Hej! Jag undrar om någon vet hur gammal denna fönsterbåge är?
Tacksam för svar!

• Fönsterbåge i trä med vit färg och spröjsar, monterad på en röd trävägg. Färgen är något krackelerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan tillverka saker så att de ser ut att vara från en tidigare period. Tvärtom är svårare, men kan hända i enstaka fall. Så bara av utseendet kan man inte ge ett säkert svar på frågan. Däremot kan man alltid gissa. Oftast blir det fel.

Så jag vet inte om det är möjligt att få ett svar på din fråga här. I alla fal inte utam betydligt mer info.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Jag gissar att fönstret är 100år, men kan ju förståss inte veta.

Håller med om att cirka 100 år eller äldre är en rimlig gissning.
Ska vi titta på glasrutorna ser de inte ut att ha den väldigt släta yta som det nutida floatglasset har, det ser ut att reflektera ljuset lite ojämnt. Antingen är det munblåst glas, som är den äldsta tekniken, eller är det valsat glas som man gick över till på 1930-40-talet.

Borde inte hörnens sammanfogning med tapp och träpinnar indikera att fönsterbågarna är rejält gamla? Typ minst 100 år som någon skrev.

hlph hlph skrev:
Borde inte hörnens sammanfogning med tapp och träpinnar indikera att fönsterbågarna är rejält gamla? Typ minst 100 år som någon skrev.
Hur gammalt tror du fönstret är @hlph

F fribygg skrev:
Hur gammalt tror du fönstret är @hlph
Jag vet inte, jag tänkte mest att sammanfogningen av hörnen kunde vara ytterligare en ledtråd. Glasen är ju också en ledtråd, men de kan ju vara satta i en nyare båge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.