Kort: om bolånet baseras sig på en datorvärdering från förra året, kan man justera den eller är man låst till 2028?

Långt: Tillhör dom som under förra våren hade bolån som löpte ut, samtidigt som räntorna drog iväg rätt bra. Så flyttade bolånet till SBAB där vi fick en rätt ok ränta utan så mkt krångel. Jag fyllde bara i ett fält där jag angav ett ”värde” på huset. Eftersom vi köpte huset 2018 och renoverat allt så petade jag in 900 000 mer än vad vi köpte för. Baserat på andra försäljningar så kändes det mkt i underkant även när räntorna drog iväg och SBAB sa inget om det överhuvudtaget. Men det jag inte tänkte på var att SBAB gjorde en ny värdering utifrån detta belopp så nu är det låst till 2028.

Nu hade vi tänkt bygga ut och skulle behöva (och klarar) en ökning med 1.3 istället för de 900. Funderar på vilka alternativ som finns? Dvs när värderingen höjdes höjde vi inte bolånet så själva lånet är utifrån vad vi ursprungligen köpte för 2018 minus rätt kraftig amortering.

Taxeringsvärdet som ska vara 75% av marknadsvärdet som kom nu pekar på att ett utrymme på 2.6mkr så 1.3 känns ändå inom ramen så att säga.

Kan man få en omvärdering innan de 5 åren gått och hur gör man då? Eller finns de andra alternativ att finansiera utbyggnad på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.