29 641 läst ·
92 svar
30k läst
92 svar
Går det att rädda detta hus?
när man kollar sånt så är det bästa att känna nån med mögelallergi.. reagerar dom när sätter foten inne så vet man är något på gång..
och lukten är från självdrag.. brukar försvinna bara man vädrar ordentligt men nån "bi arom" lämnar alltid kvar
men dörrar och fönster är som sägs rötskad p.g.a dålig underhåll.. Men kan gissa vatten trängt in vid fönsterblecken om alla fläcker på golven är i närheten av fönster och värmeelement
Men som alla har sagt... Taket är Prio1 då blir grunden fixad också när fixar ny regn&dagvatten rör
och lukten är från självdrag.. brukar försvinna bara man vädrar ordentligt men nån "bi arom" lämnar alltid kvar
men dörrar och fönster är som sägs rötskad p.g.a dålig underhåll.. Men kan gissa vatten trängt in vid fönsterblecken om alla fläcker på golven är i närheten av fönster och värmeelement
Men som alla har sagt... Taket är Prio1 då blir grunden fixad också när fixar ny regn&dagvatten rör
Har man inget intresse och ingen tid blir det jobbigt och dyrt. Har man intresse och tid är det roligt och värdeskapande. Det kan bara TS själv svara på.H Hybro skrev:Ska du nu ändå fixa ett hus för några miljoner och inte har lust, kunskaper, tid o s v att utföra nåt själv så:
Köp dig ett nytt nyckelfärdigt hus.
Blir förmodligen lugnaste tillvaron.
Köper Du detta, så kommer Du att anlita hantverkare många år frammåt... Hantverkare och material.
Till vilken totalkostnad, bör Du väl fråga dig.
Ska man köpa för att flippa huset måste det vara klart imorgon. Ska man köpa för att bo där behöver det inte vara klart imorgon. Gör en femårsplan.
Köpte mitt nuvarande hus 95.
Helt beboligt från dag 1.
Alla basala behov tillgodosedda. Dessutom inget som omedelbart behövde åtgärdas.
Med detta i grunden började jag prioritera saker att göra närmast 10 åren. Nu är jag inne på snart 30:de året.
Alltid med målet att höja värdet och funktionen på fastigheten.
Och det har det gjort!
Allt från skrapning och målning av den timmrade kåken, installering av ny uppvärmning helt oberoende av el, till nytt tak.
Nu blir det nya bänkskivor o kakel i köket.
Nyrenovering av stora badrummet tapetsering av några rum, närmaste åren.
Med det vill jag säga att det finns alltid något att göra med ett hus.
Helt beboligt från dag 1.
Alla basala behov tillgodosedda. Dessutom inget som omedelbart behövde åtgärdas.
Med detta i grunden började jag prioritera saker att göra närmast 10 åren. Nu är jag inne på snart 30:de året.
Alltid med målet att höja värdet och funktionen på fastigheten.
Och det har det gjort!
Allt från skrapning och målning av den timmrade kåken, installering av ny uppvärmning helt oberoende av el, till nytt tak.
Nu blir det nya bänkskivor o kakel i köket.
Nyrenovering av stora badrummet tapetsering av några rum, närmaste åren.
Med det vill jag säga att det finns alltid något att göra med ett hus.
Redigerat:
Huset går absolut att "rädda" och kan bli riktig fint.
Hade kanske varit perfekt projekt om ni varit beredda på att satsa en hel del eget arbete. Det drar ju snabbt iväg i pengar om man ska leja bort allt.
En spontan reflektion jag gör är att andelen arbetsskygga medlemmar har ökat ordentligt på forumet de sista åren. Förr blev man ivrigt påhejjad om man visade upp ett utmanande projekt. Nu är man snabb på att dömma ut hus. Lite flagnad färg så tycker man plötsligt att huset ska jämnas med marken.
Hade kanske varit perfekt projekt om ni varit beredda på att satsa en hel del eget arbete. Det drar ju snabbt iväg i pengar om man ska leja bort allt.
