Bra förslag från Bagarn.

Själv tänkte jag undra om det är helt omöjligt att resonera med grannarna? Har ni någon gång frågat dem varför de tjafsar och på vilket sätt de lider av att en bil kör förbi någon gång i månaden?

Redigerat:
Vara övertrevlig kommer ej på tal! tror ej heller det hjälper, ang. att prata med dom så är det redan gjort flera ggr. har frågat varför dom inte vill att jag någon enstaka gång kör med min bil eller rulla släpvagnen manuellt, får bara GÅNGSERVITUT i ansiktet.. Även mina svärföräldrar har hamnat ikläm med dom, dom försökte oxå resonera vad som va så farligt med att dom backa upp bilen på gångservitutet (för att lassa av flera kartonger med ved) tog max 5 min. då ställde dom bilen ivägen så svärfar ej kunde åka ut, enda svar dom fick var oxå gångservitut och en servituts lapp viftandes i dörren.
Är bara inse att dom har noll social kompetens , kan ej föra normala konversationer och allt som ej faller i deras intresse eller tycke, ja då reagerar dom såhär och bara jävlas så mycket som möjligt när tillfälle ges. Spec. om dom har myndighetsbeslut att backa upp med..
PS behandla folk som du själv vill bli behandlad ngt dom borde fundera starkt på,kommer en dag då dom själva sitter i min och andras situation

Nåväl, om inte snällhet hjälper: spruta Round Up över deras trädgård en sen kväll.

Om servitutet är så dåligt skrivet att det hindrar dig att använda din fastighet på normalt sätt så får du väl begära en förättning för att få det ändrat. Det tar säkert tid med överklqaganden och allt och kostar pengar men det kommer rimligen fungera och sedan kan grannen stå där med lång näsa.

ja det lutar åt överklagan! känns som sista utvägen att få till nått vettigt angående servitutet, en situation som aldrig skulle uppstått om grannen haft ett uns vett i skallen..
PS såg grannfejden igår! tur man ej har sådana problem iaf. :)

Antag att grannen belägger gångvägen med marksten dimensionerad för gångtrafik: Isåfall ser jag åtminstone ETT legitimt skäl att avvisa fordonstrafik.

Men har inte er fastighet en riktig körväg? Förutom denna gångväg, alltså.

billy_baver skrev:
Antag att grannen belägger gångvägen med marksten dimensionerad för gångtrafik: Isåfall ser jag åtminstone ETT legitimt skäl att avvisa fordonstrafik.
Men har inte er fastighet en riktig körväg? Förutom denna gångväg, alltså.
Hej! huset är ett parhus med gemensam parkering en bit bort, har gångservitut på 3m bredd framför deras framsida fram till min tomtgräns, och den får jag ENDAST använda som gångväg enligt grannarna.. Är helt vanligt gårdsgrus på området.
Hmana i dispyt får några dagar sen! min andra granne hade fått hem ved, kom med en stor traktor och släp var trångt på innergården så jag flytta min bil och ställde den en bit upp på "gångservitutet" tog max 20 sek. innan jag återigen fick GÅNGSERVITUT i ansiktet även fast han såg vad som var på G och således måste ha förstått varför jag ställde bilen där.. Förklara även det, och fråga vad som var så farligt med att jag stog där tills traktorn hade vänt runt och åkt.. Återigen GÅNGSERVITUT gastades det om.. Aldrig mött sådana korkade och trångsynta/egoistiska människor...

Fråga rätt på utan krusiduller: "Varför är ni så elaka? Varför?"

Annars får ni väl börja punktmarkera dem likadant. Videofilma dem hela tiden. Leta efter struntsaker som kan anmälas till polis eller annan myndighet.

Sicket rikspucko.
Vad är det för servitut, och vad står i det?
Sedan gäller det ju att välja väg.
Antingen överklaga servitutet och begära att få det ändrat eller konsekvent köra upp med bilen varenda j-a dag för att dra saken till sin spets.
Alternativt vara lika tokig, fast annorlunda. Nästa gång har börjar gorma så hoppa tex runt och sjung små grodorna", när han undrar om du inte är riktigt klok så säg bara att du tröttnat på att vara den enda kloke i grannskapet.

