Alfredo Alfredo skrev:
Bulta fast en avdragare i stil med denna i lämplig storlek kanske fungerar.
[bild]
T tubetvr skrev:
En möjlighet är att skruvhålen är till för att fästa en enkel avdragare bestående av en tjock metallplatta med ett gängat centrumhål och alltså 3 fäst-hål.
Tack! Så är det säkert. Och jag ska försöka få tag på en sådan.
Men fortsättning följer nu inte på en dryg vecka. Kommer att ha fullt upp med rördragning och annat.
:geek:

Men innan dess...
En fundering jag har är ju vad det är jag egentligen ska dra av med avdragaren.
Är det hela hjulet eller bara den lilla, mörkare delen som sitter i mitten, med de sex hålen?
Om det är hela hjulet ser det ut som att jag kan få in armarna i den "vanliga" typen av avdragare.
Men om det är mittdelen jag först ska dra av behöver jag den sistnämnda avdragaren med bultar.

P
Är den yttre delen lös från centrumet med 6 hål när bultarna är borta,går den att vrida?

Zingo: Det är hela den roterande delen som ska dras av från axeln.

Tss skrev:
Är den yttre delen lös från centrumet med 6 hål när bultarna är borta,går den att vrida?
Nej den känns som svetsad i hjulet och rör sig inte en tiondels millimeter ens om jag bankar och bänder

P
Ok,känns ändå som att den är delbar iom att den är bultad,avdragaren är nog bäst i alla fall (y)

Tss skrev:
Kan man värma försiktigt godset runt axeln,utan att bränna sönder något? kanske tillverka en platta med tre hål i som svarar mot axeln medans du drar i bultarna?
gammalt kan sitta,gäller att få till en liten rörelse så brukar det släppa till slut,kämpa på :D(y)
[bild]
Har letat efter denna modell men inte hittat.
Var får jag tag på den?

Går det att få in en skruvmejsel bakom svänghjulet och bända försiktigt? Om du har en medhjälpare så är en metod som kan fungera att bända med två diametralt placerade skruvmejslar så att svänghjulet dras utåt. Sedan slå på axeltappen. Det finns ett par risker med en sådan metod. Slår man för mycket på axeltappen så förstör man den så att det inte sedan går att få på muttern.

Annars om du inte hittar en avdragare som passar så tror jag på att göra en. Ta en bit plattjärn och borra tre hål i det som har samma mönster som de tre gängade hålen i svänghjulet. Skruva fast det över axeltappen med tre skruv som är precis lagom långa för att gå igenom hålet i svänghjulet utan att sticka ut på baksidan när plattjärnet ligger emot axeltappen. Dra åt skruvarna och slå ett slag mitt på plattjärnet över axeltappen. Med plattjärnet emellan minskar risken att förstöra axeltappen.

Du ska absolut INTE bända med något mot den inre svänghjulskanten. Sätt istället tillbaka centrummuttern, men dra inte åt den, utan bara så mycket att mutterns ytterkant ligger i samma höjd som axeltappen, (detta för att inte skada axeltappens gänga). Därefter tillverkar du den tidigare omtalade "brickan" med 3 hål + det fjärde centrumhålet som du gängar med M12, (brickan bör minst vara 10 mm tjock). Skruva sedan fast "avdragaren", dra sedan åt den M12: i mitten ordentligt. Slå sedan till fast och bestämt på M12:, (inte med någon liten kärringhammare), då kommer svänghjulet loss, vare sig det vill eller inte, det är nämligen ditsatt på kona med rost emellan. När svänghjulet kommer loss, ta då vara på den halvmånformade "woodruffkilen" som fixerar hjulet i ett bestämt läge på axeln.

Redigerat:
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Du ska absolut INTE bända med något mot den inre svänghjulskanten.
Jag kanske skulle ha skrivit att man inte skall bända hårt för att få loss svänghjulet. Därom är vi helt överens. Men det är ofta en fungerande metod att bända löst så att axiallagren på vevaxeln hålls mot sitt yttre läge. Därefter låta smällen på axeltappen lossa svänghjulet. Det är en sämre lösning än avdragare som man kan ta till om man saknar sådan.

V vedklyv skrev:
Därefter tillverkar du den tidigare omtalade "brickan" med 3 hål + det fjärde centrumhålet som du gängar med M12, (brickan bör minst vara 10 mm tjock). Skruva sedan fast "avdragaren", dra sedan åt den M12: i mitten ordentligt. Slå sedan till fast och bestämt på M12:,
Och om man inte har tillgång till M12 gängtappar så kan man göra budgetvarianten jag föreslog där man hoppar över M12-skruven och använder fästskruvarna att dra med.

A Avemo skrev:
Jag kanske skulle ha skrivit att man inte skall bända hårt för att få loss svänghjulet. Därom är vi helt överens. Men det är ofta en fungerande metod att bända löst så att axiallagren på vevaxeln hålls mot sitt yttre läge. Därefter låta smällen på axeltappen lossa svänghjulet. Det är en sämre lösning än avdragare som man kan ta till om man saknar sådan.
Du verkar inte ha demonterat många svänghjul.

V vedklyv skrev:
Du verkar inte ha demonterat många svänghjul.
Jag ifrågasätter inte dina erfarenheter av svänghjul. Men jag förbehåller mig rätten att dela med mig av mina.

• Gilla
S-foot och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Går det att få in en skruvmejsel bakom svänghjulet och bända försiktigt? Om du har en medhjälpare så är en metod som kan fungera att bända med två diametralt placerade skruvmejslar så att svänghjulet dras utåt. Sedan slå på axeltappen. Det finns ett par risker med en sådan metod. Slår man för mycket på axeltappen så förstör man den så att det inte sedan går att få på muttern.

Annars om du inte hittar en avdragare som passar så tror jag på att göra en. Ta en bit plattjärn och borra tre hål i det som har samma mönster som de tre gängade hålen i svänghjulet. Skruva fast det över axeltappen med tre skruv som är precis lagom långa för att gå igenom hålet i svänghjulet utan att sticka ut på baksidan när plattjärnet ligger emot axeltappen. Dra åt skruvarna och slå ett slag mitt på plattjärnet över axeltappen. Med plattjärnet emellan minskar risken att förstöra axeltappen.
Din metod förutsätter att axeltappen sticker ut, minst 1 mm utanför svänghjulets plan, sett från sidan. Ser lite tvivlande ut på bilderna. Det du säger om axiallager kan vara delvis rätt. Rena axiallager används aldrig på vevaxlar, däremot används vinkelkontaktlager, som är ett mellanting mellan radiallager och axiallager. Detta för att lättare kunna dela vevhushalvorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.