En spontan reflektion jag gör är att andelen arbetsskygga medlemmar har ökat ordentligt på forumet de sista åren. Förr blev man ivrigt påhejjad om man visade upp ett utmanande projekt. Nu är man snabb på att dömma ut hus. Lite flagnad färg så tycker man plötsligt att huset ska jämnas med marken.
Måste väl ändå säga att jag inte sällar mig till den skaran.
Gör allt utom elarbeten, även om jag har god kompetens inom även detta området.
Elstaden monterades av en kaminbyggare för att garantin skulle gälla. Skorstenen byggde jag dock själv.
Deffinitionen "lite" kan tydligen spänna över ett stort område enligt "Stuff". Låter som om denne är säljare inom nåt område.
Allt från ett fuktskadat foder till mycket mer.
Gör allt utom elarbeten, även om jag har god kompetens inom även detta området.
Elstaden monterades av en kaminbyggare för att garantin skulle gälla. Skorstenen byggde jag dock själv.
Deffinitionen "lite" kan tydligen spänna över ett stort område enligt "Stuff". Låter som om denne är säljare inom nåt område.
Allt från ett fuktskadat foder till mycket mer.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Jag tycker det ser ganska normalt ut för den typen av hus som nån bara bott i och som så att säga underhållits lite dåligt. Puts har sina nackdelar och det blir sådär på tid och längd och underhåller man inte fönster eller nåt annat för den delen ja då tar sig fukten vidare och förstör ytor. men huset behöver inte vara dåligt för det. Bara för att det är anmärkningar så är det ju inte utdömt eller riskera att falla ihop. Ägde själv ett putsat hus i en sex år typ. Det såg lika tråkigt ut dagen jag flyttade in som det gjorde när jag flyttade ut. Ingen större skillnad.
Med andra ord har du noll erfarenhet och kunskap om hus med renoveringsbehov! Ditt sätt att äga och bo i hus passar väl dig, men inte nödvändigtvis alla. Du far med många osanningar här för att "missionera" din tro angående husköp och husägande.H Hybro skrev:Köpte mitt nuvarande hus 95.
Helt beboligt från dag 1.
Alla basala behov tillgodosedda. Dessutom inget som omedelbart behövde åtgärdas.
Med detta i grunden började jag prioritera saker att göra närmast 10 åren. Nu är jag inne på snart 30:de året.
Alltid med målet att höja värdet och funktionen på fastigheten.
Och det har det gjort!
Allt från skrapning och målning av den timmrade kåken, installering av ny uppvärmning helt oberoende av el, till nytt tak.
Nu blir det nya bänkskivor o kakel i köket.
Nyrenovering av stora badrummet tapetsering av några rum, närmaste åren.
Med det vill jag säga att det finns alltid något att göra med ett hus.
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
nja det är väl till att övertolka.........jag ser det bara som att köper man det huset ts pratar om här så kan man ju bo i det och troligen bo idet länge utan att det händer nåt. De skador som bes sett är inte akuta på det viset att de har ju inte skett över natten. Det kanske sett likadant ut i 20 år och kanske i 20 år till. Är man okunnig är det ju lätt att tro att man bara måste åtgärda allt som en bes slår ner på men mycket kan man ju ta med en nypa salt och kanske ta undan för undan som normalt rep behov. Man måste ju inte räkna med 2milj i utgifter första veckan typ för att ens kunna flytta in. Eller rentav avstå på fel grunder. Men det är klart, vill man ha ett hus i tipptopp och kanske inte kan så mycket själv så ska man ju definitivt välja ett annat hus.A AG A skrev:
Det är ju exakt av den åsikten jag själv är. Medans mannen jag citerade menar att man alltid ska köpa nyckelfärdiga hus, utan minsta renoveringsbehovS Stefan1972 skrev:nja det är väl till att övertolka.........jag ser det bara som att köper man det huset ts pratar om här så kan man ju bo i det och troligen bo idet länge utan att det händer nåt. De skador som bes sett är inte akuta på det viset att de har ju inte skett över natten. Det kanske sett likadant ut i 20 år och kanske i 20 år till. Är man okunnig är det ju lätt att tro att man bara måste åtgärda allt som en bes slår ner på men mycket kan man ju ta med en nypa salt och kanske ta undan för undan som normalt rep behov. Man måste ju inte räkna med 2milj i utgifter första veckan typ för att ens kunna flytta in. Eller rentav avstå på fel grunder. Men det är klart, vill man ha ett hus i tipptopp och kanske inte kan så mycket själv så ska man ju definitivt välja ett annat hus.
