80 662 läst ·
19 svar
81k läst
19 svar
Går det att förenkla skrapning av träfasad??
Sida 1 av 2
Ivår är det dax, att måla om stugans fasad i trä, många av läkten är så dåliga att de ska bytas ut men behåller det vi kan. Fasaden målades senast med oljefärg för ca 30 år sedan. Eftersom lockläkten ska bort så blir det ju en (relativt) plan yta, finns det ingen maskin, typ slip eller likn. som skulle kunna vara effektivt och hjälpa oss få bort/skrapa den gamla och mycket slitna färgen? Någon som har något tips eller är det helt enkelt att stå och hand skrapa som är det bästa?
Tacksam för tips
Nina
Tacksam för tips
Nina
Vet inte om man kan göra så eller ens bör, men min gamla fasad i en "gammal" stuga, rensade jag med högtryck sprutan. Men det var mitt i sommaren. Efter en veckas torkning målades den med rulle.
Har faktiskt sett den härom dan. Färgen sitter fortfarande på. Och det var 5 år sen vi utförde arbetet.
Dubbelkolla det om du kan göra så.
Annars stålborste på vinkelslipen är perfekt.
Har faktiskt sett den härom dan. Färgen sitter fortfarande på. Och det var 5 år sen vi utförde arbetet.
Dubbelkolla det om du kan göra så.
Annars stålborste på vinkelslipen är perfekt.
kamilenski skrev:Vet inte om man kan göra så eller ens bör, men min gamla fasad i en "gammal" stuga, rensade jag med högtryck sprutan. Men det var mitt i sommaren. Efter en veckas torkning målades den med rulle.
Har faktiskt sett den härom dan. Färgen sitter fortfarande på. Och det var 5 år sen vi utförde arbetet.
Dubbelkolla det om du kan göra så.
Annars stålborste på vinkelslipen är perfekt.
Använd för fasen inte högtryckspruta till en träfasad... vatten trycks ju in i regelverket och kan orsaka stora problem med fuktskador och mögel...
Jag hade hyrt en bandslip av mellanmodell för att slipa ned bottenbräderna... sen fortsatt med ny lockläkt och målning.
Rekommenderar en lättare ställning Typ målarställning till allt jobbet...
Håller med om högtrycket, personligen skulle jag även undvika slipborste på vinkelslip, skapar för många djupa spår i trät som kan leda till problem. Bandslip, fräs, annan slip, skrapa, sådant som kan fås att hålla sig på ytan hade jag valt.Milkshaken skrev:Använd för fasen inte högtryckspruta till en träfasad... vatten trycks ju in i regelverket och kan orsaka stora problem med fuktskador och mögel...
Jag hade hyrt en bandslip av mellanmodell för att slipa ned bottenbräderna... sen fortsatt med ny lockläkt och målning.
Rekommenderar en lättare ställning Typ målarställning till allt jobbet...
--- Mats ---
Det med ytan skulle jag vara lite osäker på. Lös sittande färg kommer att sitta "fast".
Bara mattas ned. Meningen med behandlingen är att kunna "plocka" bort all lös sittande färg och skapa bättre förutsättningar för färgen att fastna. Därför skall den målade fasaden tvättas med lämpliga kemikalier. Målarsoda, målartvätt, ammoniak eller annat anpassat till ändamålet. Har man råd kan fasaden blästras.
Bara mattas ned. Meningen med behandlingen är att kunna "plocka" bort all lös sittande färg och skapa bättre förutsättningar för färgen att fastna. Därför skall den målade fasaden tvättas med lämpliga kemikalier. Målarsoda, målartvätt, ammoniak eller annat anpassat till ändamålet. Har man råd kan fasaden blästras.
Vet inte riktigt vad ni menar med slipborste på rondell, menar ni en sådan?
http://www.jula.se/search-result/?q=STÅLBORSTE FÖR VINKELSLIP
En sådan kan jag av egen erfarenhet rekommendera, nu har jag inte köpt en från Jula så jag vet inte kvaliteten på deras stålborstar.
http://www.jula.se/search-result/?q=STÅLBORSTE FÖR VINKELSLIP
En sådan kan jag av egen erfarenhet rekommendera, nu har jag inte köpt en från Jula så jag vet inte kvaliteten på deras stålborstar.
Körde någon liknande borste på min fasad med vinkelslip, gick tom så långt att jag satte den i en regel så att jag slapp klättra så mycket - det fungerade mycket bra fast det är helt klart olämligt att använda en vinkelslip på det sättet. Man får inte trycka hårt för då äter sig borsten sig ned för djupt.
Efter gick jag med en slipmaskin och snyggade till - spara stort i tid jämfört med handsskrapning och önskade att jag gjorde så från början då min fasad var i ett hemskt skick och 75% av färgen lossnade enkelt.
Efter gick jag med en slipmaskin och snyggade till - spara stort i tid jämfört med handsskrapning och önskade att jag gjorde så från början då min fasad var i ett hemskt skick och 75% av färgen lossnade enkelt.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Förra sommaren började vi med arbetet att måla om huset, då förra ägaren ej brytt sig om att grunda på det trärena utan endast stryka på akrylat så var vi tvungen att få det i stort sett trärent.
Jag började att skrapa, gick riktigt långsamt. Testade med UV-lampa, lite snabbare men svinsegt.
Köpte mej sen en Metabo Lackfräs, dyr men attans så effektiv, man gör ungefär en kvm på 10min....snabb och smidig.
Enda nackdelen är att det flyger färg överallt, samt att man får en relativt slät träyta.
Har nu i efterhand hört att det är flera folk som kör med lackfräs när dom ska måla om fasaden.
Så det kan ju vara ett tips.
Jag började att skrapa, gick riktigt långsamt. Testade med UV-lampa, lite snabbare men svinsegt.
Köpte mej sen en Metabo Lackfräs, dyr men attans så effektiv, man gör ungefär en kvm på 10min....snabb och smidig.
Enda nackdelen är att det flyger färg överallt, samt att man får en relativt slät träyta.
Har nu i efterhand hört att det är flera folk som kör med lackfräs när dom ska måla om fasaden.
Så det kan ju vara ett tips.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer