Hej!

Bor i ett hus som är relativt nyrenoverat - fönster är inte äldre än några år gamla. Nu märker jag att fönstren inte är av bästa kvalité då det gäller energin och har googlat runt lite om det är möjligt att göra något med dessa för att spara mer energi. Jag är inte intresserad att byta hela fönsterpartier då fasaden är putsad och det skulle innebära stor åverkan på huset och i plånboken. Det jag funderar på är om man kan installera någon typ av energiglas från insidan. Har någon provat, har ideer eller tankar kring detta vore det fint om ni kan dela med er. Tack på förhand!

Borde inte vara något problem att byta ut själva glaskassetten mot en ny, precis som om någon hade lyckats ta sönder den. Sen är det klart, djupet på kasetten måste fortfarande stämma överense. Med detta sagt, har inte räknat på det, men tvivlar starkt på att du någonsin kommer kunna räkna hem denna investering, d.v.s. den energi du förlorar genom fönstrena är så liten i förhållande till vad nya kasetter och arbetet att byta ut dem

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
C
J JSten skrev:
tvivlar starkt på att du någonsin kommer kunna räkna hem denna investering, d.v.s. den energi du förlorar genom fönstrena är så liten i förhållande till vad nya kasetter och arbetet att byta ut dem
Håller med, ett byte lär inte gå att räkna hem på långa vägar. Däremot finns väl ett antal lösningar med tilläggsglas, om man nu inte är så petig med det estetiska.

C cpalm skrev:
Håller med, ett byte lär inte gå att räkna hem på långa vägar. Däremot finns väl ett antal lösningar med tilläggsglas, om man nu inte är så petig med det estetiska.
Låter intressant! Isolerglas, tror jag det heter och där kan man sätta glaset utanpå befintligt glas. Enklast för min del är att sätta det på innerglaset för att stoppa kallraset - tänker jag rätt? Hittade en firma på nätet som utför dessa typer av kompletteringar - skickade en offertförfrågan för att få mig en uppfattning vad det handlar om, invedteringsmässigt.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad du har för fönster, men du skriver att de är moderna (vanliga 3-glas isolerkasset), så vi kan gissa på ett u-värde på runt 1.1-1.2 w/(m^2*K). Ett toppmodernt lågenergi fönster ligger på runt 0.9. Men, låt oss vara lite pesimistiska och räkna på en skillnad om 0.5 w/(m^2*K). Räknar vi sedan på att temperaturdifferencen ute vs inne är snitt 25 grader per år, vilket är högt räknat så blir det en förlust på runt 110kWh/m^2 och år (0.5 * 24 * 365). D.v.s. för varje kvadratmeter glas så går det åt 110kWh energi för att kompensera för förlusten. Ponera nu att du har en effektiv värmepump på COP runt 4, så betyder det att det krävs ca 25kWh/m^2 el-energi. Vidare antar vi att du betalar i snitt 1kr/kWh för din el, då blir det 25kr/år per kvadratmeter glas som du potentiellt sparar.
Så då är följdfrågan, hur mycket kostar det att intallera en extra skiva glas?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JSten skrev:
Nu vet jag inte vad du har för fönster, men du skriver att de är moderna (vanliga 3-glas isolerkasset), så vi kan gissa på ett u-värde på runt 1.1-1.2 w/(m^2*K). Ett toppmodernt lågenergi fönster ligger på runt 0.9. Men, låt oss vara lite pesimistiska och räkna på en skillnad om 0.5 w/(m^2*K). Räknar vi sedan på att temperaturdifferencen ute vs inne är snitt 25 grader per år, vilket är högt räknat så blir det en förlust på runt 110kWh/m^2 och år (0.5 * 24 * 365). D.v.s. för varje kvadratmeter glas så går det åt 110kWh energi för att kompensera för förlusten. Ponera nu att du har en effektiv värmepump på COP runt 4, så betyder det att det krävs ca 25kWh/m^2 el-energi. Vidare antar vi att du betalar i snitt 1kr/kWh för din el, då blir det 25kr/år per kvadratmeter glas som du potentiellt sparar.
Så då är följdfrågan, hur mycket kostar det att intallera en extra skiva glas?
Hej, perfekt med någon som sätter det i tal. Tyvärr är fönstren inte så moderna med tanke på energin då det är tvåglasfönster ämnat för sommarboende, u-värde antar jag är högre….Vi kör med 19 grader här hemma men en modern luftvattenpump och en ftx ventilation som hjälper till.