Hej Solenya
Många dysterkvistar i denna tråd så jag tänker inte sälla mig till denna skara.
Den rätta känslan, känslan av att här vill jag bo, går aldrig att köpa eller renovera sig till. ALLT annat går att åtgärda.
Har ni båda samma känsla och ni är medvetna om att det är ett renoveringsobjekt så skulle jag säga KÖÖÖP!!!
Många dysterkvistar i denna tråd så jag tänker inte sälla mig till denna skara.
Den rätta känslan, känslan av att här vill jag bo, går aldrig att köpa eller renovera sig till. ALLT annat går att åtgärda.
Har ni båda samma känsla och ni är medvetna om att det är ett renoveringsobjekt så skulle jag säga KÖÖÖP!!!
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
så tolkade inte jag saken.......lät mer som att så länge de basala funktionerna finns så kan man ta krämporna allt eftersom utan att för den sakens skull hindras av dem.A AG A skrev:
Kan inte bidra med det tekniska. Känner dock ett par där båda var likvärdigt exalterade och renoveringssugna som köpte ett hus i liknande skick, de hade precis fått sitt andra barn. Projekten tog aldrig slut, det var en kombo av eget arbete och inhyrda hantverkare. Märktes tydligt hur de mådde sämre och sämre under dessa år, de gick till slut skilda vägar.
I efterhand säger de båda att det till största del var husets "fel", konstant stress, smutsig/högljudd miljö för barnen, kände sig aldrig "hemma", hade sällan tid eller ork för varandra. Medan de försökte få ihop relationen, vardagen och småbarnslivet adderades nästan varje vecka nya saker till "att göra"-listan.
Rekommenderar att tänka över även den icke-ekonomiska biten av det hela.
I efterhand säger de båda att det till största del var husets "fel", konstant stress, smutsig/högljudd miljö för barnen, kände sig aldrig "hemma", hade sällan tid eller ork för varandra. Medan de försökte få ihop relationen, vardagen och småbarnslivet adderades nästan varje vecka nya saker till "att göra"-listan.
Rekommenderar att tänka över även den icke-ekonomiska biten av det hela.
Du kan väl läsa frågorna som Solenya ställdeU Ubbe55 skrev:Hej Solenya
Många dysterkvistar i denna tråd så jag tänker inte sälla mig till denna skara.
Den rätta känslan, känslan av att här vill jag bo, går aldrig att köpa eller renovera sig till. ALLT annat går att åtgärda.
Har ni båda samma känsla och ni är medvetna om att det är ett renoveringsobjekt så skulle jag säga KÖÖÖP!!!
1. Far inte med osanningar medvetet.A AG A skrev:
Ge gärna exempel för ditt påhopp eller lägg ned.
Har gjort i stort sett samma resa som TS nu kan komma att göra.
Men det kan Du ju inte veta, eller hur?
Du vet inte mycket om mig, även om jag är rätt frikostig i mitt skrivande.
"Köpte mitt nuvarande hus 95.
Helt beboligt från dag 1.
85 köpte jag mitt första hus....
Vet Du vad? Det blev typ helrenovering.
Gjorde i princip allt själv, utom detta med elen, för det har jag ingen behörighet till.
Så dra du inga förhastade slutsatser.
Tar inte illa upp, men måste i alla fall bemöta det Du skriver.
Åter till tråden ...
Redigerat: