Hallå

Jag ska bygga en golvlucka som blir ca 5cm tjock, med stålram och som ska fyllas med betong för att kunna köra över med bil. Mitt problem är att jag inte hittar några gångjärn som passar.

För närvarande håller jag på med en glaslucka med stålram till en vinkällare i ett betonggolv och har införskaffat Tectus heavy duty dolda gångjärn.
Teknisk ritning av Tectus heavy duty dolt gångjärn med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinkällarluckan kommer att väga knappa 200kg och gångjärnen klara 200kg - till en dörr?!? Luckan blir ju åt ett annat håll än dörrar och får belastningen på annat sätt. Dessutom får vinkällarluckan, liksom betongluckan, hjälp av gasfjädrar vid öppning. Betongluckan kommer dessutom öppnas av ett linjärt ställdon som klarar 10000N.

Sektion av golvlucka med stålram, gasfjädrar och betongfyllning, anpassad för belastning.
Skapa konto

Jag har hittat bilder på luckor av liknande typ som min betonglucka, men inga detaljritningar på gångjärn. Kan det fungera med gångjärnstypen ovan? Luckan hänger väl mer i mitt ställdon än i gångjärnen?

Gott avslut på skitåret 2020 :-/

• Sektionsritning av en konstruktion för en golvlucka med stålram, gasfjäder och betongfyllning, avsedd för tung belastning.
    Skapa konto
Åsa Lund
Är tanken att gasfjädrarna ska hjälpa till att lyfta upp luckan vid öppning?
Jag hade annars satsat på en lucka av/med kraftiga träreglar som en bil kan köra över. Mer hanterbart för en person.

Japp. Gasfjädrarna hjälper lyfta luckan, fast det egentligen inte behövs med ställdonet installerat. Luckan blir i stål och betong så ngt trä är det inte tal om! :)

Åsa Lund
Ok
Fiberarmerad betong?

Ehhh!?! Hurså? :)

Bästa svaret

Nu kommer ju inte gasfjäder och ställdonet att lyfta luckan rakt upp och ju närmare fjäder och lyftdonet sitter gångjärnet desto högre blir belastningen på gångjärnen, tänk dessutom om någon råkar stå på luckan när donet råkar ta i med 10 000 Newton.
Räkna på vridmomenten 2000 N x halva luckans längd = kraft i ställdonets infästning x avståndet mellan gångjärn och ställdonets infästning.

Det är ju en fördel för gångjärnen när de sitter i en golvlucka än en dörr.

Protte

PS, När jag växte upp så var det deprimerande med de grå betongförorterna, nu ska "ALLA" ha betong inne....
Ur led är tiden.

Tack för en bra formel. Den ska jag använda. :D Rent spontant borde då Tectus dolda gångjärn hålla som klarar en 200kg dörr. (y)

vad gäller betong håller jag med. :rolleyes: Den här luckan är i garagegolvet som är av betong, men som ska kläs med klinker vad det lider. ;)

Klinker hade du kunnat lägga på något som är lättare än betong och bara 5 cm tjock och bil på känns inte bra för mig.
Betong har dålig draghållfasthet, tryck klarar den men drag är det skralt med.

Protte

• Gilla
Busster
  • Laddar…
Varför inte en lucka "helt i stål"?

Violina Violina skrev:
Varför inte en lucka "helt i stål"?
Det är en tanke. Tänkte fylla den för att få stabiliteten.

Violina snor snabbt ihop en stållucka, starkare och lättare än betong.

Protte

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Tänkte att det blir mer stumt och stadigt med betongfyllning. :thinking:

Busster Busster skrev:
Tänkte att det blir mer stumt och stadigt med betongfyllning. :thinking:
Nja.. där får du nog tänka om lite...........

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nja.. där får du nog tänka om lite...........

Förklara :thinking:

Ramen luckan ligger i är 50 mm hög. Jag tänkte svetsa ihop en väl armerad lucka med 5 mm plåtskiva i botten 40mm ram av fyrkantsrör och 5 mm plåt ovanpå. Inuti luckan fastsvetsat grovt armeringsnät. Iväg på galv och sedan fylla hålrummet i luckan med betong.
Känns som en stabil och tyst lucka som klarar klinkerbeläggning. :)

Din stålkonstruktion måste vara bärande i sig, eftersom 5cm betong inte räcker => du kan lika gärna lägga plåt ovanpå och skippa betongen helt.

• Gilla
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.