Hej, Har en gammal Samsung-DVD från kanske 2008 (Samsung 753). Har inte använt den till att spela in med på flera år, men nu skulle jag ställa in kanalerna för att börja använda den tänkte jag. Jag väljer kanalinställningar och kör automatisk inställning. Den kör hela proceduren utan att protestera, men när jag sen ska kolla på tvn genom dvdn, så hittar den inga kanaler. Jag kan alltså inte spela in heller. Vad är det som är fel? Tidigare hade jag tv genom kabelnät, men nu har jag en vanlig tv-antenn och en antennförstärkare. Det är enda skillnaden mot förr. Gjorde precis samma procedur då när jag hade kabeltv och det funkade alltid.

harry73
Den har ingen digital mottagare

Hm, ok. Tänkte att det kanske hade nåt med det att göra.

Vad ska man ha idag för att spela in program? Har enbart mobilt bredband så typ Apple-tv eller liknande är inte aktuellt.

Digitalbox med inbyggd hårddisk eller en TV som man kan spela in med. Många nya TV-apparater kan man exempelvis ansluta an hårddisk till och på så vis "låsa upp" inspelningsfunktionen.

D
Vill du använda den gamla dvdinspelaren, kan du köpa en sån här och koppla till en tv-mottagare med scart (finns sånna som har vcr out) och sedan analog kabel till inspelaren från modulatorn.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/rf-modulator

Du måste dock ställa in kanalen själv på tvmottagaren innan inspelning eftersom du kommer "mata" tvkanelerna på samma frekvens hela tiden.

DMOL skrev:
Vill du använda den gamla dvdinspelaren, kan du köpa en sån här och koppla till en tv-mottagare med scart (finns sånna som har vcr out) och sedan analog kabel till inspelaren från modulatorn.
[länk]

Du måste dock ställa in kanalen själv på tvmottagaren innan inspelning eftersom du kommer "mata" tvkanelerna på samma frekvens hela tiden.
Mycket dålig lösning (krångligare, dyrare och sämre bildkvalitet) jämfört med att bara koppla SCARTen direkt från TVn till DVDinspelaren och spela in kompositsignalen. Eventuelt kan man rent av köra RGB.
Även det är dock en ganska knölig lösning när man börjar fundera på timerinspelningar.

D
Ja, men han frågade efter analog signal. Ingen aning ifall det ens sitter scartingång på DVD-spelaren...
Alla fattar nog att det är bättre att köpa en ny inspelare hur som helst.

Nå, din lösning är redan den långt från själva frågan, behöver ju inte gå över ån efter vatten också.
Sannolikheten att en DVD-inspelare har SCART-ingång torde vara nära 100%

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.