Gammal ventil/termostat till radiator läcker

2k läst  8 svar

1. A
    Medlem Nivå 4
    God kväll gott folk, jag är i fart att renovera om badrummet och har en sån här termostat till radiatorn som jag vill byta ut men jag läste en annan tråd (för 10 år sedan) med just den här termostaten och han fick rådet att byta ut ventilen helt och hållet till en nyare. Plus att skiten läcker.. Jag har bara ett bekymmer med detta och det är att jag inte kan stänga av vattnet till lägenheten för att avstängningen i källaren gått sönder så då måste dom stänga av för hela huset och det är jag inte speciellt intresserad av.. Vad gör jag? Hjälp mig guys!

1.jpg

2. A
    Medlem Nivå 4
    Det ser förövrigt inte ens ut som en termostat, någon som vet vad det är?

3. J
    Medlem Nivå 7
    En vanlig elementventil från 60-talet. Problem att de ofta droppar vatten när de blir gamla. Lossa på skruven i ratten och få loss ratten som sitter på en kona. Dra åt tätningsmuttern lite med en skiftnyckel så kanske droppet slutar.
    Att axeln sedan går så trögt att det inte fungerar att vrida med ratten är nästa problem.
    Med en polygriptång kan man dock vrida på axeln och ställa in varmen.

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Hur ser det ut undertill där rören kommer ut ur vägg/golv?

Finns det plats för att frysa rören och byta termostat/returventil? (Ca 6cm rakt rör behövs minst)

En sådanhär har vi på jobbet, funkar fint. Men det tar en stund att frysa.

1439136723_1.jpg

5. A
    Medlem Nivå 4
    Kanske skulle vara ett alternativ ändå, går det att hyra såna på cramo, hyreslandslaget eller liknande?

6. D
    Medlem Nivå 4
    Jag har likadana ventiler på mina radiatorer och dom läcker.
    Om jag öppnar dom helt upphör läckaget, prova det först.
    I ett badrum gör det väl inget om det blir lite för varmt.

7. A
    Medlem Nivå 4
    Jag lyckades få bort droppandet, men jag ska ta bort dom tillfälligt för renovering och då är jag rädd att de börjar läcka..

8. A
    Medlem Nivå 4
    Redigerat 6 mar 2017 13:51
  9. D
    Medlem Nivå 4
    Hos mig är det spår för en vanlig mejsel, det är bara att ta bort locket och titta.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: