Hej!

Har nu ett tag letat efter information kring mått när det gäller garageport och garageöppning med begränsad framgång.

Min öppning är B: 2350 mm H: 1950 mm.

Har varit på en mängd sidor utan att hitta en port med dessa mått och så klart för en rimlig peng.

https://www.bauhaus.se/garageport-42-20-motordriven-vit-2375x2000mm

Hittade följande men den är 25 mm för bred och 50 mm för hög.

Det jag undrar är om denna port går att använda? Porten sitter på insidan så det bör inte vara några problem? Den kommer sluta tätt?

Kan man tänka samma om höjden eller kommer den inte sluta tätt uppe?
Tacksam om någon kan klargöra hur jag ska tänka.

Steeldragon
En garageport sitter ju oftast på insidan av innerväggen, så att den är lite bredare gör inget.

Hur hög den kan vara begränsas av innertakhöjden i garaget. Ofta krävs det ca 20 cm frigång, eller liknande, för att den ska kunna öppna ordentligt. Exakta överhöjdsmått borde kunna hittas på samma ställe som du beställer porten på.

Klarar du bara det kravet gör det heller inget att den är lite högre än porthålet.

Tack för svar.

Behöver skenorna vara i kant med karmen så att gummilisten kan sluta tätt? Om jag flyttar de några millimeter åt sidorna och uppåt, kommer det då sluta tätt?

Steeldragon
I min erfarenhet så är skenor och tätningslist separata enheter.
Tätningslisten sätter du precis runt porthålet för att sluta tätt. Skenorna kan du sätta hur långt bort du vill sålänge det finns plats åt alla håll.

Med det sagt bör du nog ändå dubbelkolla vad som gäller för just den porten du tänker beställa, då det säkert kan skilja mellan olika tillverkare och modeller.

A
J jalimanovic skrev:
Hej!

Har nu ett tag letat efter information kring mått när det gäller garageport och garageöppning med begränsad framgång.

Min öppning är B: 2350 mm H: 1950 mm.

Har varit på en mängd sidor utan att hitta en port med dessa mått och så klart för en rimlig peng.

[länk]

Hittade följande men den är 25 mm för bred och 50 mm för hög.

Det jag undrar är om denna port går att använda? Porten sitter på insidan så det bör inte vara några problem? Den kommer sluta tätt?

Kan man tänka samma om höjden eller kommer den inte sluta tätt uppe?
Tacksam om någon kan klargöra hur jag ska tänka.
Det finns hemsidor där du kan beställa efter dina mått. Sök på måttanpassade garageportar. vill tro det kostar mellan 12-14 tusen. så kan du själv välja färg så det passar.

T
Hej,
Lånar tråden lite..
Ska oxå hitta en garagedörr och tänkte en takskjutsport. Jag är lite osäker på hur man mäter.
Jag har en carport som jag tänkte göra ett garage av så jag gissar att det är avståndet mellan reglarna till infarten (inte fodren) som man ska mäta, eller hur funkar det?
Är det någon som har länk till måttbeställda portar vore det toppen :)

T turbo100 skrev:
Hej,
Lånar tråden lite..
Ska oxå hitta en garagedörr och tänkte en takskjutsport. Jag är lite osäker på hur man mäter.
Jag har en carport som jag tänkte göra ett garage av så jag gissar att det är avståndet mellan reglarna till infarten (inte fodren) som man ska mäta, eller hur funkar det?
Är det någon som har länk till måttbeställda portar vore det toppen :)
Ta dit en eller flera firmor som får lämna offert (oftast gratis!) på vad det skulle kosta för dem att göra en installation.
På offerten kommer sedan de mått de anser vara rätt stå.
Du kan sedan välja om du vill gå med någon av dem eller "råka använda de måtten" till din egna beställning.

Bara ett tips.. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.