vill fylla igen nerfarten. Men då jag bor i Norrland med mycket snö vintertid, och snön drevar igen nere vid garagedörren så förstår jag att folk vill bygga uppe i markplan.
Klicka här för att svara