Hej igen Robbie!
Visst har du en poäng men det verkar finnas mycket som inte är med på din spec som tex bärlager, el, dränering mm samt att han verkar isolerat hälften av vad som anses normalt på ett garage idag.
Dessutom har priserna stegrat sig något sanslöst och som ett exempel kan jag ge vårt inköpspris på en 45x95regel som jan 06var 8.80kr och igår när jag beställde ca 4000m
fick betala 14.2kr OBS att detta var på ett år! priserna -01 var troligtvis runt 6kr.
Gick igenom årets prishöjningar och fick ett snitt på ca 57% :'(
Men jag har full förståelse att man som privatperson inte håller koll på detta.
Armerad flytbetong ligger idag på ca 4200krm3 ink transport/lossning på mindre mängder så en platta på 50m2 borde hamna på 8x4200=33 600 bara den.
En isolerad port av bra kvalité minst 10 000kr/st

Visst kan man blanda betong själv osv men då ska man ha både utrustning och kunskap för detta och även om man hämtar råvarorna själv har man ju en transportkostnad för bränsle, slitage, värdeminskning mm och dom som testat vet att det blir MÅNGA resor till bygghandel med bil och släp för att hämta allt man behöver för ett 50m2 garage, det handlar ju om iaf 50ton material minst.

Hej TG
Ok - låter sannerligen dyrt 57% - har ingen aning om var du finns och jobbar men kollade här i Sthlm på AKB Byggmaterial som skrev på sin hemsida 45x95 mm 11:95 9:95 - den första är klass III och den andra klass IV - vad det nu exakt betyder - sjukt med kvist kanske?

Mitt garage skall bli 40 kvm, får inte bygga större och frågade förut av ngn i Sthlms området vad flytbetong skulle kosta och det skulle landa på 12 - 14k med pumpbil. Armerad betong - vad är det? menar du att man inte behöver kamstål och nät eller vad betyder det? känns ändå som våra priser inte riktigt synkar och du bör ju ändå få rabatt osv iom att du har företag eller har du så höga krav kanske och jag nöjer mig med lågpris ::)?//R

Hmm nog för att priserna på virke varierar kraftigt i landet men har aldrrig varit med om att det varit billigare i sthlm, vi håller till i karlstadsregionen. min gissning är att dom inte uppdaterat sin hemsida??
Ja det stämmer bra, armerad betong är färdigarmerad sas så du slipper krånglet med najning, mattor mm.
Är dina priser ink moms förresten?

Jupp - ink moms - uppdaterat dec 06 så ganska uppdaterad iaf. De är t o m billigare än Byggmax :D http://www.akbbyggmaterial.se/sortiment/prisexempel.html åtminstone på vissa grejer - som sagt lönar sig att kolla i runt, tror det kan bli enorma summor i synnerhet om man har företag. Armerade betongen lät bra men dyrt - får se vad man gör?//R

Ja dom verkar billiga, iof svårt att jämföra utan att se varorna i verkligheten men helt klart ser dom prisvärda ut!
Iof kommer du inte att kunna bygga för under 1000krm2 ens med dera priser men berätta gärna hur det funkar och vad som stämmer med verkligheten av deras priser när och om du beställer där.
Tänkte i första hand vad dom menar med dom olika klasserna osv och hur det är med längder/rakhet mm (har aldrig vart med om en vanlig bygghandel som olika sort)

Tossegubbe skrev:
Kan meddela att ett isolerat garage med tegeltak och gipsat inv kostar minst 2500kr/m2 +moms i dagsläget om det skall utföras med någon kvalitet och av en yrkesman med kvitto.
Ett oisolerat ligger på ca 2200kr/m2 +moms
Dessa priser inkluderar ej portar fönster eller dyl, inte heller plattan som under normala förutsättningar ligger på ca 1200kr/m2 (isolerad)

Vi bygger ett garage (lösvirke) på ca 45 kvm, tuttifrutti kvm-pris är drygt 4000 SEK inkl moms. Kan säga att det kommer gå att bo där om vi önskar.

Bara isolerad platta, Port (3000 bred), dörr, L/L pump är nästan 70 papp.

Vi drar el samt vatten själva annars har vi lejt bort resten. Visst skulle vi kunna spara ca 25-30 kakor men med tanke på att vi bygger både hus och garage samtidigt lägger jag hellre till några tusenlappar och får garaget som jag vill ha det. Skillnaden i månadskostad är försvinnande liten.

Dessutom kanske man kan räkna hem några kronor med en bra L/L pump och bra byggnation istället för budgetbygget vi tittade på från början.

Robbie skrev:
Jag vet åtminstone en bekant som byggt lösvirkes garage ca 60 kvm för ca 60 tkr inkl, isolering, el, avlopp, 2 portar, grund, färdiga takstolar med hållfasthets beräkningar osv - få ett bygge på 40 och svälla till summor som nämnts ovan skulle jag inte betala.
Håller med Tossegubbe. Helt stört omöjligt.

Har precis byggt ett 60kvm isolerat garage. Hela kalaset gick på 135,000:-, och då är varenda skruv och klammer också inräknade. Har byggt allt helt själv, så det är bara materialkostnader. El-port och riktig dörr, två fönster. Byggt enligt konstens alla regler. Allt material inköpt till samma pris som snickarfirmor handlar för hos den lokala brädgården.

dvs. materialkostnad är 2250kr/kvm. Och som sagt med precis ALLT inräknat.

Mikael_L
Jenny_U
Det framgår inte riktigt vad som ingår i det pris du frågar om, utom att det är utan platta samt oisolerat och utan port.

Men säg så här:
Regelstomme 3000:-
Panel 4000:-
Takstolar 5 - 8000:-
Undertak + plåt 8000:-

Detta är ungefärliga priser på några poster.

Sen ska det till underlagspapp, vindpapp, elprylar, spik o skruv, hängrännor+stuprör och en massa andra småsaker som alla kostar något.
Så minst hälften av din offert verkar vara material.
Så det verkar bara bli kvar sisådär lite drygt 2 arbetsveckor för avlönat vitt arbete.

Jag tycker inte det verkar orimligt dyrt iaf.

Nu ser jag att tråden är jättegammal, så Jenny får nog ingen hjälp av det här...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.