Hej
Jag har en intressant utmaning, jag har precis sänkt mitt golv i mitt källargarage och nu lyckats få ungefär 1.95m i takhöjd. Detta gäller då även min garageöppning som blir 2.50x1,95. Lämpligt hade ju varit slagportar då dessa inte tar någon takhöjd men då tar ytterdelen av dörrbladen i ned farten utanför då det bara är jämnt ca 1m utanför och sedan börjar slutta uppåt. Ett alternativ är då förstås en vikport men dessa görs bara i 2m samt behöver ca 20cm ytterligare för mekaniken. Finns det någon som gjort en egen lösning där man "kapat" ett slagportsdörrblad på mitten och satt gånggärn på mitten för att kunna vika det? Hoppas ni fattar min tanke.

Andre.j78 Andre.j78 skrev:
Hej
Jag har en intressant utmaning, jag har precis sänkt mitt golv i mitt källargarage och nu lyckats få ungefär 1.95m i takhöjd. Detta gäller då även min garageöppning som blir 2.50x1,95. Lämpligt hade ju varit slagportar då dessa inte tar någon takhöjd men då tar ytterdelen av dörrbladen i ned farten utanför då det bara är jämnt ca 1m utanför och sedan börjar slutta uppåt. Ett alternativ är då förstås en vikport men dessa görs bara i 2m samt behöver ca 20cm ytterligare för mekaniken. Finns det någon som gjort en egen lösning där man "kapat" ett slagportsdörrblad på mitten och satt gånggärn på mitten för att kunna vika det? Hoppas ni fattar min tanke.
Du får kanske bli lite kreativ då.
Antingen
Vika den uppåt/utåt
Byggnad med perforerad metallfasad och vikbar sektion, människor går förbi, en bär ballonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller Flervikning, om det finns plats innåt eller utåt
Vikdörrar av trä på en öppen garageingång med stenmur, exempel på kreativ dörrdesign för bygg- och renoveringsprojekt.

Eller något riktig modernt i flera vikningsriktningar om du vill ha ett intressant projekt:
Person demonstrerar en vikbar vägg med geometriska mönster i en verkstad.
Skapa konto

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Hej
Tack för svaret, tro mig jag behöver definitivt bli kreativ här men kanske inte riktigt så 😬
Jag kikar på en vikdörr 3 eller 4 delad men det blir ju väldigt mycket industri, har inte hitta någon svensk sida med vikdörran i ditt inlägg, dock massor i US och UK (bi-fold doors heter det) samt att det är svårt att hitta dörrar lägre än 2m i höjd

Vikdörrar är inte så komplicerade så att måttanpassa på höjden bör intr vara något problem. Däremot bygger du på bredden så är det också smalt får du problem.
Du klarar dig inte med vinklade dörrar dvs de får öppnas lite uppåt?

Z z_bumbi skrev:
Vikdörrar är inte så komplicerade så att måttanpassa på höjden bör intr vara något problem. Däremot bygger du på bredden så är det också smalt får du problem.
Hur tänker du då? Ska jag sätta karmen snett? Det jag tänker är ju om det fanns lyftande gångjärn men dom behöver lyfta ca 6 cm om jag har vanliga slagportar där dörrbladet är 125cm.
Det jag undrar är varför det inte finns "vikdörrar" vanlig slagport med ett gångjärn på mitten av varje dörrblad
Trägarageportar med en delvis öppen slagport. Diskussion om gångjärn och vikdörrar för anpassade konstruktioner.
Skapa konto

Hur tänker du då? Ska jag sätta karmen snett? Det jag tänker är ju om det fanns lyftande gångjärn men dom behöver lyfta ca 6 cm om jag har vanliga slagportar där dörrbladet är 125cm.
Det jag undrar är varför det inte finns "vikdörrar" vanlig slagport med ett gångjärn på mitten av varje dörrblad
[bild]
Vikbara slagportar finns ju även i Sverige.
s.k. Vikport.

Vikport i trä med fyra paneler, monterad i en byggnadsöppning. Porten är stängd och visas rakt framifrån.
Skapa konto

Tex nedan (som kanske inte är den snyggaste iofs, eller billigaste)
https://shop.prido.com/produkt/4-de...MI8--f3p22iQMVKRiiAx0hwS4fEAQYByABEgInOfD_BwE

Eller:
https://torverk.se/produkt/vikport-sandwichbyggd/

Eller:
https://www.unaportar.se/vikportar/

Verkar dåligt med dom för privat bruk dock, vilket dels gör dom dyra, dels är frågan om dom estetiskt passar, kanske värt att kika utomlands...

Hej
Jag har varit i kontakt med:

Prido, inga vikportar under 2m samt att det behövs ca 15cm ovanför dörren för skena
Criva, dom kan lösa vikport under 2m
Torverks, skall återkomma med förslag
Recoport, skall återkomma

dock är dessa portar väldigt mycket "industri" det jag söker är ju mer en slagport med extra vik alltså som inte går i skena ovanför.

För övrigt är vikportar inte dyrare än motsvarande högre kvalitet på slagport.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Kan du inte ställa dörrarna på en liten klack bara? Ok inte världsbäst men fina vikdörrar verkar ju inte helt enkelt att fixa.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Kan du inte ställa dörrarna på en liten klack bara? Ok inte världsbäst men fina vikdörrar verkar ju inte helt enkelt att fixa.
Hur tänker du att det ska bli tätt i nederkant? öppen för alla förslag

P
Hur tänker du att det ska bli tätt i nederkant? öppen för alla förslag
Gjuta med finbetong. I mitt huvud så slutar garagegolvets platta i dörrens ytterkant.

Gjuta med finbetong. I mitt huvud så slutar garagegolvets platta i dörrens ytterkant.
Tanken är att jag ska ha en bil i mitt garage 😬 jag kommer att ha samma nivå på golvet som precis utanför. Har en rejäl ränna för dränering utanför.

P
Tanken är att jag ska ha en bil i mitt garage 😬 jag kommer att ha samma nivå på golvet som precis utanför. Har en rejäl ränna för dränering utanför.
Jag förstår och förstår inte på samma gång, 6 cm gupp blir nog lite väl bumpy, men vem har en bil. I ett garage!? När man kan ha pulkor och färghinkar och flyttlådor och whatnot. ;)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag förstår och förstår inte på samma gång, 6 cm gupp blir nog lite väl bumpy, men vem har en bil. I ett garage!? När man kan ha pulkor och färghinkar och flyttlådor och whatnot. ;)
haha precis 😆
har ett garage bredvid för sånna viktiga prylar

• Haha
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
Hej
Jag har varit i kontakt med:

Prido, inga vikportar under 2m samt att det behövs ca 15cm ovanför dörren för skena
Criva, dom kan lösa vikport under 2m
Torverks, skall återkomma med förslag
Recoport, skall återkomma

dock är dessa portar väldigt mycket "industri" det jag söker är ju mer en slagport med extra vik alltså som inte går i skena ovanför.

För övrigt är vikportar inte dyrare än motsvarande högre kvalitet på slagport.
Problemet med en slagport med extra vik är väl att den troligen ger rätt stora krafter (i andra riktningar än en vanlig slagport) i gångjärnen/infästningen - så frågan är hur man då förstärker där.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Problemet med en slagport med extra vik är väl att den troligen ger rätt stora krafter (i andra riktningar än en vanlig slagport) i gångjärnen/infästningen - så frågan är hur man då förstärker där.
Nä det tror jag inte, det borde inte bli jättestorskillnad jämfört med bara en hel dörr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.