Gammalt kakel som jag vill byta, men fått info att det är asbest där.
Sätta nya kakelplattor ovanpå blir för tjockt, och tunna klistermärken vill jag inte ha.
Hur kan jag göra för att få det annorlunda utan att riva? Och snyggt.
Sätta nya kakelplattor ovanpå blir för tjockt, och tunna klistermärken vill jag inte ha.
Hur kan jag göra för att få det annorlunda utan att riva? Och snyggt.
Om det är asbest är det ju inte bara att riva hur som helst!! Ett munskydd räcker nog inte så långt! Om jag inte är felunderrättad kan frigjorda asbestpartiklar fara runt i huset ”för resten av dess livstid” Vi (firma)håller just på att sanera ett badrum, inget asbest i fogen med i fixet! Renoverat på 70-talet! Rejäla fläktutsug och sluss in till badrummet! Inte bara munskydd där inte! Fanns också asbest i limmet på en plastmatta i källaren!returen skrev:
Microcement har både jag och kompis använt. Två olika märken och jag kan inte rekommendera någon av dem.
Med mer kontext är det lättare att ge förslag. Om det är är stänkskydd ovanför en diskbänk så finns det väggplattor på bland annat IKEA.
Med mer kontext är det lättare att ge förslag. Om det är är stänkskydd ovanför en diskbänk så finns det väggplattor på bland annat IKEA.
Det är gammalt kakel. Se bild. Vet inte riktigt vad som kan sättas ovanpå kaklet, så det inte blir så "tjockt".N newbee skrev:
du kan nog tro på denna om det är kaklat av samma person för då vet de säkert vad de använtB Burthen skrev:
annars skulle jag inte lita på detta
sen är det ju skillnad på "det är asbest och det är troligen asbest" "det brukar vara asbest"
" det fanns de som använde asbest"
men som sagt vet "gamlingen" att det med säkerhet är asbest i så kan man vilja tro på detta.
Jag förstår mänskors hysteriska rädsla för asbest, men verkligheten är inte så mörk.
en saneringsfirma skulle fräsa fogarna och suga upp det med dammsugare och lämna kaklet till dig för att ta ner.
Asbest stora fördel var att det blev slätt, därför användes det till fogar , rörböjar och målarfärg.
Så vad jag undrar är om du nu har asbest i fogen hur mycket har du då på de målade ytorna?
Alla målade ytor är utbytta. Ska klura hur jag ska komma vidare😊returen skrev:
du kan nog tro på denna om det är kaklat av samma person för då vet de säkert vad de använt
annars skulle jag inte lita på detta
sen är det ju skillnad på "det är asbest och det är troligen asbest" "det brukar vara asbest"
" det fanns de som använde asbest"
men som sagt vet "gamlingen" att det med säkerhet är asbest i så kan man vilja tro på detta.
Jag förstår mänskors hysteriska rädsla för asbest, men verkligheten är inte så mörk.
en saneringsfirma skulle fräsa fogarna och suga upp det med dammsugare och lämna kaklet till dig för att ta ner.
Asbest stora fördel var att det blev slätt, därför användes det till fogar , rörböjar och målarfärg.
Så vad jag undrar är om du nu har asbest i fogen hur mycket har du då på de målade ytorna?