Hej!

Renoveringen fortsätter, nu fönster. Original gångjärn från 60talet. Säkert likt lyftgångjärn, men tappen på alla har i princip glidit ut, aldrig justerats och dessutom målats över. Sen är infästning i karm lite knepig, inget jag stött på. Här behöver jag hjälp.

Vad är det för gångjärn?
Hur bäst knacka ur tapp givet jättedålig åtkomst?
Vad kan dessa bytas ut med, om det inte går att rikta?

Mvh

• Fönsterkarm med gångjärn, vit och brun, delvis öppet, spegling av hand, tegelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster med persienner, utsikt över gårdsplan och växtlighet, behov av ytterligare renovering eller underhåll.
    Skapa konto
  • Ett fönster med ett öppet säkerhetslås och utsikt till en trädgård och ett hus.
    Skapa konto
Leif Arvidsson punkt Se har mycket fönstertillbehör.

• Gilla
Denan353
  • Laddar…
Produkter som diskuteras: "fönstertillbehör"
Fönstertillbehör
kollat, behöver lite coachning också. Justerat några gångjärn men inga sådan som jag har nu

Det ser ut som om gångjärnens karmdel är instucken i ett spår istället för infällda men i övrigt bör är det som vanlig gångjärn men det är svårt att se i bilderna.

Jag får fota mer, skrapa lite. Kändes liksom inte självklart när jag stod där. Lyfta gick inte, infällt fönster. Och åtkomst att knacka ur var obefintlig som sagt

Jag hade nog lossat karmdelarna om jag skulle plocka ur bågen det ser ut att vara två skruvar per gångjärn.
Jag hade satt karmdelarna i ett skruvstycke och tagit bort färg på tappen samt knackat tillbaka gångjärnstapparna och eventuellt slagit med en körnare om jag tror att de kan åka ur.

• Gilla
Denan353
  • Laddar…
Det är väl helt enkelt så att man har knackat ner sprintarna för stt kunna lyfta av fönstret när det är så trångt. Vanlig metod att göra så lyft rakt upp så får du se att det går.

• Gilla
Denan353 och 1 till
  • Laddar…
Vi testar, får ta enklaste fönstret jag hittar, se vad det rör sig om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.