Y
Har två garderober som tidigare hade gånjärnen på utsidan, tvådelad som hakar.

hursomhelst, köpt nya specialsågade luckor i vanligt hyllskive material.

Och ska ha vanliga nutidens gångjärn som man hittar på alla nya skåp.

frågan är, ska man våga fräsa det stor hålet för att använda de försänkta gångjärnen, eller finns det bra modeller som inte kräver det men som ger lika stabilt resultat?

20050400.jpg

Har inte sett denna typ av gångjärn som inte kräver ett hål, men en gångjärnsborr och ett borrstativ löser det problemet på momangen. Kolla bara att luckan är tillräckligt tjock först.

Jag använde handöverfräsen, lite svårt att få rätt storlek, men perfekt djup!

Enkelt med ett kvistborr (http://www.jula.se/kvistborrset-5-delar-188301), gjorde det i förra veckan i en 16mm MDF, blev perfekt. Använde vanlig borrmaskin gav tillräcklig precision, viktigt bara att ha rätt mått till kanten av lucken, enklast att lossa ett befintligt gångjärn på en kökslucka och mäta.

Det är inte så dä enkelt att skapa hålen för gångjärnen i dörrarna. Håldjupet och diametern på hålet jämfört med dörrtjockleken blir lätt ett misslyckande. Misslyckas man är dörren kass - det blir dyrt. Något näraliggande snickeri, som sysslar med möbler, skåpinredning etc. brukar ha kunskap och möjlighet att hjälpa/ göra hålen. Trots egen tämligen välutrustad verkstad är detta något jag inte ger mig på själv.
//Björn

Redigerat:
Y
Själv så hade jag turen att vi hade ett verktyg på jobbet för detta, som en ställning med brett borr och småborren för skruvarna, allt i ett, bara klämma fast den på skivan och köra med skruvdragaren. Efter att ha ställt djupen på en spillskiva. Tydligen en dyr pryl dock.

Allt i ett?! :wow:

Snacka om specialverktyg. d^_^b

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.