2 031 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Garageport från 1962 kan det vara en (eneträ)? Hur räddar man denna?
Hej. Har en garageport från 1962. Har tvättat av den. Se före och efterbilder.
Vet att ytterdörren är i teak pga gamla ritningar. Men står inget om garageporten.
Har slipat lite på den och det luktar starkt av en alltså eneträ. Kan den vara byggd i detta?
Nu när jag tvättat den hur ska jag göra för att gå vidare?
Vet att ytterdörren är i teak pga gamla ritningar. Men står inget om garageporten.
Har slipat lite på den och det luktar starkt av en alltså eneträ. Kan den vara byggd i detta?
Nu när jag tvättat den hur ska jag göra för att gå vidare?
Din garageport är helt underbart vacker!!Dr_B skrev:
Lägg lite tid på att renovera.
Grannen har fel!
Behåll porten, viktigt att dörrar och fönster matchar ”husets själ”
Hälsa grannen att inget är underhållsfritt. Även garageportar i stål blir smutsiga och måste tvättas ibland om de ska se fina ut. En port i teak "tvättar" man med slip och teakolja. Det är varken svårt eller tidsödande om man gör det regelbundet med några års mellanrum.
Tack! Denna har inte blivit omhändertagen på 30 år så finns en viss underhållsskuld. Men jag tar tag i den nu.mrsnhp skrev:
Såhär blev det. Tvättade ganska hårt (kanske lite för hårt) slipade lite lite sen oljade jag in.
Ska olja in en gång till. Använder en piggmentsfri ”Kinaolja” (tung/lin blandning) så färgen är träets naturliga färg.
Man kan tydligt se att träet längst ner har tagit mer stryk över åren.
Nu kommer alla grannar och berömmer garageporten.
Ska olja in en gång till. Använder en piggmentsfri ”Kinaolja” (tung/lin blandning) så färgen är träets naturliga färg.
SNYGGT!!!Dr_B skrev:
Såhär blev det. Tvättade ganska hårt (kanske lite för hårt) slipade lite lite sen oljade jag in.
Coolt att ha gångdörr integrerat i porten.
Snyggt, vilket lyft!Dr_B skrev:
Om det är solitt trä och inte faner behöver du inte vara blyg med slipningen och kan testa och se om det går att slipa bort mer av det mörka i nederkanten, om du vill. Men "patinan" är fin den också och visar att porten har historia, så det är helt en smaksak.