3 013 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Gängad spindelnos pelarborr
Hej!
Håller som bäst på att ta beslut om pelarborrmaskin. Man kan vid köp ändra till gängad spindelnos för att kunna fästa fräschuck också.
Något att satsa på? Antar att man klarar lite lättare fräsning i aluminium typ. Men samtidigt är där ingen supernoggrann djupinställning och man ju inte låsa spindeln i ett visst läge. Är det lönt att ens tänka fräsning med en sådan set up? Borren är en Strands S25 (Arboga 2608).
Håller som bäst på att ta beslut om pelarborrmaskin. Man kan vid köp ändra till gängad spindelnos för att kunna fästa fräschuck också.
Något att satsa på? Antar att man klarar lite lättare fräsning i aluminium typ. Men samtidigt är där ingen supernoggrann djupinställning och man ju inte låsa spindeln i ett visst läge. Är det lönt att ens tänka fräsning med en sådan set up? Borren är en Strands S25 (Arboga 2608).
Ursäkta att jag väcker en 3 år gammal tråd, men jag undrar nästan exakt samma sak. Har fått ta hand om en Arboga 2608B (bänkversionen) på jobbet och blivit tillfrågad om jag kan uppgradera den så den kan göra enklare fräsning. Vad kom du fram till i slutändan?Alltgår skrev:
Hej!
Var fick du tag på den gängade spindelnosen? Kan det vara den här? Ser ju hyfsat rätt ut, men "3008" i namnet får ju mig att tro att den passar till en A3008 istället för en A2608.R reez skrev:
Blev aldrig en sådan för mig, utan vanliga. Har bara fräst lite på höjden, så har inte saknat det. Grymt nöjd med borren i övrigt också.J jkej skrev:
Okej, tack ändå! Ja den ser väldigt gedigen och proffsig ut, men vi har inte kunnat använda vår för den saknar helt chuck, så min uppgift är att fixa det samt andra tillbehör för att få den så användbar som möjligt.Alltgår skrev:
Klicka här för att svara