10 432 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Går det att hitta en vettig rikt- och planhyvel för 10kkr?
Det handlar väldigt långt om att välja när man vill skruva och krångla.
Köper man en 60 år gammal gjutjärnsmaskin så får man räkna med att det blir mycket skruvande och krångel i början innan alla skador från de gångna 60 åren är åtgärdade. Å andra sidan brukar den bli både noggrann och bekymmersfri i 10-30 år efter en sådan genomgång.
Köper man en kinamaskin får man skruva och justera hela tiden. Allt är för klent och inga inställningar håller och ingenting är rakt men men kommer igång direkt och om man har tålamod att hålla på och skruva och justera för var varannan bit man hyvlar och inte har någonting emot att hyvla försiktigt litet i gången så går de oftast att använda.
Jag tycker inte om att avbryta arbetet för att skruva och krångla. När jag kör en maskin är det full fart och inget gyckel. Samtidigt har jag skralt med pengar. Därför är det äldre gjutjärnsmaskiner som gäller i min verkstad.
Köper man en 60 år gammal gjutjärnsmaskin så får man räkna med att det blir mycket skruvande och krångel i början innan alla skador från de gångna 60 åren är åtgärdade. Å andra sidan brukar den bli både noggrann och bekymmersfri i 10-30 år efter en sådan genomgång.
Köper man en kinamaskin får man skruva och justera hela tiden. Allt är för klent och inga inställningar håller och ingenting är rakt men men kommer igång direkt och om man har tålamod att hålla på och skruva och justera för var varannan bit man hyvlar och inte har någonting emot att hyvla försiktigt litet i gången så går de oftast att använda.
Jag tycker inte om att avbryta arbetet för att skruva och krångla. När jag kör en maskin är det full fart och inget gyckel. Samtidigt har jag skralt med pengar. Därför är det äldre gjutjärnsmaskiner som gäller i min verkstad.
Beroende av var du ska ha din hyvel och om du vill kunna flytta så påverkas det av vilken du väljer.
En äldre stor tung hade jag inte fått ned i källaren när min köptes.
Har en äldre variant av den Metabo du länkade till, då med namnet Electra Beckum HC 260 och den räcker för mina behov. En gång i tiden när den köptes tittade jag även på Morten, men kunde inte då motivera prisskillnaden.
En äldre stor tung hade jag inte fått ned i källaren när min köptes.
Har en äldre variant av den Metabo du länkade till, då med namnet Electra Beckum HC 260 och den räcker för mina behov. En gång i tiden när den köptes tittade jag även på Morten, men kunde inte då motivera prisskillnaden.
Jag skulle nog vara glad om jag hade en kinamaskin för 10kkr, eftersom jag levt med en 3kkr-låda i över 5 år.
Självklart får man mer maskin, ju mer pengar man betalar men om alternativet till en billig maskin är ingen maskin så vete fan! Som jag sagt tidigare, man får mer gjort med en "billig" hyvel i verkstaden än en perfekt maskin på önskelistan!
Billiga maskiner är som gamla gubbar; dom gör samma saker, fast långsammare!
För mig är en hyvel för över 30kkr inget alternativ, pensionen räcker inte dit. Ej heller att spendera ett halvår för att leta reservdelar och renovera en gammal järnsäng.
Men eftersom hyveln är ett av de viktigaste verktygen i snickeriet så gäller det bara att matcha pris mot förväntningar. Lite extra koll med skjutmåttet, lite mindre avverkningsdjup och lite fler pass så funkar billiga maskiner rätt bra.
Vad som är vettigt eller inte ligger helt i betraktarens öga!
Självklart får man mer maskin, ju mer pengar man betalar men om alternativet till en billig maskin är ingen maskin så vete fan! Som jag sagt tidigare, man får mer gjort med en "billig" hyvel i verkstaden än en perfekt maskin på önskelistan!
För mig är en hyvel för över 30kkr inget alternativ, pensionen räcker inte dit. Ej heller att spendera ett halvår för att leta reservdelar och renovera en gammal järnsäng.
