1 150 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Gammal gängad koppling läcker
I torpet har vi en gammal radiator installation och i källaren går järnrören lite kors och tvärs. Allt är gängade kopplingar. En av kopplingarna läcker, så temporärt (se nåt år eller så
) har vi ställt en hink under. Läckan är inte speciellt stor men borde åtgärdas så klart, frågan är bara hur? Jag skulle ju bara vilja gänga ur - på med nytt lin och gänga på igen. Problemet är ju att röret så klart är gängad i andra ändan också...
Hur skulle egentligen en röris gå tillväga? Det är ju gamla rör och kopplingar så jag undviker helst att skruva i sär de kopplingar som inte läcker...
Hur skulle egentligen en röris gå tillväga? Det är ju gamla rör och kopplingar så jag undviker helst att skruva i sär de kopplingar som inte läcker...
Är inte i torpet nu så jag har inte möjlighet att fixa bild tyvärr. Kopplingen som läcker är mellan en 90graders böj och ett rakt rör. I andra ändan går röret går in i en muff. Eftersom allt är gammalt skulle jag vilja röra så lite som möjligt i de gamla kopplingarna. Har gjort försök med att linda vulktejp runt kopplingen men det var resultatlöst - så nu behöver jag lösa det "på riktigt" 
Klicka här för att svara