Hej,
Vi har tagit över ett gammalt växthus, kanske 50-tal. Inte glasat utan stenväggar och en sida med snett plasttak. Huset är 8 kvadratmeter och står stadigt på berg. Golvet är ganska murket, i botten frigolit med spånskiva ovanpå. Vi misstänker att det är halvruttet/mögel. Måste vi ta ur golvet eller kan vi lägga grus ovanpå befintligt golv och odla utan att byta hela golvet?
Vi har tagit över ett gammalt växthus, kanske 50-tal. Inte glasat utan stenväggar och en sida med snett plasttak. Huset är 8 kvadratmeter och står stadigt på berg. Golvet är ganska murket, i botten frigolit med spånskiva ovanpå. Vi misstänker att det är halvruttet/mögel. Måste vi ta ur golvet eller kan vi lägga grus ovanpå befintligt golv och odla utan att byta hela golvet?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Du får visa några bilder, så är det lättare att svara!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Sorry, det blev nån miss. Här kommer bilder på de värsta delarna av golvetSågspånPappspikEternit skrev:
Vad är tanken att använda platsen till framöver?
Odla ovanpå spånskiva är inget jag skulle göra, för vatten kommer göra att det snart ruttnar.
Vill ni ha platsen som uterum lär du vilja ha ett finare golv.
Så att riva ut allt och göra nytt utifrån kommande användning är mitt förslag.
Odla ovanpå spånskiva är inget jag skulle göra, för vatten kommer göra att det snart ruttnar.
Vill ni ha platsen som uterum lär du vilja ha ett finare golv.
Så att riva ut allt och göra nytt utifrån kommande användning är mitt förslag.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Riv ut och lägg betongplattor, är en enkel lösning. Eller vill ni anlägga odlingsbäddar? Då måste nuvarande golv bort ändå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Electrolux 30år? gammalt skåp mot nytt. Lite råd
Vitvaror -
Demontera ett gammalt element.
Värme allmänt -
Vilken list till gammalt växthus?
Växthus -
Virke till reparation av gammalt växthus, hur få tag på tätvuxen furu?
Byggmaterial & Byggteknik -
Konvertera gammalt plåtförråd i tomtgräns till växthus
Bygglov