23 958 läst ·
35 svar
24k läst
35 svar
Gammal Kobra telefon, ny kontakt - ingen funkis!
Visst funkar Cobran utan den externa klockan men det kommer vara svårt att höra när det ringer om det är den ända telefonen i hushållet.
jag köpte två Cobror på auktion.Båda funkar men ingen har ringklocka.Verkar vara marigt att få tag i.Vet någon? :-/ :-/
Enkel lösning på extraklocka (idag är det s.k buzzers) finns bl.a på:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta sök på Doro RG31 - Extra ringklocka
kostar 299:-
Är du händig öppnar du botten på Cobran, skaffar en likriktarbrygga på 90V + 1st kondensator 2 uf, och en motstånd på c:a 600 ohm och ansluter sen en liten "piezo"-skrika som kan köpas i varje elektronikaffär, löd ihop allt och koppla in på röd-vit skruv i Cobran, så kvittrar/piper Cobran när det ringer beroende på vilken typ du köper.
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta sök på Doro RG31 - Extra ringklocka
kostar 299:-
Är du händig öppnar du botten på Cobran, skaffar en likriktarbrygga på 90V + 1st kondensator 2 uf, och en motstånd på c:a 600 ohm och ansluter sen en liten "piezo"-skrika som kan köpas i varje elektronikaffär, löd ihop allt och koppla in på röd-vit skruv i Cobran, så kvittrar/piper Cobran när det ringer beroende på vilken typ du köper.
tusen tack,jag prövar Kjell Doro 
Men snälla. :
:
:
En Cobra SKA inte ringa eller pipa. Låt den vara så standard den kan vara och sätt en lös ton ringare eller klocka i jacket så som Cobran såldes från början.
En Cobra SKA inte ringa eller pipa. Låt den vara så standard den kan vara och sätt en lös ton ringare eller klocka i jacket så som Cobran såldes från början.
tack för rådet men hur sätter jag en lös tonringare eller klocka i jacket(och var finns dom prylarna?),där sitter ju telefonen? [smiley=undecided.gif]
Rent tekniskt så sätts den in med mellanpropp så där är det inget problem. Sedna har jag nu kollat runt på Bla. Kjell O Co, Classe i sjön och teliabutikerna utan att hitta de gamla smidiga som jag tänker på. Men alla hade någon typ av fristående ringklockor dock stora och klumpiga enligt mig. Cobran va från början tänkt att placera så att den inte störde om det ringde men hörde man ändå att det ringde så gick det att svara. Själv har jag nog bara 2 telefoner i hela huset som ringer för annars skulle grannarna höra när det ringer hos mig med alla dessa ringsignaler.
Den "gamla" 519 klockan försvann från marknaden för c:a 20 år sedan.
Har sett sådana i diverse kuriosa-butiker, men dom säljs då utan mellanpropp så då får man koppla in dom med ledning i jacket på dom övre skruvarna.
Modifieringen som jag föreslog tidigare gjorde jag i en massa Cobro:r på 80-talet och man gör ingen åverkan på telefonen alls, den ligger då ovanpå skarv-sockeln inuti apparaten som man lätt kan ta bort utan att förändra originalet. Om sen någon inte gillar att Cobran kvittrar/piper är en annan sak, på den tiden ville inte folk ha den otympliga 519 klockan, särskilt inte med spiralsladden som då snodde in sig i gardiner m.m.
Har sett sådana i diverse kuriosa-butiker, men dom säljs då utan mellanpropp så då får man koppla in dom med ledning i jacket på dom övre skruvarna.
Modifieringen som jag föreslog tidigare gjorde jag i en massa Cobro:r på 80-talet och man gör ingen åverkan på telefonen alls, den ligger då ovanpå skarv-sockeln inuti apparaten som man lätt kan ta bort utan att förändra originalet. Om sen någon inte gillar att Cobran kvittrar/piper är en annan sak, på den tiden ville inte folk ha den otympliga 519 klockan, särskilt inte med spiralsladden som då snodde in sig i gardiner m.m.
att operera en cobra låter enkelt men det är nog inget för mig.De gamla ringklockorna har jag sökt efter på nätet.Här o var auktioneras dom ut.Tröttsamt tycker jag.Borde finnas en eller flera som är villiga att sälja direkt till mig. :
LM:s exporterade Cobro:r har en impedans gjorda för 90 ohm (till England/USA/Australien)-kan avhjälpas genom att byta ut transformatorn (med 5 ledningar) som sitter brevid kopplings-sockeln. Trafon ska vara på 600 ohm för vårat system, däremot blir det mer kämpigt med fingerskivan.
kul besked! Mina kostade åtskilligt mer men dom är rätt snygga.Inga knappar här inte. jag tröstar mig med det så länge o hoppas att allt ordnar sig så snart jag monterat en ringklocka på väggen.Glad Valborg! 
Hejsan!
Precis en sådan ringklocka auktionerar jag just nu ut för 200:- på Tradera.
Du kan också maila mig om du är intresserad utav den.
Mvh
ActionTradare
Precis en sådan ringklocka auktionerar jag just nu ut för 200:- på Tradera.
Du kan också maila mig om du är intresserad utav den.
Mvh
ActionTradare
Mycket bussigt! Verkar dock som om jag har fått napp på annat håll.Återkommer om jag behöver.Många hälsningar och tack! 
Om du är händig kan du öppna Cobran genom att ta bort de 4 skruvarna i botten,
sen försiktigt lossa fingesrkivan ( sitter skruvar inuti som går ned i mekaniken).
Sen får du skaffa lösa siffror (på Svanströms pappershandel eller snikversionen att ta siffror från någon VHS-etikett)
Dansken är 1-2-3-4-5-6-7-8-9-0 från start
Vårt system blir: 0-1-2-3-4-5-6-7-8-9 från start.
Där danska 1:an är ska du alltså sätta svenska 0:an.-D2 blir S1, D3:an blir S2 osv.
Om du inte vill konvertera siffrorna måste du alltså då konvertera numret som du ringer till. T.ex fröken Ur (90510) blir med dansk skiva = 01621
Konvertertabell fingerskiva-gå rätt ner till undre raden:
0-1-2-3-4-5-6-7-8-9 Svensk
1-2-3-4-5-6-7-8-9-0 Dansk
Hänger du med .?
sen försiktigt lossa fingesrkivan ( sitter skruvar inuti som går ned i mekaniken).
Sen får du skaffa lösa siffror (på Svanströms pappershandel eller snikversionen att ta siffror från någon VHS-etikett)
Dansken är 1-2-3-4-5-6-7-8-9-0 från start
Vårt system blir: 0-1-2-3-4-5-6-7-8-9 från start.
Där danska 1:an är ska du alltså sätta svenska 0:an.-D2 blir S1, D3:an blir S2 osv.
Om du inte vill konvertera siffrorna måste du alltså då konvertera numret som du ringer till. T.ex fröken Ur (90510) blir med dansk skiva = 01621
Konvertertabell fingerskiva-gå rätt ner till undre raden:
0-1-2-3-4-5-6-7-8-9 Svensk
1-2-3-4-5-6-7-8-9-0 Dansk
Hänger du med .?