Jag behöver samtliga verktyg till en hemma verkstad allt är borta i och med en brand.
Snap-On blir det inte det har jag helt enkelt inte råd med, det blir inte heller Biltema, Kamasa, Bahco eller något annan hobby tillverkare. Jag kan inte hitta några adekvata tester som tar i tills det går sönder och väger garantier mot varandra. Det finns flera amerikanska Youtubes som utför tester men de testar inga verktyg som är tillgängliga i Sverige. Jag vill gärna ta i grejerna innan jag köper.

Är det någon som vet någon leverantör som har så god kvalité att hylsor, spärrskaft, gängverktyg, led- och blocknycklar med så hög kvalité som man verkligen kan lita på när man tar i?

Alla tipps mottages med tacksamhet.

//marsk

Facom eller Gedore, då kan du lite på att verktygen håller om du tar i lite.

Men även dom går sönder om du använder verktygen på fel sätt, själv skulle jag inte ens fundera på fap of när man pratar verktyg med kvalité utan ser dom lite som typ tengtools eller bahco

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Düsseldorff
Irwin, Klein, Milwaukee, Mac, Gearwrench, Stiletto, Vaughn Bushnell, Wera etc. Det finns många tillverkare av bra verktyg men de är ofta bra på olika typer av verktyg. Du får surfa runt.

C
Om man vänder på frågan - hur vanligt är det att man drar sönder denna typ av verktyg?
Har, som de flesta misstänker jag, misshandlat sådana ganska ordentligt emellanåt men kan inte minnas att jag någonsin råkat ut för haveri. På sin höjd att en hylsa "biter". Då har jag i och för sig undvikit det värsta skräpet, men jag skulle vilja påstå att de flesta märkesverktyg och en hel del billiga Kina-grejor lätt håller måttet.

Tycker även att det bekräftas av dessa Youtube-kanaler som testar verktyg tills de går sönder - det är, med vissa undantag förstås, oftast sjuka vridmoment innan även de billigaste prylarna går sönder.

Tack för input.
Jo det är en del nycklar som gåt sönder genom åren ofta ringnyckeln, men även hylsor har spruckit.
Det är väll inte bara ren hållbarhet man är ute efter, man vi ju att det ska kännas som att stänga dörren på en Mercedes när man skall använda en nyckel eller som att låsa ett kassaskåp.

@Düsseldorff
Vilken av de som du nämner skall man börja titta på tycker du?

Svårt beslut när man skall köpa precis allt.
Man vill ju inte skapa ett hop plock som det var förut utan något enhetligt som inte har en blå vit logga tryckt på allting.

Düsseldorff
Det beror helt på vad du är beredd att betala. Exempel: Stiletto tillverkar tveklöst världens bästa hammare men de kostar 2-3 000 kr styck. Gearwrench tillverkar fantastiska nycklar men ett komplett set kostar 5-6 000 kr.

Är det ett försäkringsbolag som betalar så hade jag nog försökt klämma ur dem en komplett verktygsvagn, typ tengtools eller nått.. Lägger du Hazet eller Stahlwille som förslag först så kan du förhandla neråt sen...

Kan inte påstå att jag erfarenhet av alla världens tillverkare men jag har en del verktyg från Hazet och kvalitetsmässigt har jag inga klagomål, bra passform på allt och håller för rejäla tag.

galento
C cpalm skrev:
Om man vänder på frågan - hur vanligt är det att man drar sönder denna typ av verktyg?
Har, som de flesta misstänker jag, misshandlat sådana ganska ordentligt emellanåt men kan inte minnas att jag någonsin råkat ut för haveri. På sin höjd att en hylsa "biter". Då har jag i och för sig undvikit det värsta skräpet, men jag skulle vilja påstå att de flesta märkesverktyg och en hel del billiga Kina-grejor lätt håller måttet.
Har en del verktyg både från Kamasa och Biltema och det har gått sönder en 7/8 " hylsa
ur Kamasa satsen på 30+ år och har väl haft Biltema verktyg länge också. Så att dessa
skulle vara så dålig kvalité vete tusan med tanke på hur mycket de använts.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Köpte en 1001delars vagn från Teng Tools, tängerna och spärrskaften är väl de man kan klaga på. Men man vill ju iaf. ha knipex + 3-6 spärrskaft kan man ju handla löst / jaga beggat av de märken man gillar.

Vagnen tar mycket liten plats så passar bra till ett villagarage. Tror jag pynta 25.000+moms för mitt 12år sedan. Finns numer olika inriktningar och storlekar/antal verktyg till den 3delade vagnen + bättre hållare för verktygen. Tror Luna är importören och säger de har livstidsgaranti. Fick tjafsa lite på lokala Tools för att få nån bitshylsa utbytt på garantin då den var runt 8år gammal och säljaren fick det att låta som det inte var livstids garanti. Lika så har väl KamasaTools gått ifrån öppen livstids garanti och kräver numer kvitto vill jag minnas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.