Vi håller på att renovera vårt 50-talskök och skulle bl.a. vilja byta ut gångjärnen till köksluckorna. Stommar och luckorna är original, dvs. överfalsade luckor och vinkelbockat gångjärn. Vi skulle vilja byta ut de befintliga målade gångjärnen mot nya men behålla dem obehandlade. Frågan är då hur känsligt obehandlat stål är mot t.ex. fukt? Kommer de att rosta? Bör man lacka dem?

Smidda järnprylar brukar när de är heta doppas i linolja för att ge ett rostskyddande ytskikt. Det kanske går att testa?

kanske kan du försöka ta bort färgen från de gamla? Stoppa de i en burk med brunsopa och låt stå över natten eller längre .... har man tur så brukar färgen gå att skala av som skin av en kokt tomat. Testet kostar bara en burk med sopa :). Så har jag rensat mina mässinghanttag
gaia

Jag har sökt med ljus och lykta efter gångjärn i gammal stil för överfalsade luckor, men hittar inga små som fungerar.... Köpte till slut från Ölands byggnadsvård, men var tvungen att bocka om dem för att de skulle passa

Obehandlade rostar, så lacka dem behöver du.

Du ska abslut ta av färgen på de gamla istället för att köpa nya, som är jätte dyra o stålet sämre idag...
Såpan tror jag inte hjälper, men i färghandel finns en medel du kan köpa för att få bort färgen.
Ta sist lite fint sandpapper-
Använd sedan bara linolja att "smörja " de med, lår kanske ligga i en burk o sedan torka av innan de monterar de tillbaka. Använd dock gärna nya skruv ,de gamla brukar vara rostiga o spåret förstört...
Du kan vid tillfället senare bara ta lite olja på hushållspapper o torka av gångjärnen med den...

Lycka till

Dagmar har en poäng, dessutom är gamla gångjärn vackrare i min mening, de är välgjorda och har lite patina som passar bra i ett originalkök. :)

Vi fick bort färgen på gångjärnen i vårt 50-talskök genom värme och färgskrapa, men då skrapade vi hela skåpen samtidigt. Antagligen är det gammal alkydfärg på era gångjärn och då brukar moderna färgborttagningsmedel fungera dåligt. Lut är däremot effektivt, men jag vet inte hur bra det är för själva gångjärnen, kanske någon annan vet? (Det är ju inte särskilt snällt mot träet i alla fall.)

P
Jag gjorde rent mina gånggärn från massor av färg genom att låta dem ligga i aceton (ej nyttigt) över natten och sen ta bort färgresterna med en roterande stålborste.

Jag behövde inte behandla dem på något sätt, men de satt inte i fuktigt kök.

Tack för alla svar!

Vi har redan köpt nya gångjärn hos Nacka byggnadsvård. De är exakt lika som de gamla så att ta bort färgen från de gamla är inte aktuellt.

Återstår är frågan om de behövs behandlas på något sätt, men vi vill ha kvar den rena stålkänslan.

Om de börjar rosta, går man "rengöra" dem med linolja då?

Obehandlat stål rostar om fukthalten är över 60% tror jag det var.

Förstår inte vitsen med obehandlat om man vill behålla någon stil från 50-talet.
Redan på 50 talet visste man att obehandlat stål rostar (och det är inte så snyggt).

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.