Redigerat:
Är kopplade fönster eller fönster med isolerglaskassetter? Om det är det förstnämnda förstår jag att du vill byta, u-värdet är uppåt 2 för sådana fönster.
Om det är det senare borde du kunna kolla på aluminiumlisten på insidan av glasrutan, mellan glasen, där bör det stå vad det är för typ av kassett och dess uvärde? Finns nämligen gladkassetter med endast två glas som är väldigt effektiva också.

Är fönsterna installerade korrekt? Om de bara är några år gamla så känns det troligare att de är fulinstallerade än att de är så dåliga att de behöver extraisoleras.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Kolla Tomokuhus i Insjön, de tillverkar måttbeställda fönsterbågar med energiglas som ersätter dina befintliga bågar.
Betydligt billigare och framförallt enklare än att byta fönster, kolla med dem!

Funderade på sådana när mina egna kassetter från 1979 började läcka, men i slutänden byttte jag mina kassetter istället då mina bågar var i mycket bra skick.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
J JSten skrev:
Är kopplade fönster eller fönster med isolerglaskassetter? Om det är det förstnämnda förstår jag att du vill byta, u-värdet är uppåt 2 för sådana fönster.
Om det är det senare borde du kunna kolla på aluminiumlisten på insidan av glasrutan, mellan glasen, där bör det stå vad det är för typ av kassett och dess uvärde? Finns nämligen gladkassetter med endast två glas som är väldigt effektiva också.

• Etikett från Skånska Byggvaror med text om produktionsnummer och användningsområden, fastsatt på en mobiltelefon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mikethebik mikethebik skrev:
Kolla Tomokuhus i Insjön, de tillverkar måttbeställda fönsterbågar med energiglas som ersätter dina befintliga bågar.
Betydligt billigare och framförallt enklare än att byta fönster, kolla med dem!

Funderade på sådana när mina egna kassetter från 1979 började läcka, men i slutänden byttte jag mina kassetter istället då mina bågar var i mycket bra skick.
Ska kolla detta, tack!

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Svårt att avgöra vad det är för typ av fönster och hittar inget motsvarande på skånskabyggvaror. Men, baserat på vad som står på https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:961375/FULLTEXT01.pdf så är W2 för tillfälligt uppvärmda lokaler som är under tio grader. Uvärde under 3 grader. Så ja, förstår om du vill byta. Man kan ju fundera på varför man satte in dessa fönster från första början...

Det som @mikethebik är inne på är nog en god idé, att försöka få tag i nya bågar som passar i dina befintliga karmar. Risken är väl att dina båga är för grunda i jämförelse med vad som behövs för att få i en båge med tjockare energiglas

J JSten skrev:
Svårt att avgöra vad det är för typ av fönster och hittar inget motsvarande på skånskabyggvaror. Men, baserat på vad som står på [länk] så är W2 för tillfälligt uppvärmda lokaler som är under tio grader. Uvärde under 3 grader. Så ja, förstår om du vill byta. Man kan ju fundera på varför man satte in dessa fönster från första början...

Det som @mikethebik är inne på är nog en god idé, att försöka få tag i nya bågar som passar i dina befintliga karmar. Risken är väl att dina båga är för grunda i jämförelse med vad som behövs för att få i en båge med tjockare energiglas
Ja, det kan man fundera på men något behöver göras - ska se dels kolla nya bågar och dels kolla hur det fungerar att sätta dit ett extra glas på insidan.

Tack snälla för ditt engagemang-har fått bra vägledning för att komma i rätt riktning 🤗

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.