Fick ett samtal av sambon just nu som kan sammanfattas med "Garagetaket läcker!", verkade droppa på rätt bra desutom.

Är det någon idé att ens försöka reparera skadan eller ska man lägga om hela taket? Gammalt papptak från -79 som bara fylls på med sån asfalt år på år.

Funderar även på om man samtidigt som man gör det ska göra en altan av garagetaket för att kunna utnyttja morgonsolen. Frågan är bara, vad tror ni nåt sånt kan gå på? I enklaste form nåt trägolv, räcke och en altandörr med montering?

Ungefärliga priser på att renovera hela garagetaket (runt 35kvm) eller bra firmor i Kronoberg tas tacksamt emot också.

Vi har ett garage av samma typ och det började läcka, liksom många av grannarnas. Vi har gjort lite olika lösningar, många har gjort som vi och lagt ett lutande plåttak istället. Vi var så bekväma att vi lade ut de nya reglarna direkt på papptaket, snedsågade i ena ändan, och anslöt dem mot en bra regel i takfoten i andra ändan. Vi har inget nytt undertak utan bara gles läkt (dock är läkten av rejäla plankor, fråga mig inte om dimensioner bara), så vi var ju lite oroliga för plåten nu i vinter, men det höll fint.

Några har lagt ny papp ovanpå den gamla och det är inte alls svårt, även om det är kladdigt jobb, och viktigt att det gör rätt så att inte nubben ger hål rakt igenom.

Några som vill göra allt helt rätt har förståss rivit bort allt gammalt innan de lagt nytt, antingen nytt papptak likadant som det gamla, eller plåttak med lutning istället.

Problemet om man gör en altan är ju att ni även om ni nu byter ut den gamla pappen sedan inte kommer åt att sätta nya asfalt årligen när den nya pappen börjar få det behovet. Och det behovet kommer enligt min erfarenhet snabbare om man har nåt på (vår värmepump stod direkt på papptaket, det var där vi ifkc våra läckor), dels kommer inte solen åt att torka upp taket efter regn, dels samlas löv och sånt på taket.

Vårt tak kostade inte mer än materialet för plåten, reglarna och monteringsskruvarna. Arbetet gjorde vi själva, så dataingenjörer vi är. Snickaren vi brukar anlita skrattade förståss en del för han har aldrig sett nåt liknande, men han kunde inte säga nåt konkret fel på det.

Kalas, tack för ditt svar! Ska ta och leta runt lite efter hantverkare och se om man kan hitta någon som kan komma och kika på det och ge lösningsförslag.

Eftersom det redan är hål och ganska gammalt kan nog lutande plåttak vara en bra långsiktig lösning. Så slipper man vara orolig kommande år.

När det gäller saker som fukt, vatten och isolering så utnyttjar jag hantverkare, även jag dataingenjör ;)

Plåt kräver en del lutning, på mina låglutande tak lade jag restrix gummiduk. Kanske kan vara ett alternativ, kräver inte mycket av underlaget heller. Jag hade vanlig takpapp under.

Varför i hela fridens namn ska du kladda asfalt årligen på taket? Är taket slut lägger man om det.

Exakt, lägg om papptaket. Håller i 20 år.

Ja minst 20 år skulle ja säga och låt en takentreprenör göra jobbet så får du svets papp = inget kladd + håller fint :D

Kan ge liten statusrapport/uppföljning.

Hade en takläggare här i veckan, han kunde inte se några läckor så han rekommenderade att lägga om hela taket och byta brunnen. Det är ändå 30 år gammalt.

Så det vi väntar på nu är att de ska hitta en lucka, förhoppningsvis i kommande veckan att göra det på. Landar på ca 10 000kr efter ROT. 45kvm tak, så känns helt ok.

Tack för era åsikter och kommentarer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.