Jag renoverar min brygga. Den har hållits uppe av ganska få och tunna gängstänger tidigare. Nu har jag gjutit ett par plintar där det ser ut att behövas bäst. Men idén med gängstänger känns smidig. Bryggan ligger på stora stenar och min plan är att borra i stänger med diameter minst 12 mm, i stenarna. Därtill en platta under de bärande bjälkarna i ramverket.
Det kan så klart stänka vatten ibland, men i övrigt kommer stängerna att stå ovanför vattenlinjen. Bryggan är 16 meter lång och omkring 4 meter bred.
Jag tar gärna emot tips och råd kring detta.

Går bra men ta rostfria stänger och muttrar. Sen om du tänker att 12 mmska hålla, dom är dragstarka och skarvmuttrar finns. Annars 16 mm.i ditt fall lite grovt. hur har du tänkt ankra dom i sten. I flesta fall sätter man dom rakt igenom bryggkonstruktionen för att hålla ihop det bättre. Finns på Classes.

• Gilla
dajmx
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går bra men ta rostfria stänger och muttrar. Sen om du tänker att 12 mmska hålla, dom är dragstarka och skarvmuttrar finns. Annars 16 mm.i ditt fall lite grovt. hur har du tänkt ankra dom i sten. I flesta fall sätter man dom rakt igenom bryggkonstruktionen för att hålla ihop det bättre. Finns på Classes.
Jag har tänkt att borra i stenen och skruva ner stängerna. Om det är möjligt?
Vet inte riktigt vad för verktyg som krävs för skruvandet. Eller kanske borra hål och fylla med någon massa?

J jonaserik skrev:
Du kommer aldrig att få ett säkert fäste med att försöka gänga i en stång i sten eller berg. Den måste ankras med något. Det finns många sätt, ankarmassa/svavel e.t.c Läs lite här och klicka vidare, kärreanske en snilleblixt dyker upp. Sen hur det är med ispress är en annan sak. Då blir det etter värre
Ja, jag misstänker det. Tack för bra tips, jag ska lusläsa. Isen når inte upp till fästena så det borde inte vara ett problem, men rören måste ju ändå sitta ordentligt.
[länk]

R Rattan skrev:
Jag renoverar min brygga. Den har hållits uppe av ganska få och tunna gängstänger tidigare. Nu har jag gjutit ett par plintar där det ser ut att behövas bäst. Men idén med gängstänger känns smidig. Bryggan ligger på stora stenar och min plan är att borra i stänger med diameter minst 12 mm, i stenarna. Därtill en platta under de bärande bjälkarna i ramverket.
Det kan så klart stänka vatten ibland, men i övrigt kommer stängerna att stå ovanför vattenlinjen. Bryggan är 16 meter lång och omkring 4 meter bred.
Jag tar gärna emot tips och råd kring detta.
Jag tänkte bygga min nästa brygga på liknande sätt. Södra Östersjön så det finns salt i vattnet. Jag kommer att borra hål för M16 rostfritt A4 gängstänger. Jag har is ibland så de behöver ta sidokrafter. Stängerna kommer att fästas med någon ankarmassa som är sjötålig.
Sedan kommer jag att bygga en tvärbalk också av RF och balkverket därpå.
I min gamla brygga hade jag delar av galvat, ovan vattnet, coh det höll inte ens 10 år.
Jag har fått respekt för sjöns krafter!

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tänkte bygga min nästa brygga på liknande sätt. Södra Östersjön så det finns salt i vattnet. Jag kommer att borra hål för M16 rostfritt A4 gängstänger. Jag har is ibland så de behöver ta sidokrafter. Stängerna kommer att fästas med någon ankarmassa som är sjötålig.
I min gamla brygga hade jag delar av galvat, ovan vattnet, coh det höll inte ens 10 år.
Fäster du stängerna i borrhålen med ankarmassa alltså? Du skruvar inte ner dem utan gör hålen något större i diameter?
Hur tänker du fästa balken mot stängerna? Jag kommer att ha 195-reglar i trä och funderar på om en platta räcker.

T Thomas_Blekinge skrev:
Har du inte urberg utan lösa större stenar/block, så försök att få 16 mm stänger rakt igenom bryggan med stockar som ankare på båda sidorna. Har jobbat i skärgård tillsammans med sådana som bygger bryggor.

J jonaserik skrev:
Har du inte urberg utan lösa större stenar/block, så försök att få 16 mm stänger rakt igenom bryggan med stockar som ankare på båda sidorna. Har jobbat i skärgård tillsammans med sådana som bygger bryggor.
Hm, kan du utveckla lite vad du menar med att stängerna ska gå rakt igenom bryggan med stockar som ankare? (Jag är helt ny på det här).

Du säger 195 virke. På utsidorna av bryggan blir det säkert någon form virke med stående stolpar att fästa i. Det är dom som ska ankras upp för att inte kalva utåt. Då blir det att sätta järn/stång rakt igenom bryggan och dra ihop stolparna för att få det att hålla. Så stora brickor som möjligt eller 5 mm rostfri plåt som bricka 'är bra. Hänger du med eller ska jag göra en enkel skiss.

J jonaserik skrev:
Du säger 195 virke. På utsidorna av bryggan blir det säkert någon form virke med stående stolpar att fästa i. Det är dom som ska ankras upp för att inte kalva utåt. Då blir det att sätta järn/stång rakt igenom bryggan och dra ihop stolparna för att få det att hålla. Så stora brickor som möjligt eller 5 mm rostfri plåt som bricka 'är bra.
Hänger du med eller ska jag göra en enkel skiss.
Skratt! Du förstår ju att jag är helt novis. Tack gärna en skiss om det inte är för mycket jobb för dig?

Hår kommer en enkel skiss

• Instruktion för bygge av brygga med pålar och stenfyllning, röda markeringar och svart text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Hår kommer en enkel skiss
Ah, nu förstår jag vad du menar med ”genom bryggan.” Tusen tack för hjälpen!

Glöm inte att anmäla om vattenverksamhet till din länsstyrelse och få det godkänt innan du börjar med arbeten i vattnet.

R Rattan skrev:
Skratt! Du förstår ju att jag är helt novis. Tack gärna en skiss om det inte är för mycket jobb för dig?
Han brukar vara rätt otydlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.