Nu när jag ska sätta igång med måleri renoveringen på onsdag har jag tagit mig en funderar över köksluckorna. De ser ju lite trista ut och att byta dem går absolut inte det finns det nte pengar till. Vad jagfunderat på är att måla dem. Frågan är om det går? Det är vita luckor från 90 talet, kärnan i luckorna är någonform av spånskiva (det ser man där luckorna skavts sönder) sedan utanpå är det lite glatt plastaktigt material som är lit rufft i strukturen. Bifogar en bild på köket. Går det att måla detta och vilken färg ska man isåfall använda?
Tittar man på skåpet under diskbänken så ser ni vad jag menar med att spånskivan blivit lite blottad och att luckan är kantstött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar man på skåpet under diskbänken så ser ni vad jag menar med att spånskivan blivit lite blottad och att luckan är kantstött.
Det går säkert att måla. Om du mattslipar ytan med fint slippapper bör det gå utmärkt att måla med vanlig lackfärg för inomhusbruk. Om du har en högre ambition så finns det även företag som kan sprutmåla dem åt dig. Då slipper du penseldrag i slutresultatet.
Som du beskriver att det ser ut så är det nog laminat på ytan.
Det går iofs att måla men då måste du grunda med häftgrund, finns i lite olika fabrikat, som biter på ett sådant blankt underlag.
Det finns dock inga garantier för att det sitter bra utan brukar skavas av ganska lätt. Om ytan är lite ruff som du beskriver den så är det ogörligt att slipa ner laminaten så den blir slät. Och att ge sig på en bredspackling går du inte i land med, inte så att du får det snyggt.
Jag skulle nog rekommendera dig att rengöra luckorna och behålla dom ett tag tills du kanske får råd att byta. Du kan ju köpa lite färg av samma kulör och istället bättringsmåla skadorna med en liten pensel så syns dom inte. Om du tar med en lucka till en bra utrustad färgaffär så kan dom köra den i färgspektrometern och blanda till en burk av exakt samma kulör.
Piffa till dom med nya hantag från Ikea och måla väggarna i stället så får du ett snyggt kök ändå.
Det går iofs att måla men då måste du grunda med häftgrund, finns i lite olika fabrikat, som biter på ett sådant blankt underlag.
Det finns dock inga garantier för att det sitter bra utan brukar skavas av ganska lätt. Om ytan är lite ruff som du beskriver den så är det ogörligt att slipa ner laminaten så den blir slät. Och att ge sig på en bredspackling går du inte i land med, inte så att du får det snyggt.
Jag skulle nog rekommendera dig att rengöra luckorna och behålla dom ett tag tills du kanske får råd att byta. Du kan ju köpa lite färg av samma kulör och istället bättringsmåla skadorna med en liten pensel så syns dom inte. Om du tar med en lucka till en bra utrustad färgaffär så kan dom köra den i färgspektrometern och blanda till en burk av exakt samma kulör.
Piffa till dom med nya hantag från Ikea och måla väggarna i stället så får du ett snyggt kök ändå.
Det finns fler sätt att angripa problemet. Om du tar dem till en firma som sprutmålar dem så har den firman koll på både färg och tillvägagångssätt. Om du slipar luckorna med fint slippapper så sitter laminatet kvar, men är mattare och färgen kan lättare fästa. Laminatet som beläggning har gjort sitt efter det, men du har istället en ny beläggning av lackfärg. Ett tredje sätt är att hålla utkik på blocket ett tag. Folk säljer eller skänker bort luckor vid renoveringar, och med lite tålamod kan man hitta rätt luckor.
Slipa / tvätta ner ytorna med en Scotch slipsvamp och målartvätt. Sen grundar du alltihop med alcros häftgrund. Större hack och slitage spacklar du igen med snickerispackel efter grundning. Avsluta med lackfärg (matt skulle nog bli snyggast, men kan vara lite svårt att hålla rent och slits snabbare).
På sådana ytor får du nog bäst resultat genom att bara rolla på färgen med en rundad lackroller, dock bör du lägga ner luckorna för att undvika rinningar.
EDIT: häftgrunder är gjorda för "ikeaytor", typ fabrikslackade eller folierade luckor, möbler, osv.
På sådana ytor får du nog bäst resultat genom att bara rolla på färgen med en rundad lackroller, dock bör du lägga ner luckorna för att undvika rinningar.
EDIT: häftgrunder är gjorda för "ikeaytor", typ fabrikslackade eller folierade luckor, möbler, osv.
Klicka här för att svara