Hej

På gården ska vi lägga byasten och när vi bröt upp det gamla trädäcket hittade vi en gammal superhäftig brunn! Nu är vi sugna på att lägga ett genomskinligt brunnslock nerfält i byastenen och sänka ner belysning i brunnen.

Nån som vet hur man löser brunnslocket? Skivan behöver vara ca 70x70cm och hålla för att en vuxen människa står och hoppar på (med säkerhetsmarginal!), samtidigt som det ska vara utomhus och tåla väder och vind.

Tips?

Kolla gärna in bilderna:

http://blogg.kvistofta.nu/2009/05/brunn-funnen/

Mvh Jimmy

Snacka med en glasmästare eller gärna flera. Jag skulle tro att du behöver ett glas som är åtminstone 20 mm.
Det kommer att bli hur häftigt som helst med belysning i brunnen. Återkom gärna med bild!

Laminerat glas och det håller, kommer att bli häftigt och alla era gäster kommer att gå runt eller ta ett stort kliv över. En liknande grej finns på kraftverksmuseét Klabböle, Umeå. Bara GÖR det.

protte

Jimmbo skrev:
Hej

På gården ska vi lägga byasten och när vi bröt upp det gamla trädäcket hittade vi en gammal superhäftig brunn! Nu är vi sugna på att lägga ett genomskinligt brunnslock nerfält i byastenen och sänka ner belysning i brunnen.

Nån som vet hur man löser brunnslocket? Skivan behöver vara ca 70x70cm och hålla för att en vuxen människa står och hoppar på (med säkerhetsmarginal!), samtidigt som det ska vara utomhus och tåla väder och vind.

Tips?

Kolla gärna in bilderna:

[länk]

Mvh Jimmy
Vad har ni tänkt er för belysning då? Vill ni att det ska lysa mot vattnet eller mot glaset? Vill ni att det ska vara i någon snygg färg osv?

//Patrik

Redigerat:
Jag har en precis lika dan brunn som ni, men med ett betonglock och en handpump.
Hade tänkt fixa iordning den trasiga handpumpen så småningom, men detta förslaget var ju ballt!!

Jag kan tipsa om att en "ljusslinga i en plastslang" (ursäkta nomenklaturen) ger ett jämnt och bra ljus i såna här hål. Har använt dem på jobbet som led-belysning i motsvarande stora hål med bra resultat. Göm slangen runt hålet strax under locket så kan det bli bra.
Kanske kul att komplettera med en riktigt smal spotlight som lyser ner i vattnet också...

Ja frågan är hur man ljussätter bäst... Det finns ju många alternativ:

* Belysning "osynligt" under kanten på brunnslocket precis som du nämner
* Som ovan fast riktat neråt/mot väggarna
* Ljus under vattenytan.

Nån som har gjort det här och har bra tips. Jag skulle helst vilja ha svagströmsbelysning bara. Finns det med tillräcklig styrka utan att man blir ruinerad? Tänkte gräva in en slang från intilliggande pannrum som kommer ner i brunnens vägg strax under locket. Och det vore skönt att ha en trafo inomhus och bara leda ner svagström i marken/brunnen.

Mvh Jimmy

Ojoj.
Det blev ju riktigt läckert må jag säga.
Grattis.

Hemmakatten
Jätteläckert!!

Det blir kanon det där, riktigt läckert.

Lite ballt!! Vill ha!

Skitcoolt Måste gräva mer på tomten. Har hittat en himmla massa (flaggstångs klump, tre fästen till torkvindor mmmm) Måste hitta en brunn med nu...

Verkligen läckert! Vill också ha en sådan på tomten.
Använder du brunnen, med tanke på rören?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.