Tjena tjena.
Jag har planerat på att hjälpa en kompis med att bygga ett garage.
undrar bara om jag har fattat rätt?
lågform för betongplatta (isolering, värmeslingor)
Först betong platta.
Sedan bygga regelverk på backen.
sedan resa regelverket samt probba fast i betongen (ska man ha plast eller något under själva liggande regeln?)
Sträva upp regelverket.
Fäst hörnen.
Bygga takstolar på backen.. res upp takstolarna.
isolering i väggarna.
någon typ av asfaltboard på utsidan.
plast på insidan och sedan spånskiva.
så här är det jag har tänkt hittills... jag vet att jag säkert har glömt en del saker... men kan någon berätta det?
Tack!
Tompa
Jag har planerat på att hjälpa en kompis med att bygga ett garage.
undrar bara om jag har fattat rätt?
lågform för betongplatta (isolering, värmeslingor)
Först betong platta.
Sedan bygga regelverk på backen.
sedan resa regelverket samt probba fast i betongen (ska man ha plast eller något under själva liggande regeln?)
Sträva upp regelverket.
Fäst hörnen.
Bygga takstolar på backen.. res upp takstolarna.
isolering i väggarna.
någon typ av asfaltboard på utsidan.
plast på insidan och sedan spånskiva.
så här är det jag har tänkt hittills... jag vet att jag säkert har glömt en del saker... men kan någon berätta det?
Tack!
Tompa
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ja, någon form av fuktisolering ska man ha under syllen, som den kallas. Det finns olika varianter, jag gillar den som är av gummiliknande material. Finns även takpappslikande remsa, och en variant av inplastad mineralull.Rome skrev:
Nja, inte helt självklart. Om byggnaden inte ska vara uppvärmd så tycker jag att ni ska skippa plasten, ska den vara det så kan ni plasta.Rome skrev:
Ok.
Jag tror han ska ha den uppvärmd... men plasten då... då täcker jag hela regelverket på insidan? sen spånskivorna på det... annars... var det något jag missade i bygget?
Undrar bara... ser en hörna utsåhär. Hoppas du kan se... alltså när man har gjort relgeverket på back.. kan hörnan se ut så här då?
Tack!
Tompa
Jag tror han ska ha den uppvärmd... men plasten då... då täcker jag hela regelverket på insidan? sen spånskivorna på det... annars... var det något jag missade i bygget?
Undrar bara... ser en hörna utsåhär. Hoppas du kan se... alltså när man har gjort relgeverket på back.. kan hörnan se ut så här då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Tompa
hehe nej inte glömma taket...
Men john... med en regel till i hörnan.. det är så regelverket ska se ut?
Sen sätter man dit någon form av asfaltboard eller något på utsidan... efter det sätter men bräder? alltså stående bräder? vilket blir "den färdiga" utsidan?
Tack!
Tompa
Men john... med en regel till i hörnan.. det är så regelverket ska se ut?
Sen sätter man dit någon form av asfaltboard eller något på utsidan... efter det sätter men bräder? alltså stående bräder? vilket blir "den färdiga" utsidan?
Tack!
Tompa
Du vet att google finns va, vissa frågor kanske är så lätta att ta reda på att de inte behöver ställas här..? 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Läkt
Nja, sålänge inte skivmaterialet och panelen är på plats så behövs fortfarande strävorna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Läkt
Nja, sålänge inte skivmaterialet och panelen är på plats så behövs fortfarande strävorna.
Tycker du ska köpa färdiga takstolar. enklare billigare om du sätter ett pris på eran tid
Ni ska få länktips till en hel färdig byggbeskrivning till ett helt garage här, ...helt gratis och allt.
Jag har dock för mig att man måste registrera sig första gången.
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/
Välj byggbeskrivningar, Utvändigt / Garage
Dessa kan man också ofta finna som små foldrar hos trävaruhandlarna. (Brädgårdar)
Sen hittar ni mycket bra info även på den här addressen:
http://www.traguiden.se/
Där måste man också registrera sig, men då kan du hitta sådana här bilder med medföljande detaljinformation, samt en massa info om hela byggprocessen ifrån grunden till taket inkl en del beräkningshjälp osv.
Slutligen kan ni hitta en del tips på Paroc's hemsida:
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/default.asp
Nu har ni att läsa några kvällar, minst ...
Jag har dock för mig att man måste registrera sig första gången.
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/
Välj byggbeskrivningar, Utvändigt / Garage
Dessa kan man också ofta finna som små foldrar hos trävaruhandlarna. (Brädgårdar)
Sen hittar ni mycket bra info även på den här addressen:
http://www.traguiden.se/
Där måste man också registrera sig, men då kan du hitta sådana här bilder med medföljande detaljinformation, samt en massa info om hela byggprocessen ifrån grunden till taket inkl en del beräkningshjälp osv.
Slutligen kan ni hitta en del tips på Paroc's hemsida:
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/default.asp
Nu har ni att läsa några kvällar, minst ...
Tack på svaren! =)
En annan sak bara... när man kör regelverket så har man ju stående reglar... men en på jobbet sa att efter det ska man ha liggande reglar på utsidan av dom stående reglarna... men varför har man det... varför sätter man inte liggande reglarna mellan dom stående reglarna?
Sen en annan sak. När träpaneln kommer.. blir det ungefär så här då?
Men frågan är om det är så här... sätter man läkt brädorna först då med jämt cc och sen brädorna på det?
Tack!
Tompa
En annan sak bara... när man kör regelverket så har man ju stående reglar... men en på jobbet sa att efter det ska man ha liggande reglar på utsidan av dom stående reglarna... men varför har man det... varför sätter man inte liggande reglarna mellan dom stående reglarna?
Sen en annan sak. När träpaneln kommer.. blir det ungefär så här då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men frågan är om det är så här... sätter man läkt brädorna först då med jämt cc och sen brädorna på det?
Tack!
Tompa
Han kanske menar läkten när han säger liggande reglar? Annars bygger man ofta med ett lager 45 mm-reglar liggande utanpå stommen för att få extra isolering och bryta köldbryggan som de bärande reglarna bildar. På garage känns detta inte helt nödvändigt.
Hur det blir med panelen beror ju helt på vilken panel du väljer. Du visar ett exempel på lockpanel, men det finns ju massa olika varianter.
Hur det blir med panelen beror ju helt på vilken panel du väljer. Du visar ett exempel på lockpanel, men det finns ju massa olika varianter.
