I torpet har vi en gammal radiator installation och i källaren går järnrören lite kors och tvärs. Allt är gängade kopplingar. En av kopplingarna läcker, så temporärt (se nåt år eller så :-) ) har vi ställt en hink under. Läckan är inte speciellt stor men borde åtgärdas så klart, frågan är bara hur? Jag skulle ju bara vilja gänga ur - på med nytt lin och gänga på igen. Problemet är ju att röret så klart är gängad i andra ändan också...
Hur skulle egentligen en röris gå tillväga? Det är ju gamla rör och kopplingar så jag undviker helst att skruva i sär de kopplingar som inte läcker...

Ja, nytt lin och lite olja på hjälper säkert. Men det är svårt att råda dig om hur du ska göra med de olika kopplingarna. En bild kanske?

Är inte i torpet nu så jag har inte möjlighet att fixa bild tyvärr. Kopplingen som läcker är mellan en 90graders böj och ett rakt rör. I andra ändan går röret går in i en muff. Eftersom allt är gammalt skulle jag vilja röra så lite som möjligt i de gamla kopplingarna. Har gjort försök med att linda vulktejp runt kopplingen men det var resultatlöst - så nu behöver jag lösa det "på riktigt" :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.