Hej!
Har byggt ett garage i lättbetong / Ytong lågenergi med inbyggd isolering (lågt U-värde) med och har ett par frågor.
Jag ska sätta vanlig z-panel utanpå, behöver jag göra nåt mer eller kan jag sätta reglar direkt på och sen panel? Har såklart limmat fogarna/skarvar, men ingen puts eller slammning är gjord. Tycker inte jag borde behöva göra nåt mer än att sätta panel då det luftas fint etc?
Eller ska man sätta vindpapp också innan panel?

Jag har även en del att sätta skiffer/stenkakel för utomhusbruk mellan huset och garaget (slussen), det borde jag väl kunna sätta rakt på ytongen? (Se bild)

Någon som har något konkret att tillägga? :)

• Renovering av hus, rosa isoleringsskiva, grå bil, delvis öppen carport, byggmaterial synliga, stenplattor förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit mur av betongblock med skuggor och grus nedanför, nära föremål skapar skuggmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade satt syllpapp bakom reglarna.

• Gilla
socker22
  • Laddar…
Tack för snabbt svar, Ja precis bakom reglarna ska ju räcka tänker jag med eller?
Annars borde det ju inte vara några konstigheter?

Har du några tankar kring att kakla med sten/skiffer direkt mot?

S socker22 skrev:
Tack för snabbt svar, Ja precis bakom reglarna ska ju räcka tänker jag med eller?
Annars borde det ju inte vara några konstigheter?

Har du några tankar kring att kakla med sten/skiffer direkt mot?
Nix

Finns det inga krav på någon form av puts på blocken? Nu kan jag ha fel men blocken är väl inte limmade vertikalt så teoretiskt kan det finnas springor.

Rickard.
Kolla upp vad ytong säger om detta, jag har också för mig att "alla" förespråka puts invändigt och utvändigt för att få rätta vind, luft och fukttätning.

Blocken är limmade både vertikalt och horizontellt så inga springor emellan. Dessutom extralimmat utanpå och innanpå i varje skarv. Ytong kör med hängslen och livrem så klart o tycker man ska slamma utanpå innan panel vilket jag personligen tycker känns överkurs.?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.