Hej. Har en garageport från 1962. Har tvättat av den. Se före och efterbilder.
Vet att ytterdörren är i teak pga gamla ritningar. Men står inget om garageporten.

Har slipat lite på den och det luktar starkt av en alltså eneträ. Kan den vara byggd i detta?

Nu när jag tvättat den hur ska jag göra för att gå vidare?

• Gammal trägarageport delvis öppen, nytvättad med ojämna färgskiftningar. Asfalt och småträsaker syns på marken framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rengjord garageport i trä från 1962 med rödbrun finish, omgiven av vitmålade väggar och en mörk ram, kablar synliga på marken.
    Skapa konto
PeterFalun
jag gissar på teak

här är en video från Bovalls Dörr

PeterFalun PeterFalun skrev:
jag gissar på teak

här är en video från Bovalls Dörr
[media]
Tack!

Varför luktar det så starkt av eneträ?

PeterFalun
Teak har en väldigt speciell lukt när man slipar det.
Kan du ta en skarp närbild av panelen?

Jag fixar bilder imorgon är för mörkt ute nu. Men nu när jag läst om hur teak luktar tror jag på teak. Det beskrivs som kryddigt i lukten, så är nog så att garageporten är i teak.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Hoppas det går att fixa upp den.

Grannen säger att han ska byta ut sin dörr mot en modern underhållsfri i stål för han tycker den han har nu (samma som min) är för tung och ful. Och han vill att jag ska göra det också så att det matchar.

J
Så fin som din port är, och i ädelträ, så hade jag aldrig bytt den. Helgerån...

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…

• Närbild av en trävägg med rött träpanel, viss åldrande textur och spikhuvuden synliga i brädorna.
    Skapa konto
Dr_B Dr_B skrev:
Hoppas det går att fixa upp den.

Grannen säger att han ska byta ut sin dörr mot en modern underhållsfri i stål för han tycker den han har nu (samma som min) är för tung och ful. Och han vill att jag ska göra det också så att det matchar.
Din garageport är helt underbart vacker!!
Lägg lite tid på att renovera.
Grannen har fel!
Behåll porten, viktigt att dörrar och fönster matchar ”husets själ”

• Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
ser ut som teak

den blir nog riktig fin om du slipar av och oljar in enligt videon

om grannen ska byta kan du ju spara hans panel som reserv, teak är ju som bekant väldigt dyrt

Hälsa grannen att inget är underhållsfritt. Även garageportar i stål blir smutsiga och måste tvättas ibland om de ska se fina ut. En port i teak "tvättar" man med slip och teakolja. Det är varken svårt eller tidsödande om man gör det regelbundet med några års mellanrum.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Hälsa grannen att inget är underhållsfritt. Även garageportar i stål blir smutsiga och måste tvättas ibland om de ska se fina ut. En port i teak "tvättar" man med slip och teakolja. Det är varken svårt eller tidsödande om man gör det regelbundet med några års mellanrum.
Tack! Denna har inte blivit omhändertagen på 30 år så finns en viss underhållsskuld. Men jag tar tag i den nu.

• Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Såhär blev det. Tvättade ganska hårt (kanske lite för hårt) slipade lite lite sen oljade jag in.

Ska olja in en gång till. Använder en piggmentsfri ”Kinaolja” (tung/lin blandning) så färgen är träets naturliga färg.

Man kan tydligt se att träet längst ner har tagit mer stryk över åren.

Nu kommer alla grannar och berömmer garageporten.

• Nyslipad och oljad garageport i trä, med mörkare partier längst ner. Porten beröms av grannar för sin naturligt framhävda färg.
    Skapa konto
  • Gilla
YuGi och 7 till
  • Laddar…
Dr_B Dr_B skrev:
Såhär blev det. Tvättade ganska hårt (kanske lite för hårt) slipade lite lite sen oljade jag in.

Ska olja in en gång till. Använder en piggmentsfri ”Kinaolja” (tung/lin blandning) så färgen är träets naturliga färg.

SNYGGT!!!
Coolt att ha gångdörr integrerat i porten.

Dr_B Dr_B skrev:

Snyggt, vilket lyft!

Om det är solitt trä och inte faner behöver du inte vara blyg med slipningen och kan testa och se om det går att slipa bort mer av det mörka i nederkanten, om du vill. Men "patinan" är fin den också och visar att porten har historia, så det är helt en smaksak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.