Men eftersom hyveln är ett av de viktigaste verktygen i snickeriet så gäller det bara att matcha pris mot förväntningar. Lite extra koll med skjutmåttet, lite mindre avverkningsdjup och lite fler pass så funkar billiga maskiner rätt bra.
Tackar för många bra råd i den här tråden. Just hyvlar verkar falla i kategorin prylar som faktiskt blir bättre desto dyrare de är. Men med begränsad budget och begränsat utrymme i verkstan så blir det till att kompromissa. Så igår när det dök upp en liten inca rikthyvel med planhyveltillsats kunde jag inte låta bli att slå till. Så den här har precis fylttat ner i källaren.
Det återstår att se om det var ett klipp eller inte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det återstår att se om det var ett klipp eller inte
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
De manuellt matade incorna är lite omständiga men funkar helt ok. Den automatatmatade är två snäpp bättre.D Dublin skrev:Tackar för många bra råd i den här tråden. Just hyvlar verkar falla i kategorin prylar som faktiskt blir bättre desto dyrare de är. Men med begränsad budget och begränsat utrymme i verkstan så blir det till att kompromissa. Så igår när det dök upp en liten inca rikthyvel med planhyveltillsats kunde jag inte låta bli att slå till. Så den här har precis fylttat ner i källaren.
[bild]
Det återstår att se om det var ett klipp eller inte![]()
Ska kanske tillägga att de jag använt med "planhyvelhuv" inte har haft matning. Jag vet inte säkert att det inte förekommer de med matning men fattar inte riktigt hur det i så fall skulle fungera. Men finns det så rättar säkert någon mig snart.Alfredo skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
I mycket har du rätt och jag önskade att du hade det när det handlar om halvstora kinahyvlar. Tyvärr har du inte det. Visst finns det många som har mycket mer kunskap om hyvlar än jag, men efter att ha ägt en 3K, en 15K och en 35K-hyvel de senaste åren tillsammans med mina försök att få 15K-hyveln att funka så har jag nog googlat, läst och pratat med andra ägare och lärt mig mer i ämnet än de flesta.ÅkeSun skrev:
Jag skulle nog vara glad om jag hade en kinamaskin för 10kkr, eftersom jag levt med en 3kkr-låda i över 5 år.
Om vi säger att en hyvel för 3 000 presterar för 3 000 och en för 35 000 också presterar för sitt pris, så kan man lätt tro att en hyvel mittemellan (för t ex 10-15 000) också presterar för vad den är värd. Tyvärr är det verkligen inte så. Problemet med dessa lite större kinamaskiner är att de låtsas vara något de inte är. Dvs de tar i vad gäller de teoretiska specarna, men är sedan för snåla vad gäller dimensioner, justeringsmöjligheter och allt annat som gör den användbar på riktigt.
"Billiga maskiner är som gamla gubbar; dom gör samma saker, fast långsammare!" är enligt min erfarenhet sant för rätt många saker, varav en del är elverktyg. För en liten 3K-hyvel är det så, då den bara är byggd för att klara av små ämnen med försiktig avverkning. En större kinamaskin klarar också av små ämnen med försiktig avverkning, vilket gör den till en gubbe - "samma fast långsammare". Problemet är då att den är skitdyr, eftersom den inte är bättre än en "äkta liten skrutthyvel".
Heimlagas inlägg är väldigt bra. En skranglig maskin med teoretiskt hög prestanda tappar hela tiden inställningar och kan till och med ge olika resultat i början och slutet av samma planka som åker igenom. Jag som amatör har inget emot att jag behöver lägga lite mer tid mellan olika moment för att det ska bli bra, eller att jag behöver dela upp ett projekt i flera delar och moment för att mina verktyg är begränsade. Det har jag tid med och eftersom det är en hobby är det pillandet och funderandet en del av det roliga. Fast när en maskin väl är inställd med största möjliga noggrannhet och jag testkört en bit och sett att allt är så rätt som det bara kan vara - då ska det f_n i mig bli rätt resultat också. Det kan jag få med både dyra och billiga verktyg som jag har, men inte från ett verktyg som ljuger om vad det är och klarar av.