4 324 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Gammal Panasonic LLVP fungerar... sådär. Bör jag byta eller reparera?
Ingen innedel är väl egentligen snygg, men jag hade hade kört det säkra kortet, en Mitsubishi. Det är kvalitet rakt igenom. Nästan alla firmor är även auktoriserade på service av dessa, vilket kan vara värt att ha i åtanke.A andnel skrev:Tack för ett uttömmande svar!
Jag hade dock en ÅF här igår och han konstaterade att den är gammal och jag tjänar på att byta ut till en ny helt enkelt.
Han gav mig 3 varianter:
Panasonic LZ25TKE
Mitsubishi Ninja FT35
Bosch 6100i
Finns det några åsikter om vilket jag bör ta? Lutar mest åt Mitsubishi för tillfället, pga märkets renommé och att den med enkla medel kan passa in trots lågt mellan dörr och tak. Panasonicen är tvärful tyvärr...
Tack! Ja det lutar absolut mest åt mitsubishi. Jag går bara i valet och kvalet kring om det är värt det.
Jag är inte van vid LLVP så vet inte vad jag ska förvänta mig, men jag tycker att den 17 år gamla Panasonicen som sitter hos oss ändå har en relativt hög ljudnivå. Det skramlar inte eller så, utan viner högt helt enkelt. ca 38-40 db enligt telefonen när den går på fläktläge 1. Den är nog kanske inte trots allt sönder, utan har kanske bara dålig effekt... det kommer ju värme trots allt. Men måste ha den på 24 grader för att få någorlunda temperatur i ett rum som är 5 m bort.
OM jag vet med säkerhet att en nyare hade gått tystare och värmde bättre hade jag bytt på stört, då det är värt mycket för mig komfortmässigt. Ffa då jag ogillar ljudet. Vad tror ni om det? Kan man garantera att en pump som är lanserad -22 är bättre i dessa delar än en pump från -06?
Jag är inte van vid LLVP så vet inte vad jag ska förvänta mig, men jag tycker att den 17 år gamla Panasonicen som sitter hos oss ändå har en relativt hög ljudnivå. Det skramlar inte eller så, utan viner högt helt enkelt. ca 38-40 db enligt telefonen när den går på fläktläge 1. Den är nog kanske inte trots allt sönder, utan har kanske bara dålig effekt... det kommer ju värme trots allt. Men måste ha den på 24 grader för att få någorlunda temperatur i ett rum som är 5 m bort.
OM jag vet med säkerhet att en nyare hade gått tystare och värmde bättre hade jag bytt på stört, då det är värt mycket för mig komfortmässigt. Ffa då jag ogillar ljudet. Vad tror ni om det? Kan man garantera att en pump som är lanserad -22 är bättre i dessa delar än en pump från -06?
Min panasonic super x25 gör sin första höst nu och det är stor skillnad i värme och ljud. Har den på 21 grader och jag har 21 grader på första planet där den sitter.
När dörrarna på övervåningen är stängda, håller elementen 18 grader i dom rummen. När jag öppnar dom så har jag 19,5 grader i dom.
Den gamla pumpen orkade inte i närheten så mycket. Straxt över 80kvm i huset.
Så nog är det skillnad.
Nu på hösten snittar den runt 4,5kwh på 21 grader.
Ska bli intressant att se när vintern kommer.
När dörrarna på övervåningen är stängda, håller elementen 18 grader i dom rummen. När jag öppnar dom så har jag 19,5 grader i dom.
Den gamla pumpen orkade inte i närheten så mycket. Straxt över 80kvm i huset.
Så nog är det skillnad.
Nu på hösten snittar den runt 4,5kwh på 21 grader.
Ska bli intressant att se när vintern kommer.
Kan tillägga att jag ändå funderar på en airmove, för att få något bättre drag till andra planet. Men jag väntar och ser hur den fungerar i vinter.
Att få upp värmen till andra planet är ju ett känt problem.
Men nu på hösten fungerar det iaf helt ok.
Att få upp värmen till andra planet är ju ett känt problem.
Men nu på hösten fungerar det iaf helt ok.
Ah jag fattar! Det är ju såna inblickar som är svåra att få när den förra ägaren svär på att den funkat hur bra som helst. (Vilket jag i och för sig inte betvivlar, men att förra ägaren vant sig vid effekt/oeffekt eller ljud/oljud).
Vad hade du för pump innan?
Vad hade du för pump innan?
Ja, Man vänjer sig ju vid sådana saker såklart. Sen är det ju en tolkningsfråga. Den kanske fungerade bra för honom, för att han hade mindre krav?
Men för dig kan den kännas otillräcklig.
Men en sak är klar. Är pumpen lite äldre, så är den inte lika effektiv som dom nya som finns idag.
Pumpen jag hade innan minns jag inte vad den hette exakt. Men det var en 16år gammal Panasonic sverigepump.
Kan ha hetat något med NZ. Men minns inte riktigt som sagt.
Men för dig kan den kännas otillräcklig.
Men en sak är klar. Är pumpen lite äldre, så är den inte lika effektiv som dom nya som finns idag.
Pumpen jag hade innan minns jag inte vad den hette exakt. Men det var en 16år gammal Panasonic sverigepump.
Kan ha hetat något med NZ. Men minns inte riktigt som sagt.
De kan ju vara lagret i fläkmotorn som låter, blir ett högfrekvent ljud.A andnel skrev:Tack! Ja det lutar absolut mest åt mitsubishi. Jag går bara i valet och kvalet kring om det är värt det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden