Helt rätt. Har själv fått det bekräftat från lantmäteriet gällande mitt eget servitut. Dvs att det skall hållas fritt av såväl "tjänande" som "härskande" ( underliga / gammalmodiga rättsbegrepp). Så om din granne, vilken äger marken, parkerar sin bil på servitutet så gör han alltså fel.
 
Njaa, ägaren får väl utnyttja marken så länge utnyttjandet inte hindrar dne härskande fastigheten från sin nyttnaderätt. Även om servitutet är 3m brett så är det inte uppenbart att man behöver den bredden för att gå frma till den härskande fastigheten. Bredden skall ju ex. räcka även för snöröjning. Så bredden behövs men inte nödvändigtvis efter hela sträckan och inte nödvändigtvis alltid.

Det borde kunna vara fritt fram för den härskande fastigheten att utrusta gångvägen med ex. ett räcke så att även en sköplig gammal släkting kan klara att ta sig fram där.
 
hempularen skrev:
Njaa, ägaren får väl utnyttja marken så länge utnyttjandet inte hindrar dne härskande fastigheten från sin nyttnaderätt. Även om servitutet är 3m brett så är det inte uppenbart att man behöver den bredden för att gå frma till den härskande fastigheten. Bredden skall ju ex. räcka även för snöröjning. Så bredden behövs men inte nödvändigtvis efter hela sträckan och inte nödvändigtvis alltid.

Det borde kunna vara fritt fram för den härskande fastigheten att utrusta gångvägen med ex. ett räcke så att även en sköplig gammal släkting kan klara att ta sig fram där.
Men att ett servitut skrivs är ju för att jag som nyttjare har rätt att använda marken när jag vill (3m bredd) utan att behöva fråga grannen varje gång om att flytta olika slags fordon som då står ivägen. Verkar ju konstigt om servitutet är skrivet för 3m bredd till min fördel och sen får grannen göra lite som han vill där, och om jag behöver utnyttja bredden så måste jag be han flytta fordon! Då försvinner ju vitsen med servitut eller?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja om du behöver nyttja hela bredden så har du rätt. Du skall inte behöva be grannen flytta sin bil eller vad det nu kan vara. Jag antog i mitt inlägg att det var lite svårt att nyttja 3m bredd för gående.
 
  • Gilla
Katarina Å B
  • Laddar…
Om ditt hus börjar brinna eller någon blir skadad och en ambulans måste fram så ska det ju finnas 3 m bred väg att köra på. Om grannen då parkerat sin bil på servitutet så fungerar ju inte det. Dessutom om det står 3m gångväg i servitutet så är det 3 meter gånväg om vi ska hårddra ordalydelser på samma sätt som din granne. Så utrusta dig med en 3 meter lång stång och gå fram och tillbaka med. Skulle grannens bil stå ivägen så får han ju då flytta på den.

Sen när man läser om gångvägsservitut efter lite googling så är det något som tex kommuner kan upprätta på ett villaområde för att allmänheten ska ha tillgång till att passera genom ett område eller längs en strand. Det ger rätt till personer att passera utan att markägaren kan stänga av vägen. Dock säger det ju i sig inte att det är förbjudet att framföra ett motorfordon på detta område för vissa syften. Tex som lantmätaren säger, varuleveranser, servicebilar, och andra transporter. Tex kör ju taxibilar in på en gågata för att hämta handikappade och detta är fullt tillåtet.
 
Redigerat:
cem77 skrev:
Om ditt hus börjar brinna eller någon blir skadad och en ambulans måste fram så ska det ju finnas 3 m bred väg att köra på. Om grannen då parkerat sin bil på servitutet så fungerar ju inte det. Dessutom om det står 3m gångväg i servitutet så är det 3 meter gånväg om vi ska hårddra ordalydelser på samma sätt som din granne. Så utrusta dig med en 3 meter lång stång och gå fram och tillbaka med. Skulle grannens bil stå ivägen så får han ju då flytta på den.

Såhär står det i servitutet!

Ändamål: gångväg, väg
Rätt att använda område** som gångväg om 2meters bredd intill gränsen mot ** fastighet, samt rätt då behov uppstår vid underhåll av fastigheten använda området som väg om 3 meters bredd.

vad är ett"normalt" behov? och vad kan tänkas ingå i fastighetsunderhåll? vedforsling,skylift,flytta/hämta möbler osv.??

På min fastighet står det under ändamål: GÅNGVÄG, VÄG

och grannens "ändamål" bara GÅNGVÄG

Såg detta nu när jag efter ännu en dispyt med grannen har lusläst LM:s papper.
Ska ringa LM denna vecka och försöka få en tid att prata igenom detta på kontoret
 
cem77 skrev:
Om ditt hus börjar brinna eller någon blir skadad och en ambulans måste fram så ska det ju finnas 3 m bred väg att köra på.
Källa?
 