När man nybildar en fastighet räknas idag som standard att man måste kunna angöra den med både personbil och tyngre transport. Jag har därför svårt att förstå hur dessa parhustomter, i modern tid, övethuvudtaget skulle kunna tillkomma när endast den ena är tillgänglig för fordonstrafik.

Enda raka är att kontakta lantmäteriet. Börja med att låta den ansvariga myndigheten själv tolka sitt eget beslut! Sedan blir vägvalet att antingen begära ny förrättning eller (kanske) laglighetspröva det ursprungliga lantmäteribeslutet.

Bozzle skrev:
Sant! men som jag har förstått så måste jag överklaga officialservitutet och få med tillägg, och eftersom det involverar grannen så lär ju dom protestera högljutt
Det är det som är poängen med officialservitut, man tvingar igenom servitutet trots att markägaren protesterar. Det handlar, i lagens mening, om ändamålsenlig markanvändning.

Fotografen: Undrar om inte det skulle ta skruv om man började flaxa med armarna och gala som tupp. Svårt att se hur grannen skulle fortsätta med sitt race om han möts av ett psykfall...

Den som möjligen är ett pucko är den som en gång inbillade sig att ett gångservitut skulle vara tillräckligt vid de här husen. Juridiken är i mina ögon glasklar, trådskaparen har INTE rätt att köra bil där med nuvarande servitut.

Det måste ändras, och det är kanske läge att man gör gemensam sak alla grannarna med liknande servitut, och tar itu med frågan, men tills dess gör man bäst i att inte ta lagen i egna händer, för det kan i sin tur leda till straffansvar.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
D
Jag tycker det verkar ganska klart att TS inte har rätt att köra bil på grannens tomt. Jag tycker det även verkar ganska klart att TS är mycket väl medveten om detta, men ÄNDÅ vid upprepade tillfällen har brutit mot grannens önskemål, nu senast för bara några dagar sedan. TS förkastar även helt att vara "övertrevlig" mot grannen.

Jag skulle vilja påstå att det inte bara är grannen som har problem, utan även TS har svårt att acceptera att det faktiskt är grannens tomt som TS inte har någon rätt att köra bil på.

Jag vet ju själv att jag inte skulle bli glad om jag helt plötsligt fick se någon köra upp på min gräsmatta/trädgårdsgång dimensionerad för gångtrafik (även om det torde vara stört omöjligt då den är omgiven av en hög häck och dessutom vore helt omotiverat då den inte utgör någon passage för någon :-).

ridax skrev:
Jag tycker det verkar ganska klart att TS inte har rätt att köra bil på grannens tomt. Jag tycker det även verkar ganska klart att TS är mycket väl medveten om detta, men ÄNDÅ vid upprepade tillfällen har brutit mot grannens önskemål, nu senast för bara några dagar sedan. TS förkastar även helt att vara "övertrevlig" mot grannen.

Jag skulle vilja påstå att det inte bara är grannen som har problem, utan även TS har svårt att acceptera att det faktiskt är grannens tomt som TS inte har någon rätt att köra bil på.

Jag vet ju själv att jag inte skulle bli glad om jag helt plötsligt fick se någon köra upp på min gräsmatta/trädgårdsgång dimensionerad för gångtrafik (även om det torde vara stört omöjligt då den är omgiven av en hög häck och dessutom vore helt omotiverat då den inte utgör någon passage för någon :-).
Hej! vet ej om du läst hela tråden men klipper in lite fakta ang. vad mina grannar/lantmäteriet pratat om

"Har ringt till lantmäteriet, prata med han som satt upp servitutet, han tyckte att det inte skulle vara några somhelst problem att köra på gångservitutet dom få gånger man hade tunga saker att bära! typ vedbärning,möbler, fastighetsrenovering eller fastighetsskötsel. Han har även suttit i möte med våran granne ang. detta och dom tyckte att det va "väl" ok. "
Dessa parhus var bostadsrätter för 5 mån. sedan och då fanns ej servituten= jag kunde åka där på gruset, ej gräs eller dylikt :)

Dessutom är servitutet dimensionerat för bil! 3m bredd ska vara tillgänglig för fastighetsservice,utryckningsfordon och flytt. Resten är en tolkningsfråga som dispyten handlar om

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.