I
Japp, nu var det tid, nu läcker taket. Kan man fixa det själv eller? Jag skulle samtidigt vilja öka fallet som jag tycker är för snålt. Jag ser två fel i nuvarande konstruktion.
1: Råsponten ligger på tvärs gentemot fallet , blir det läcka i ena ändan av garaget kan vattnet följa spånten och läcka igenom var som helst.
2: Takpappen ligger längs fallet, släpper det i en skarv rinner vattnet in.
Vet inte om det har att göra med fallet varför pappet ligger så, hade man lagt det tvärs hade det förmodligen bildats pölar vid varje skarv.
Tyvärr finns ingen ritning på garaget, det är nog byggt på en höft.
Vad är lägsta vettiga fall och hur lägger man pappet?
Troligen måste jag även byta råsponten, är det vettigt att vända den 90 grader, eller det kvittar? Att vända den medför även att taket blir lite högre så det blir lite mer jobb.
Gör ett försök att förklara hur det ser ut med hjälp av en skiss.:)
Takskiss.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Takskiss.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
S
är det glaspanel under pappen?
svårt å fixa ett läckande tak. å säkert har du då en fuktskada. så en större renovering skulle nog passa

I
Nej,nej! Jag skrev fel för jag tänkte fel, det är ju inte glespanel, det är såna där spåntade brädor, kan inte komma på vad det heter.
Råspont heter det väl?

Redigerat av moderator:
I
Hur tar man bort felaktigt infogat?:o

I
SBH skrev:
jupp
[länk]
Då ser det ut som att det är rätt med råsponten i 90grader mot fallet.
Men vad är minsta fall för papptak?
Är plåttak ett alternativ?

S
ion skrev:
Då ser det ut som att det är rätt med råsponten i 90grader mot fallet.
Men vad är minsta fall för papptak?
Är plåttak ett alternativ?
nja finns ingen direkt minsta lutning. finns papptak som har nästan ingen lutning.
plåttak kan man sätta. bara välja rätt sort. finns många alternativ

Vad jag kan se är taket rätt byggt. Råsponten och ytpappen ska bägge ligga som de gör, normalt sett.
Dock verkar som sagt fallet i lägsta laget. Men å andra sidan så är 2cm/m ungefär vad man har i duschen.
Ja då, man kan fixa det själv, bara man är lite händig och läser på om hur det funkar. Till att börja med bör du, om möjligt försöka avgöra renoveringsbehovet. Har det börjat läcka nyligen kan det räcka med att laga läckan tillfälligt nu och torka ut konstruktionen och sedan bara lägga om pappen till våren eller en fin helg. Hur länge har nuvarande papp legat? Att lägga om ett så platt tak är ju tacksamt genom att det är så lättarbetat ;-)

Jag är tror att ett plåttak med så låg lutning måste svetsas, och då är det alltså ett falsat och svetsat plåttak vi pratar om. Jag tror inte ett plåttak är ett alternativ i praktiken.

S
thomasx skrev:
Vad jag kan se är taket rätt byggt. Råsponten och ytpappen ska bägge ligga som de gör, normalt sett.
Dock verkar som sagt fallet i lägsta laget. Men å andra sidan så är 2cm/m ungefär vad man har i duschen.
Ja då, man kan fixa det själv, bara man är lite händig och läser på om hur det funkar. Till att börja med bör du, om möjligt försöka avgöra renoveringsbehovet. Har det börjat läcka nyligen kan det räcka med att laga läckan tillfälligt nu och torka ut konstruktionen och sedan bara lägga om pappen till våren eller en fin helg. Hur länge har nuvarande papp legat? Att lägga om ett så platt tak är ju tacksamt genom att det är så lättarbetat ;-)
nog skulle va mysigt å öka på lutning ändå.

I
thomasx skrev:
När det började läcka vet man ju inte. Vattnet ska ju ta sig igenom isolering och plast innan det ger sig på gipsen. Jag utgår från att taket är ordentligt skadat och att mycket av råsponten behöver bytas. Lutar mot att jag plastar in det i väntan på våren, ett aber är ju om det börjar blåsa, men det ska fan till å ligga på taket i dessa tider.
Taket har legat sen 83 så jag har ingen anledning att klaga.
Kollade lite på Lindabs plåttak, det som Timell la i tv. Dessvärre rekommenderade de taklut på minst 12 grader.

S
ion skrev:
När det började läcka vet man ju inte. Vattnet ska ju ta sig igenom isolering och plast innan det ger sig på gipsen. Jag utgår från att taket är ordentligt skadat och att mycket av råsponten behöver bytas. Lutar mot att jag plastar in det i väntan på våren, ett aber är ju om det börjar blåsa, men det ska fan till å ligga på taket i dessa tider.
Kollade lite på Lindabs plåttak, det som Timell la i tv. Dessvärre rekommenderade de taklut på minst 12 grader.
kontakta försäkringsbolag??
att du kontaktar dom skall inte betyda att det kommer dit en firma som gör jobbet

ion skrev:
Om det började läcka de senaste dagarna, vilket inte är omöjligt, även om det inte måste vara så, men om det är så. Då är det bara att laga läckan, torka ut, och så behöver du inte byta råspont, isolering etc. utan i stort sett bara fixa läckan och ytskiktet. Precis det där hände min far på hans platta tak och han behövde inte byta annat än innertakskivan, efter att ha lagat läckan.

Det är bra att du utgår från worst case, men ta det inte för givet i onödan ;)

Och precis, din lutning med 2,5cm/m har funkat i över 30 år. Och pappen från 83 var specad att hålla, ja, vadå 15-20 år? Inte så konstigt om det börjar läcka nu, pappen borde antagligen bytts för en tid sedan.

Jag ser att en av Matakis produkter för låglutande tak tillåter lutning på ner till 1:100, dvs 1cm/m, mindre än halva din lutning ;) De ger 2+8+5, dvs totalt 15 års garanti på den produkten, och nämner att accelererade tester visar att materialegenskaperna ska bestå även efter 30 år. Men det är alltså dagens produkt, inte den de hade för 32 år sedan ;) Men för dagens produkt, garanti i 15 år och livslängd runt 30 år.

Laga din läcka, se till att torka ut, och med lite flyt räcker det att du byter papp och fixar till ytskiktet inomhus.

I
Jo, laga läckan, låter ju enkelt, men hur hittar man den? Kan ju i princip vara var som helst om det runnit på diffspärren . :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.