Jag håller på att renovera vårt kök, och vill sätta upp överskåp med dörrar som öppnar uppåt ovanför de existerande väggskåpen. Ikea har fina "horisontella väggskåp" med gångjärn med gasdämpning som gör dels att luckorna stannar i öppnat läge och dels att de dämpar rejält och glider igen sakta och fint när man stänger dem.

Tyvärr så matchar inte Ikeas mått mitt kök för fem öre, så min plan var att köpa bara gångjärn och luckor, och snickra resten själv. Desvärre vägrar Ikea att bara sälja gångjärnen, och det tar emot att köpa en hel stomme för 445:- och sedan slänga allt utom gångjärnen. Tre gånger dessutom då jag vill ha tre överskåp.

Är det någon som vet var man kan hitta motsvarande gångjärn ("dörrlyft" kallar Ikea dem)? Se http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90132379 för referens.

Det låter som att Blum Aventos skulle lösa uppgiften. Det finns en del olika varianter (HK/HL/HS) beroende på hur du vill att luckan skall öppnas. Mer info hittar du på www.blum.se eller tex hos Theofils.

Hej! har samma problem, är helt omöjligt att hitta några:( Theofils är ett grossistföretag så dom säljer inte till privatpersoner..

Först, tack för ditt svar bygga_bo. Jag glömde säga det.

Sedan till Henrik: Jag var inne på Beijer och pratade med dem. De sa att de kunde beställa hem i princip vad som helst, och om de inte skulle klara det så finns det ju gott om järnhandlar. Hur som helst så visade det sig att det skulle bli minst lika dyrt att köpa separata gångjärn som att köpa hela överskåpen från Ikea. Så jag gick till Ikea istället. Snabbast och enklast, i alla fall om man har Ikea i närheten (vet inte om de går att beställa hem). Gångjärnen funkar bra och det går att justera styrkan en del också, ifall inte dina luckor har samma tyngd som Ikeas.

Bauhaus har förvånansvärt många olika gångjärn. Har du tur kanske de finns där.
Annars har jag för länge sedan köpt en enklare modell än IKEA's hos en vanlig brädgård.
Så ett välsorterat byggvaruhus eller en järnhandlare borde ju åtminstone kunna beställa från Theofils åt dig om de inte har hemma.

Nu verkar ju frågan redan löst, men jag kan som kuriosa ändå tillägga att jag som är en privatperson har handlat på Theofils butik i Malmö. Kanske bara är på nätet de är enbart grossister? Jag handlade faktiskt också Blum-delar och de hade bra sortiment tyckte jag. Jag skulle ha utdragsskenor till kökslådor som var grundare än standard och det hade de hemma.

Ah, ja det är sant, de har visst butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping. Men deras hemsida säger tydligt: "Theofils vänder sig till företag och servar inte privatpersoner. Hobbysnickare med intresse av snickerimaskiner tillhör dock undantaget." Nej, det är lite irriterande. Bor man inte i städerna kan man inte köpa direkt från dem utan får snällt be hos sin lokala järnhandel, som säkert glatt lägger på 50% på priserna. Det är fortfarande för svårt att köpa byggmaterial över nätet i Sverige IMHO.

Nu är det fixat! Hörde med en lokal firma som monterar och säljer kök, dom beställde ifrån Theofils åt mig fick betala frakten själv det var det enda. Så ibland har man tur att träffa rätt gubbar:) 500kr för två gasdämpare är ändå inte billigt, men det är väl nån som skall äta sig mätt nån stans, HAHA

Gissa varför jag köpte hela väggskåp inklusive två gasdämpade gångjärn på Ikea för 445:- istället. ;) Men bra att det löste sig.

OT: Theofils i Göteborg har butik som säljer till privatpersoner. De har ett stort sortiment av Blums produkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.