N
Verkar bli många funderingar och frågor på vägen så jag tänkte starta en tråd som handlar om mitt garagebygge istället för en massa olika frågor i nya trådar. så vi startar från grunden:
Grävt ner till pinnmon, ett lager grus. vibbat. markduk + vibbad finare grus för avjämning.
Grunden är isoleradekantelement 400 höga och 300mm EPS i botten (100 i kanten) 22mm värmeslang under armeringen. Armeringen ligger på 50mm djup (100 betong som tunnast) kanterna armerade med 8mm U + 2 järn runt det hela i botten av kanten + 2 i ovankant av kanten.
Väggarna är murade i Leca 290 i ena väggen och 250 i dom andra. Hammarbanden är 170x45 fastsatta med 48 st M12 gängstång i ankarmassa ca cc60. Här är jag idag !

Nu gäller det att fortsätta rätt ! Tänkte isolera med frigolit på utsidan och sen putsa. Insidan tänkte jag först klä med OSB+ Gips, men kompisen tyckte varför då ? slamma och måla bara rakt på och måla vitt , sparar mycke pengar där.... Så det låter ju bra.
Ska man slamma på utsidan innan frigoliten sätts dit ? behövs nån luftspalt ? och kan/bör jag sätta den där plåten längst ner så att den går ner över kantelementen ? ( har murat kant i kant) eller ska den plåten vika ut där lecan möter grunden ?

Takstolarna kommer om 14 dagar .... Hur snabbt spikar 3 händiga "gubbar" färdigt taket tro ? behöver väl få på bräderna hyfsat snabbt så man kan täcka med presenning ? Är väl inte så käckt att ha takstolarna bara nakna i höst ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.