Y
Jag var ute och röjde lite igår och fann denna,
spontant tänker man att det måste varit kämpigt förr att såga saker, ifall man jämför
med våra små batterisågar vi har idag.
- Men så anar jag att denna kanske inte använts för att såga träd? Eller var det vanligt att sågarna var så stora och trubbiga?

Gammal, rostig såg med stora, trubbiga tänder ligger på en gräsmatta, vilket indikerar historisk träbearbetning.

Fann även en rätt stort gängsnittverktyg, fast anar att det inte är värt att spara på för dagens snitt är väl runda så det blir bara dyrare att hitta specialsnitt som passar den hållaren, än byta hållare till moderna snitt.
Gammal rostig såg med tjockt blad och metallfäste på gräsunderlag.

Jag gissar att man sågat is med den, med betoning på gissar

Y Yrrol skrev:
Jag var ute och röjde lite igår och fann denna,
spontant tänker man att det måste varit kämpigt förr att såga saker, ifall man jämför
med våra små batterisågar vi har idag.
- Men så anar jag att denna kanske inte använts för att såga träd? Eller var det vanligt att sågarna var så stora och trubbiga?

[bild]

Fann även en rätt stort gängsnittverktyg, fast anar att det inte är värt att spara på för dagens snitt är väl runda så det blir bara dyrare att hitta specialsnitt som passar den hållaren, än byta hållare till moderna snitt.
[bild]
Är hållaren till gängsnitten till salu?

Skulle kunna tänka mig att kniven är en ensilagekniv för att skära loss bitar i plansilon,för att på det sättet få loss lagoma bitar att lägga i skottkärran för transport in i ladugården.Var vanligt att ha sådana stackar där man packade och konserverade gräset 50-60-talet.Finns fortfarande en del kvar,men nu använder man mest traktorlastare.
http://www.ensilagenytt.se/plansilo.htm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.