Nej, det är nog ingen idé att ägna sig åt hårklyverier om formuleringen i servitutet. Som frjo påpekar i den andra tråden har lantmäteriet inte rätt att konstruera tomter hur som helst. Vänd dig i första hand till lantmäteriet, om inte det fungerar kontakta advokat. Det är viktigt att det framgår att den nuvarande situationen är ohållbar. Jag funderade på om du borde videofilma grannen och hans beteende, men det vore kanske extremt?
 
Som flera påpekat: Kontakta Lantmäteriet, och förklara att det ÄR ett problem. Nöj dig inte med svaret att du borde kunna komma överens med grannen.
Om du inte är nöjd med din kontakt på Lantmäteriet kan du be att få byta. Är det ett kommunalt lantmäteri eller det statliga?
Här är en länk till det statliga "Fråga Lantmätaren", där du kan förklara ditt problem, och be om råd hur du skall gå vidare.
http://fragalm.lantmateriet.se/php/fragalantmataren_start.php?lm=lm
 
Fummel skrev:
Som flera påpekat: Kontakta Lantmäteriet, och förklara att det ÄR ett problem. Nöj dig inte med svaret att du borde kunna komma överens med grannen.
Om du inte är nöjd med din kontakt på Lantmäteriet kan du be att få byta. Är det ett kommunalt lantmäteri eller det statliga?
Här är en länk till det statliga "Fråga Lantmätaren", där du kan förklara ditt problem, och be om råd hur du skall gå vidare.
[länk]
Hej! tack för länken, nu har jag knåpat ihop ett mejl till dom.. Upp till 7 arb.dagar innan svar, ska bli intressant att höra vad dom har att säga om detta. Om detta ej hjälper så blir min sista instans att snacka med LM där jag bor (vilket jag redan gjort utan gensvar) , tillsammans med någon på byggnadskontoret och försöka få till nått som jag och andra som kommer bo där är tillfreds med..
Och funkar ej detta so blir det flytt eller advokat.
uppdatering kommer när jag fått svar
/Bozzle
 
Har nu återigen pratat med LM! Han säger att det ALLTID ska vara 3m bredd på servitutet (frågade flera ggr om det så ej missförstånd skulle uppstå) när jag då sedan återigen ville ha det på papper så var det tvärnit, och han hänvisade till fogden och "överexekutorn" om dom ej flyttade bilen till 3m gränsen.
jag frågade då hur dom skulle tolka servitutet? lika som mina grannar eller? ja det kunde han ju ej svara på, varpå jag sa att det är ju för att servitutet är luddigt skrivet.. Så nu blir det att knacka på hos grannen och nämna detta! om ej ändring sker så får jag börja med fogden, och sedan med hjälp av jurist föra det vidare som laglighetsprövning/fastighetsreglering
Fortsättning följer.
 
OOOOJJJJ verkar vara jätte jobbigt med din granne. är lite nyfiken på hur långt gångservitutet är.... för det verkar som att du får gå jätte långt från bilen.....?
 
Jessica850 skrev:
OOOOJJJJ verkar vara jätte jobbigt med din granne. är lite nyfiken på hur långt gångservitutet är.... för det verkar som att du får gå jätte långt från bilen.....?
Vad räknas som långt?? Grejen är att det ej var såhär när vi flytta dit! utan vart året efter vid ombildandet.. Hade ALDRIG köpt detta hus om det ´hade varit som det är nu..
 
Sant,det är nog väldigt individuellt vad som räknas som långt.Jag tänkte nog mer på om det är 10 meter eller 100 meter att gå eller kanske längre ändå?
Du säger att ni aldrig köpt huset om det "hade varit som det är nu",men fick ni ingen information INNAN ombildningen hur det skulle bli så att ni hade en möjlighet att välja redan då?
 
Jessica850 skrev:
Sant,det är nog väldigt individuellt vad som räknas som långt.Jag tänkte nog mer på om det är 10 meter eller 100 meter att gå eller kanske längre ändå?
Du säger att ni aldrig köpt huset om det "hade varit som det är nu",men fick ni ingen information INNAN ombildningen hur det skulle bli så att ni hade en möjlighet att välja redan då?
Hej! Nej allt var redan klart ang. servitut och tomtgräns-dragning när vi köpte huset, och vi hade dålig koll och kunskap om vad som gäller (skrivet) till servitutet. Och det är givetvis vårat ansvar att ta reda på. Men källan till problemet är våra grannar! då dom inte börja krångla förns ombildningen var klar, och hus och tomt vart deras..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.