Ska koppla på frikyla. Saknas såklart en klämring+mutter på ena avstängningen från 2010 som jag installerade då.

Gängorna är 34.13mm utvändigt, muttern 33,8mm invändigt. Vatette-muttern går på första gängen sen är det stop. Däremot går den muttern jag har till ena, på vatette-kopplingen hela vägen. Skitskumt.

Koniskt gänga? När jag kollar alla tabeller med olika gängor hittar jag inget som ligger på 34,xx mm men dom beskriver kanske inte gängorna utan rördimension snarare med R, DN, G osv.

Hand som håller en klämring bredvid gängade rörkopplingar under installation av frikyla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre mässingsfärgade kopplingsmuttrar av olika storlek, två ser nya ut och en är svartfärgad av användning.
Skapa konto
Avstängningsventil med rörkoppling och synlig gänga, saknar klämring och mutter, bakgrund av otydligt VVS-arbete.
Skapa konto
Gängad VVS-anslutning med saknad klämring och mutter, omgiven av rör i olika material och dimensioner.
Skapa konto

Ingen som vet?

Finns ingen direkt standard på klämringsmuttrar på kompletta kopplingar eftersom de aldrig är avsedda att användas för att koppla vidare med nåt annat gängat. Tillverkaren kan ju ha valt precis vad som helst.

Testa med en VSH mutter. De har inte samma stigning som VA

Krilleman
Vatettes 28mm kopplingar har M34x1,5-gänga.
Det är det långt ifrån alla tillverkare av tillverkare som använder sig av.

Vad står det på handtaget på dig befintliga ventil?!
Kan man få någon ledtråd därifrån?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.