A
Pär, självklart finns det dom som inte samlar/har nytta av dom som kan tänka sig att byta.

Och för en "normal" människa räcker det ju oftast med några stämjärn bara. Hoppas det löser sig för dig så du får tag på några. Tradera brukar det ju dyka upp på ibland, men där hamnar dom oftast väldigt dyrt iomed att det är dom som vet vad det är som bjuder.

Men en undran, vad för Bahcomodeller är det isåfall du byter bort? Tänkte om jag har nån dublett av E.A.Berg liggandes. (samlar ju lite på Bahco verktyg).

H
Vad kan dom vara värda? har 3 Erik Anton Berg med masurbjörkskaft, inte särskilt snygga och ett EA Berg 8 m brett med maroonrött plastskaft.
Själv samlar jag ju på gröna Bachco skruvmejslar men det är en annan sak.

Jodå, det var hos tjockisen (Dick). Själv har jag inte riktigt förstått varför den europeiska modellen skulle vara bättre än den japanska. Själv använder jag japanska stämjärn som är tillverkade av mästaren Matsumura (från Dieter Schmid) De är fantatstiska och jag skulle aldrig byta den mot den klumpiga europeiska europeiska modellen.

Sen kan ju vem som helst som vet något om handverktyg förstå att man vill byta till sig äldre kolstålsjärn mot nya Bahco eller motsvarande. Det blir ju mycket billigare än att beställa dessa vackra järn i laminerat suminagashi-stål:
http://www.dick.biz/dick/product/710838/detail.jsf

pär h skrev:
Nu menar jag inte verktygs fetesister som samlar på verktyg!

Jag hoppas det. För det finns säkert många som har gamla stämjärn som inte alls har dom behoven utan skulle gott och väl klara sig med tex nya bahco och jag tror att det finns vänliga människor som inser att dom gör en god gärning.

Mvh Pär H
Fick du mitt PM?

Jag fick en fråga på PM, och jag lägger ut den här:

Hej vilka stämjärn är det som du har köpt ?

Är nämligen som bekant med att skaffa andra stämjärn än dom jag har. Har tittat en del på japanska järn och jag gillar allt som har med japanskt hantverk att göra men jag vet inte vilka man skall köpa har själv aldrig använt japanska järn förutom provat på mässor.
Dom laminerade är ju så sjukt vackra bara de gör ju halva jobbet glädjen av att arbeta med vackra och sköna verktyg .

Tycker du att det någonsin varit problem med att dom är skålade på baksidan när du har arbetat med dom.

Har du några tips som du vill/orkar dela med dig
Jag köpte de som heter Nr.309560 på Dieter Schmid:
http://www.fine-tools.com/stemjap.htm
De var ruskigt vassa redan vid leverans, men jag skärpte om dem i alla fall. Jag gissar att de var skärpta för hand av någon som vet hur det skall gå till, eftersom det var lite olika eggvinklar på dem från början. Jag använde då ev Veritas MkII honining guide:
http://www.fine-tools.com/G307971.htm
Nu är det ju så att japanska stämjärn är lite kilformade, så den jiggen är inte helt optimal. Nu har jag skaffat en Richard Kell honing guide i stället, men jag har inte hunnit testa den än:
http://www.fine-tools.com/G303540.htm

Man skall tänka på att eggen på de japanska järnen är hårdare och sprödare än de europeiska. Om man vet med sig att man gärna bryter lite med eggen för att få bort träflisor, skall man tänka sig för ordentligt. Då är det stor risk att man flisar ur eggen. Om man kan hålla sig från att bryta så håller eggen sig vass längre än en europeisk kolstålsegg.

En stor fördel med att baksidan är skålslipad är att det går betydligt snabbare att skärpa stämjärnet. För de som inte känner till det, så skall man skärpa båda sidorna av stämjärnet. Baksidan skall brynas plant på slipstenen och den andra sidan som vanligt. Gärna med en "micro bevel" Det blir betydligt minde metall att bryna bort när man har skålslipningen att utgå ifrån på den plana sidan.

mattiasp skrev:
Jag fick en fråga på PM, och jag lägger ut den här:

Jag köpte de som heter Nr.309560 på Dieter Schmid:
[länk]
De var ruskigt vassa redan vid leverans, men jag skärpte om dem i alla fall. Jag gissar att de var skärpta för hand av någon som vet hur det skall gå till, eftersom det var lite olika eggvinklar på dem från början. Jag använde då ev Veritas MkII honining guide:
[länk]
Nu är det ju så att japanska stämjärn är lite kilformade, så den jiggen är inte helt optimal. Nu har jag skaffat en Richard Kell honing guide i stället, men jag har inte hunnit testa den än:
[länk]

Man skall tänka på att eggen på de japanska järnen är hårdare och sprödare än de europeiska. Om man vet med sig att man gärna bryter lite med eggen för att få bort träflisor, skall man tänka sig för ordentligt. Då är det stor risk att man flisar ur eggen. Om man kan hålla sig från att bryta så håller eggen sig vass längre än en europeisk kolstålsegg.

