Jag funderade på om det skulle gå att göra ens gamla IVT CombiCompact lite smart, tex om man har ett Tibber elabonnemang eller liknande där man betalar timtaxa. Har man en ny panna så kan man ju ofta synka denna lite smart och sänka innetemperaturen när elen är dyr och man inte är hemma. Men om man har ett äldre monster till panna så borde man kunna "hacka" detta genom att fejka utetemperaturen (eller via någon annan ingång till pannan/pumpen) med någon integrerad smart tredjepartsprodukt. Pannan reglerar ju ofta uppvärmningen efter hur varmt det är ute.

Någon som vet mer om den här önskedrömmen jag har?

Tänk på att en värmepump mår bäst av att arbeta med så låg temperatur som möjligt och kontinuerligt när det finns värmebehov. Stänger man av och sedan sätter på igen efter några timmar kommer den kanske att arbeta med en högre temperatur och även ta hjälp av el-patronen för att komma ifatt med värmen på vintern. Man förlorar ca 3% verkningsgrad för varje grad högre temperatur kompressorn tvingas arbeta med. Tror det är säkrast att använda sig av tillverkarens lösning för smart styrning utifrån el-priset om tillverkaren erbjuder det. Möjligen kan det finnas någon välintegrerad tredjepartsprodukt. Då kan man tillfälligt sänka börtemperaturen lite grann och styra bort t.ex. bara el-patronen vissa timmar om det inte är jättekallt ute och man accepterar tillfälligt lite lägre temperatur/komfort inne. Försök ta reda på vilket styrsystem det sitter i din värmepump. I IVT brukar det heta Rego följt av modellnummer.

• Gilla
MiguelDelRey
  • Laddar…
Det finns diverse lösningar som gör precis det du nämner, tex ngenic som finns i tibbers egen affär. De är dock dyra och jag tror inte man får igen pengarna.

Min gamla ctc panna har stöd för att kortslutning man två pinnar så aktiveras nattsänkning. Det kan man ganska enkelt koppla in med tibber vis ifttt eller homeassistant med hjälp av ett relä från shelly eller liknande. Kostade en hundring för mig.

• Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.