Jag funderar på vilken kamin jag ska köpa till stugan inför vintern. Stugan har en äldre del, där murstocken står och kaminen ska anslutas som är på ca 23 m2. På amdra sidan murstocken finns en vedspis oxå. Sen finns det en tillbyggd del på ca 15 m2. Inga dörrar.

Jag tittar på en serie i gjutjärn där största modellen är på 10 kw. Nästa 8 kw och minsta på 5 kw. Jag är sugen på den största, men misstänker att den kanske är lite för stor för när man bara vill tända en liten brasa för att trycka ut fukt och få upp tempen några grader.

Stugan är relativt välisolerad och vindtät.

Skulle det gå att göra eldstaden mindre genom att ställa in eldfast tegel och på så vis få bra förbränning men med lägre effekt delar av året?

Hmm bestäms inte effekten av mängd bränsle och syretillgång?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Hmm bestäms inte effekten av mängd bränsle och syretillgång?
Jo säkert. Det jag läst om det negativa att ha en för kraftig eldstad är att det är svårt att göra små brasor i en kamin avsedd för mer bränsle. Att det då blir dålig förbränning, dvs mer sot. Så om man gör eldstaden mindre borde förhållandet volym/bränsle öka och det blir en effektivare förbränning med mindre bränsle med mindre effekt som följd. Eller?

Kan dra till med en killgissning: kan det vara så att en liten brasa i en stor kamin brinner dåligt för att det är "för mycket" material att värma upp? Jag tycker min Keddy börjar förbränna ordentligt först när hela kassetten kommit upp i arbetstemperatur.
Med andra ord borde det snarare förvärra problematiken att stapla in eldfast tegel och på så sätt öka den termiska massan som behöver värmas upp?

S Staffan-N skrev:
Kan dra till med en killgissning: kan det vara så att en liten brasa i en stor kamin brinner dåligt för att det är "för mycket" material att värma upp? Jag tycker min Keddy börjar förbränna ordentligt först när hela kassetten kommit upp i arbetstemperatur.
Med andra ord borde det snarare förvärra problematiken att stapla in eldfast tegel och på så sätt öka den termiska massan som behöver värmas upp?
Killgissar vidare :). Hmm ja de låter ju rimligt, en stor kamin har mer volym och således mer luft som måste värmas up för att skappa bra drag. Jag gissar det är främst luften och inte kaminen i säg som måste värmas upp. (Dock leder ju luft värme dåligt så i en stor kammin måste nog alla ytor inne först värmas upp för att kunna värma upp luften nog)

Sen en annan sak en större kamin har mer massa så det tar längreid för värmen att komma ut i rummet, och en liten eldning i stor kamin bör också innebära att den inte bli lika varm så du får ut effekten på en längre tid en liten kammin blir varrmare fort och även kalnar fortare.

Inlägg av vermikulit borde funka bra, om det inte är värme ut genom kaminens väggar som är det viktigaste.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.