En stor fördel med att baksidan är skålslipad är att det går betydligt snabbare att skärpa stämjärnet. För de som inte känner till det, så skall man skärpa båda sidorna av stämjärnet. Baksidan skall brynas plant på slipstenen och den andra sidan som vanligt. Gärna med en "micro bevel" Det blir betydligt minde metall att bryna bort när man har skålslipningen att utgå ifrån på den plana sidan.
Vad är fördelen med en micro bevel? För att det är snabbare att slip aoch bryna i framtiden? I tormeks bok står det att micro bevels bör undvikas, eftersom det innebär att man i vissa situationer inte kan "vila" beveln mot underlaget (för att micro bevel:n är väldigt tunn). Hoppas ni förstår hur jag menar, annars blir det en snygg paint-bild:)

Det blir enklare att bryna. Och jag tycker att det känns bra med micro bevel. För övrigt tycker jag att du skall lära dig Sketchup. Paint är ju värdelöst.

Hej mattiasp
Är det verkligen så illa att man klarar sig med att köpa så billiga
jag som hoppades att du hade fina Damascus Steel och att jag skulle bli tvungen att punga ut med 12500 för ett set med 6 st

Dieter Schmid verkar vara billigare än dick

När du använder din bryn jigg blir det inte då svårt att använda hela stenen för att undvika att stenen blir skålformad

Mvh Pär H

Jo, man får vrida stenen 180 grader ibland och hålla den plan med någon lämplig anordning. Jag använder en gammal diamantslipskiva som har använts i en hårdmetallfabrik som jag inte längre jobbar i. För övrigt tyckte jag att de där i laminerat suminagashi-stål från Dick. var rysligt vackra, och ändå inte så dyra som de andra dyrgriparna.

Det betyder att stenen slits fortare efter som du måste plana den oftare.

Tror du att det har någon betydelse vilka stämjärn man köper så länge dom är gjorda av tex"white paper steel"

Jag köpte en 8000 sten som jag skulle slut bryna med men det visade sig att mina andra stenar var för grova så det var ingen ide att använda den det hände liksom inget på stämjärnet. Och det funkar inte och stå och gnida länge det verkar som stenen beckar igen.

Sen kom jag över en begad Scheppach som det har pratas om här på forumet jag betalade 400 kr och det är ungefär vad den är värd som ny men den funkar faktiskt bra det är bara lite pill (har använt tormek en del så det är stor skillnad) men resultatet blir det samma lika rakbladsvassa på båda maskinerna.

Mvh Pär H

Jag besökte min far idag och passade på att fråga vad han hade i stämjärns väg, vi gick ner i hans verkstad och han plockade fram ett 30-tal (alla E A Berg) i olika storlekar och kvalité (de flesta i gott skick).
När vi stod där sade han "Du jag har några till på ett annat ställe" han knallade iväg och kom till baka med ett skinfodral som var ihoprullat, där i låg 10st aldrig använda stämjärn.
På frågan varför han aldrig använt dessa? "Jag har ju inte slitit ut de jag har".
Till skillnad från mig har min gamle far alltid snickrat och tillverkat saker.
Jag måste vara adopterad.:)

P
Idag fick jag tio stycken EA Berg stämjärn av en snickarkollega, varierande bredd och längd. (Han har säkert 80-90st till) Med slipning, bryning och vaxpolering blev de ruggigt vassa och fina - ska nog räcka min livstid de järnen. Fin kvalitet. :)

Har ju ett gäng nya Bahco, men de får göra fultjänst så spar jag dessa finjärn till finliret.

Hittade ett gammal stämjärn i källaren, och även 2 filar. Det är inget som jag någonsin kommer att använda så är det någon som vill byta så är det bara att skicka ett pm.

• stämjärn.jpg
  • stäm.jpg
Filar är förbrukningsvara så den är antagligen bara att kasta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.