Jag ska ansluta en ny 22 mm matning från vattenmätaren till en gammal 28 mm koppling. Rörmokaren har åkt men lämnade en förminskningshylsa för att jag skulle kunna använda den.

Jag tror dock inte det kommer att fungera då klämkopplingen på 28 mm är av sån typ att det är en hylsa inne i kopparröret som spänner ut röret.
Invändigt är den gamla koppling konisk (för att hylsan ska täta) medan förminskningshylsan är rak.
Den raka förminskningshylsan kan väl aldrig täta i den gamla kopplingen, eller?

Jag måste såga av 28 mm röret för att få loss muttern och gör jag det får jag inte längre ihop det igen om det inte blir tätt med förminskningen...

20141030_141043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att förtydliga bilden... Jag håller i den "raka" 28 till 22 mm förminskningshylsan och den koniska gamla klämkopplingen står ovanpå kopplingen.
Muttern jag behöver sitter fast på röret eftersom röret är utpressat p.g.a hur den gamla presskopplingen fungerar.

Krilleman
Din förminskning passar inte alls!

Enklast är om du monterar ihop din Securex-koppling från 50/60-talet igen och kapar ditt 28mm kopparrör en bit bort och sätter en ny 28mm klämringskoppling där med förminskning från samma fabrikat till 22mm!

Tänk på att 28mm röret kan vara glödgat så en 28 stödhylsa kan vara på sin plats!

Det finns kopplingar till gamla Securex men bara 16 & 22.

Läs mer här:
http://www.koppar.com/files/2009-04_Faktablad_Gamla_Dimensioner_Svenska.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.