Se bilden för hur gångjärnen ser ut. Det är en innerdörr, säkert anno 1985. Jag vill höja den "en ring" för att den just nu går i tröskeln. Jag ser däremot inte mycket snabb möjlighet till att höja den.
Andra dörrar har jag kunnat häkta loss och sätta en slitring extra i. Ytterligare någon vet jag går att skruva upp med en justeringsskruv. I det här fallet funderar jag på om det går att slå loss sprinten (uppåt) för att få loss dörren, flytta ner den övre ringen och sätta ihop allt igen. Men går det? Det kan ju bara inte vara så att dörren är fixerad såhär?
Andra dörrar har jag kunnat häkta loss och sätta en slitring extra i. Ytterligare någon vet jag går att skruva upp med en justeringsskruv. I det här fallet funderar jag på om det går att slå loss sprinten (uppåt) för att få loss dörren, flytta ner den övre ringen och sätta ihop allt igen. Men går det? Det kan ju bara inte vara så att dörren är fixerad såhär?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du kanske kan hyvla av den lite underifrån?
Kolla om det sitter en justerskruv undertill på gångjärnstappen.
Annars köper du ett par justerbara gångjärn och byter ut de gamla, att hyvla av hade jag inte gjort.
Det kan även vara så att gångjärnen blivit skeva och det är därför dörren tar i, så nya gångjärn är det första jag hade testat t.ex http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangjarn/Dorr/Gangjarn-2-st-2000028552/
47kr är så billigt att det inte är lönt att hyvla.
Annars köper du ett par justerbara gångjärn och byter ut de gamla, att hyvla av hade jag inte gjort.
Det kan även vara så att gångjärnen blivit skeva och det är därför dörren tar i, så nya gångjärn är det första jag hade testat t.ex http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangjarn/Dorr/Gangjarn-2-st-2000028552/
47kr är så billigt att det inte är lönt att hyvla.
Redigerat:
Skruva loss det övre gångjärnet. Slå ur sprinten med en dorn. Sätt Den vänstra gångjärnsdelen på bilden i ett skruvstäd och korta av den en bit upptill i leden. Lägg i ett par brickor nedtill och knacka i sprinten igen. Högra gångjärnsdelen, som är skruvad i dörrbladet, har nu flyttats en liten bit uppåt och dörren går förhoppningsvis fri nedtill.
Gör likadant med det andra gångjärnet.
Genom att åtgärda ett gångjärn åt gången, behöver man inte nödvändigtvis ta bort dörren. En fackman i bekantskapskretsen anser att metoden är fel. Jag tycker att den ofta är behändig och funkar bra. Det finns nog saker, som man måste vara fackman för att inte begripa.
[/U]
Gör likadant med det andra gångjärnet.
Genom att åtgärda ett gångjärn åt gången, behöver man inte nödvändigtvis ta bort dörren. En fackman i bekantskapskretsen anser att metoden är fel. Jag tycker att den ofta är behändig och funkar bra. Det finns nog saker, som man måste vara fackman för att inte begripa.
[/U]
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ser man inte varför det tar i då? Dylika innerdörrar och karmar är ju ett "paket" och börjar dörren ta i tröskeln nere så är det ju antingen felmonterat eller så har huset rört på sig nåt fasligt. En del trösklar monterar man dessutom sist så det kanske går att skruva loss den och justera nånting där bara? Sitter bara dörrbladet rakt i karmen så borde ju det vara det bästa.
Javisst. Men i gamla kåkar med tjälskjutning under delar av grunden kan det ibland bli nödvändigt med lite udda gångjärnsjusteringar. Den gamla metoden att lägga på brickor eller "slitringar" funkar endast på "öppna" gångjärn. Gångjärn, sådana som på trådbilden, kräver lite mer vidlyftiga tag, som jag beskrev i mitt inlägg nyss. En klar fördel med "min" metod är att skruvhål och infällning för gångjärnet i dörr och karm inte behöver ändras. Vilket blir nödvändigt om man flyttar eller byter gångjärnen.
Ja, men de måste inhandlas.
Klicka här för att svara