Jag har ett gammalt ved system som skall ut om om ett tag när ekonomin tillåter.
Men så länge håller jag liv i det gamla.
Jag har en shunt som sitter på första acctanken med slinga i.
Den har börjat kärva ordentligt och jag har beslutat att jag ska skaffa en ny, Men vad ska jag välja?
Tips mottages gjärna.
Går jag ner till lokala rörkrökaren så har dom hiskeliga priser här, så jag tänkte se om man kan hitta nåt lämpligt på nätet.
Finns automatik till och den funkar väl bra tycker jag.
Men så länge håller jag liv i det gamla.
Jag har en shunt som sitter på första acctanken med slinga i.
Den har börjat kärva ordentligt och jag har beslutat att jag ska skaffa en ny, Men vad ska jag välja?
Tips mottages gjärna.
Går jag ner till lokala rörkrökaren så har dom hiskeliga priser här, så jag tänkte se om man kan hitta nåt lämpligt på nätet.
Finns automatik till och den funkar väl bra tycker jag.
Kanske du skulle kolla va det är som kärvar är det shunten eller automatiken? Det är väl som många andra mekaniska saker man kan kanske byta delar, som med bilar man slänger inte bilen om avgassystemet är trasigt.
Det är shunten som kärvar, automatiken som sitter nu funkar nog tills jag byter system så den vill jag ha kvar.
KOllat min shunt nu och fick fram G125 på baksidan, alltså skall den utbytes satsen som omnämndes i den länkade tråden passa.
Men en ny shunt typ denna, kostar ju lika mycket som utbytes insatsen, vad är skillnaden?

Shuntventil VRG130 metall i mässing
Men en ny shunt typ denna, kostar ju lika mycket som utbytes insatsen, vad är skillnaden?

Shuntventil VRG130 metall i mässing
Axeln till utbytesinsatsen ser likadan ut som på originalet (12 mm diameter med avfasning på ena sidan). Jag hade inga problem med montering av min shuntautomatik (ThermOmatic CBJ) på axeln. Det följer även med ett vridhandtag, som kan skruvas fast på axeln om man har manuell reglering.
Låter ju toppen det.
Ska kolla min och bekräfta 12mm axel.
Får kolla upp måtten på den nya så det inte blir problem med rörens placering, om det är annorlunda kanske det blir enklare med en renovering av den gamla.
Ska kolla min och bekräfta 12mm axel.
Får kolla upp måtten på den nya så det inte blir problem med rörens placering, om det är annorlunda kanske det blir enklare med en renovering av den gamla.
Ja du menade utgående axel. som man sätter vred eller motor arm på.
Absolut, har även haft ur insatsen och putsat rent skovlarna en gång, men det är inte bra så värst länge. En ny shunt eller insats kostar ju inte så många kronor och då slipper jag gå där och pilla tänkte jag.
Det bästa vore ju med en ny shunt där innehållet är helt frächt, men som sagt var jag inte helt säker att den jag visade i tidigare inlägg passade.
Klicka här för att svara