Någon som varit med i ”avloppsbranschen” länge, the good old days, och som kan sia om vad det är för material som detta gamla avloppsrör består av? Röret är grönaktigt på utsidan.
Se bilder!
Finns det risk att de penslat på asbest eller liknande (läste om det någonstans) som isolering av röret?
Eller gjorde man aldrig så på avloppsrör?
Fattar inte varför det är grönaktigt… lite som en skrovlig yta.
Röret med det som ser ut som tagel eller nöthårsmatta runt tror jag är gammal vattenledning som man helt klart försökt isolera med det bruna.
Men det grönaktiga ganska tjocka avloppsröret?
Båda rören hittade jag när man öppnade innervägg på liten toalett.
Tacksam för er input!
Se bilder!
Finns det risk att de penslat på asbest eller liknande (läste om det någonstans) som isolering av röret?
Eller gjorde man aldrig så på avloppsrör?
Fattar inte varför det är grönaktigt… lite som en skrovlig yta.
Röret med det som ser ut som tagel eller nöthårsmatta runt tror jag är gammal vattenledning som man helt klart försökt isolera med det bruna.
Men det grönaktiga ganska tjocka avloppsröret?
Båda rören hittade jag när man öppnade innervägg på liten toalett.
Tacksam för er input!
Redigerat:
Jag har några få gånger sett avloppsrör i glaserad keramik. De har varit lite brunare än dina, ungefär som ett "höganäskrus", men färgen på glasyr kan säkert skilja lite beroende på tillverkare.
Men jag har bara sett sådana rör i äldre industri och laboratoriemiljöer där gjutjärn förmodligen var olämpligt på grund av korrosivt avloppsvatten.
Men jag har bara sett sådana rör i äldre industri och laboratoriemiljöer där gjutjärn förmodligen var olämpligt på grund av korrosivt avloppsvatten.
Tack för svar! Uppskattas!PNO skrev:
Jag har några få gånger sett avloppsrör i glaserad keramik. De har varit lite brunare än dina, ungefär som ett "höganäskrus", men färgen på glasyr kan säkert skilja lite beroende på tillverkare.
Har för mig att de i samband med filmning av rören under golvet pratade där var det gamla gjutjärnsrör… skulle röret på bild även det kunna vara gjutjärn som ändrat till denna färg med åren?
Eller tror du isåfall att röret har en beläggning av något slag? Vad isåfall?
Kan de ha isolerat röret genom att smeta på någonting? Gjorde man så förr på avloppsrör? Asbest?
Det är gamla hederliga gjutjärnsrör, & stående gjutjärnsrör kan hålla oerhört lång tid beroende på om dom hinner torka ut regelbundet.S Slottsfrun skrev:
Och det beror också på vilket våningsplan dom sitter.(denna kanske går till avluftningen på taket)
Troligtvis tagel & det gröna är nog enbart någon skyddsbehandling för ev kondens.
Alltså att gjutjärnsröret (den stående stammen) inte skulle börja rosta/vittra utifrån.
Ingen Asbest i alla fall.
Klicka här för att svara