Hej

Håller på att isolera mitt garage och funderar på vad man ska ha att gå på uppe på innertaket där jag tänkte kunna kasta upp lite smågrejer.

Har cc1200 mellan takstolarna som är 45*145 ca 6 meter långa, på mitten av dom sitter ett "stag" rakt upp samt ett stag i vinkel uppåt åt varje håll.

Innertaket sätter jag med glespanel och sen osb skivor. sen 145mm isolering och plast mellan då...

tanken är att ha en vindstrapp upp för att kunna ha lite smågrejer där uppe. och nu undrar jag vad jag ska göra "golv" av där uppe?

vill helst slippa regla upp mellan befintliga reglar. och det behöver inte vara superstabilt där uppe, bara det håller.

/Håkan

22 mm råspånt

Om du inte ska ha mer isolering än underramens höjd så blir råspont bra, som sagt.

Ska du ha tjockare isolering så kan du ställa 2"2 upp (på varje takstol) till lagom höjd och sedan en 2"3 liggande som du spikar råsponten i/på.

28x120 hade jag kört, lade själv 22x95 råspånt på cc1200 men det blev för mycket svikt och kändes osäkert att gå på med tanke på den dåliga kvalitén det är på råspånt och risken för genomtramp vid större kvistar.

Jag har lagt 22 mm råspont på nästan hela vinden och cc är 1200 mm.
Det är väldigt stabilt och sviktar inte nämnvärt. Brädan man trampar på får stöd av de som är intill, så man måste ha lite bredd där man ska gå. Ska man bara göra en smal gång så kanske man vill använda något kraftigare.

/Hasse

b_hasse skrev:
Jag har lagt 22 mm råspont på nästan hela vinden och cc är 1200 mm.
Det är väldigt stabilt och sviktar inte nämnvärt. Brädan man trampar på får stöd av de som är intill, så man måste ha lite bredd där man ska gå. Ska man bara göra en smal gång så kanske man vill använda något kraftigare.

/Hasse
Javisst har man 70-100 cm är det inga problem

22mm golvspån skruvat o limmat håller utan problem

sir_daniel skrev:
22mm golvspån skruvat o limmat håller utan problem
Absolut men dom flesta gånger är det lättare men råspont,om det är trångt o eländigt som det brukar vara på vindsutrymme

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.