Hej!
Renoveringen fortsätter, nu fönster. Original gångjärn från 60talet. Säkert likt lyftgångjärn, men tappen på alla har i princip glidit ut, aldrig justerats och dessutom målats över. Sen är infästning i karm lite knepig, inget jag stött på. Här behöver jag hjälp.
Vad är det för gångjärn?
Hur bäst knacka ur tapp givet jättedålig åtkomst?
Vad kan dessa bytas ut med, om det inte går att rikta?
Mvh
Renoveringen fortsätter, nu fönster. Original gångjärn från 60talet. Säkert likt lyftgångjärn, men tappen på alla har i princip glidit ut, aldrig justerats och dessutom målats över. Sen är infästning i karm lite knepig, inget jag stött på. Här behöver jag hjälp.
Vad är det för gångjärn?
Hur bäst knacka ur tapp givet jättedålig åtkomst?
Vad kan dessa bytas ut med, om det inte går att rikta?
Mvh
Produkter som diskuteras: "fönstertillbehör"
Fönstertillbehör
Läs mer
Jag hade nog lossat karmdelarna om jag skulle plocka ur bågen det ser ut att vara två skruvar per gångjärn.
Jag hade satt karmdelarna i ett skruvstycke och tagit bort färg på tappen samt knackat tillbaka gångjärnstapparna och eventuellt slagit med en körnare om jag tror att de kan åka ur.
Jag hade satt karmdelarna i ett skruvstycke och tagit bort färg på tappen samt knackat tillbaka gångjärnstapparna och eventuellt slagit med en körnare om jag tror att de kan åka ur.
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ventil till nytt 3-glas fönster
Fönster & Dörrar -
Inbrottssäkra fönster -- men vilken sorts gångjärn har jag?...
Fönster & Dörrar -
Sprint till fönstergångjärn från 30-talet?
Byggnadsvård -
Flytta gångjärn i fönsterkarm - fylla gamla skruvhål?
Fönster & Dörrar -
Elit Complete - Hur justera gångjärn på fönsterdörr?
Fönster & Dörrar