13 527 läst ·
16 svar
14k läst
16 svar
Gammal stickpropp i jordat uttag....
Sida 1 av 2
Vi har en äldre symaskin som fungerat klanderfritt, men den går inte att använda eftersom alla uttag i huset numera är jordade....
Hur gör man egentligen med dessa apparater, lampor etc. Kan dom byggas om? Är det så enkelt att man ber en elektriker att jorda chassit med en ny kabel/kontakt?
Hur gör man egentligen med dessa apparater, lampor etc. Kan dom byggas om? Är det så enkelt att man ber en elektriker att jorda chassit med en ny kabel/kontakt?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Det beror på hur man ser det. Vill man bara att det ska fungera så är det ju bara att byta stickkontakten, men om man vill ha säkerhet så behövs det göras lite mer. Någon annan kan få gå in på lite mer detaljer om det.
//Patrik
//Patrik
Finns ju lampor och maskiner även idag som inte kräver jord...Då är dem dubbelisolerade, märkta med en symbol, två kvadrater i varandra;-/ !!! Har man gamla maskiner som är dubbelisolerade så får man byta stickkontakten så den passar i jordade uttag...
Om de är dubbelisolerade så har de väl den lilla platta stickproppen som passar överallt?continue skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
(om det vore jag skulle jag klippa den ojordade och skruva på en jordad och se till att hålla mig undan jordade saker och torr om fötterna, men det får man inte skriva om på detta forum)
(har man jordfelsbrytare så kan man dessutom överleva)
(anonym)
(har man jordfelsbrytare så kan man dessutom överleva)
(anonym)
Om man lägger regler och lagar åt sidan för en stund och betraktar fenomenet lite från håll... Spelar det någon praktisk roll om Dejvan byter till en jordad kontakt utan att koppla in jordblecken eller om h*n sätter sig med symaskinen som den är i ett rum med ojordade uttag? Vad jag menar är att om maskinen blir farlig med ny kontakt lär den ju vara minst lika farlig i sitt nuvarande utförande?
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Nej den blir farligare med en ny "fuskmonterad" kontakt. Därför att då kan den användas i rum med andra jordade föremål.
Säkerhetstanken med ojordade uttag (att de alls varit godkända) är att de bara fick finnas i rum där det inte fanns andra jordade föremål. Tanken är att om det blir isolationsfel på symaskinen så är man inte samtidigt i kontakt med annat jordat föremål. Och får ingen eller bara en lindrig stöt.
Vad man då helt såg mellan fingrarna med är det oftast fanns vattenburen värme i rummen med ojordade uttag. Som ju innebär att det visst finns jordade föremål i rummet.
Hur mycket farligare det blir kan man alltid diskutera. Sätter man på en jordad fuskinkopplad kontakt, så har man i praktiken slagit ut ett av säkerhetssystemen. Då får man lita på att det inte blir fel på isolationen. Efterssom maskinen kan flyttas så kan man inte ta intäkt i att det finns jordfelsbrytare (om det finns) för det vet man inte om det alltid kommer att finnas där maskinen används. Så jag tycker att man inte skall utrusta maskinen med "falsk" kontakt.
Svåra olyckor inträffar nästan aldrig bara för att en sak fallerar, de beror oftast på samverkande faktorer. Med fuskkontakt på maskinen så är en sådan faktor redan implementerad, och det räcker med ett fel för att maskinen skall bli livsfarlig.
Säkerhetstanken med ojordade uttag (att de alls varit godkända) är att de bara fick finnas i rum där det inte fanns andra jordade föremål. Tanken är att om det blir isolationsfel på symaskinen så är man inte samtidigt i kontakt med annat jordat föremål. Och får ingen eller bara en lindrig stöt.
Vad man då helt såg mellan fingrarna med är det oftast fanns vattenburen värme i rummen med ojordade uttag. Som ju innebär att det visst finns jordade föremål i rummet.
Hur mycket farligare det blir kan man alltid diskutera. Sätter man på en jordad fuskinkopplad kontakt, så har man i praktiken slagit ut ett av säkerhetssystemen. Då får man lita på att det inte blir fel på isolationen. Efterssom maskinen kan flyttas så kan man inte ta intäkt i att det finns jordfelsbrytare (om det finns) för det vet man inte om det alltid kommer att finnas där maskinen används. Så jag tycker att man inte skall utrusta maskinen med "falsk" kontakt.
Svåra olyckor inträffar nästan aldrig bara för att en sak fallerar, de beror oftast på samverkande faktorer. Med fuskkontakt på maskinen så är en sådan faktor redan implementerad, och det räcker med ett fel för att maskinen skall bli livsfarlig.
Tackar, lite olika åsikter alltså;-)
Jo, jag hade tänkt göra som "anonym" säger att helt enkelt byta kontakten och köra maskinen ojordad. Dessutom har vi ju jordfelsbrytare.
MEN, i teorin, eftersom chassit på symaskinen är i metall känns det åtminstone i min begränsade el-teori som att det borde bli 100% rätt om man också kopplar jorden till någon skruv på chassit...... Eller är det något annat som hindrar från att "bygga om" gamla apparater i metall till att bli jordade?
Jo, jag hade tänkt göra som "anonym" säger att helt enkelt byta kontakten och köra maskinen ojordad. Dessutom har vi ju jordfelsbrytare.
MEN, i teorin, eftersom chassit på symaskinen är i metall känns det åtminstone i min begränsade el-teori som att det borde bli 100% rätt om man också kopplar jorden till någon skruv på chassit...... Eller är det något annat som hindrar från att "bygga om" gamla apparater i metall till att bli jordade?
den blir inte på något vis sämre om du jordar chassiet, går det byta sladden till en jordad och om det går att ansluta jorden till en stor del av chassiet så är det inte dumt att göra det.