21 559 läst ·
32 svar
22k läst
32 svar
Gamla verktyg som ligger och tynar bort
Jag köpte en liten flaska rostlösningsmedel på biltema. Det står på den att den innehåller fosforsyra. Det är väl en relativt "snäll" syra men man ska kanske undvika att ha det på ytor där precision eller passform måste vara på mikrometern. Rost tar den tydligen bort iaf även om det inte går jättefort.ikeahantverkaren skrev:Ja, det här var en intressant tråd!Någon som har tips om hur man enklast får bort rost på tänger och andra verktyg utan att behöva använda putsmedel som autosol och sånt.
Syra bad känns lite bökigt och farligt för mig själv och miljön även om det funkar.Det äter ju dessutom upp materialet också.
Hur funkar det att lägga dom i rostlösningsmedelsbad som 5-56 eller liknande billigare variant?
Vax i alla gängade skruvhål på hyvelsulan och sedan ett lagom långt syrabad borde göra allt metallrent och klart för planslipning tycker ju jag ändå, hehe
Ha, det vet jag inte ens men det känns som det borde finnas syrafasta vaxer (stearin kanske eventuellt) som sedan lätt smälts bort eller löses upp i lämpligt lösningsmedel. Är det inte på liknande sätt man gör när man etsar på glas (och kretskort?). Först på med vax som man skrapar bort där man vill ha etsat och sedan på med syra.ikeahantverkaren skrev:
Edit: Det här är ingen beprövad metod på något sätt om det inte framgår...
Ok.Så det är för att skydda delar man inte vill få syra på..
Precis så.ikeahantverkaren skrev:
Saltvatten och colaburk? Jag tycker det låter mycket roligare att ultraljuda den i kokande salpetersyra. Jag vet inte vad det var mamma skulle göra rent men RENT skulle det tydligen bli den gången iaf =Dmattiasp skrev:
Nu har jag gått lös med lite mer slipning... #200 diamantbrynet har fått jobba hårt iaf =) Sedan #300, #400, #600, våtslippapper 800 och 1200 på glas och ett 8000 keramiskt bryne där det gick. Slant visst lite på stämjärnet där ett par tag. Så det blev en liten yta i en annan vinkel. Får vänta till nästa skärpning för korrigering. Blev mer slit än finlir den här vändan =b

En sån här har jag från Clas Ohslon: "Billigt" diamantbryne
Funderar starkt på att slå till på det här vid nästa inköp från Lee: Smarrigt diamantbryne

En sån här har jag från Clas Ohslon: "Billigt" diamantbryne
Funderar starkt på att slå till på det här vid nästa inköp från Lee: Smarrigt diamantbryne
Köpte ett sådant classebryne häromveckan. Fan vilken dynga!!! Inte en enda av ytorna är plant. Tänkte lämna tillbaka men har tyvärr lagt kvittot på "ett säkert" ställe.
Det visade sig att de diamantbelagda ytorna inte är alltför svåra att bryta loss, så nu är planen att montera dem på en bit mdf eller liknande. Kanske blir det bättre originalutförandet?
///j
Det visade sig att de diamantbelagda ytorna inte är alltför svåra att bryta loss, så nu är planen att montera dem på en bit mdf eller liknande. Kanske blir det bättre originalutförandet?
///j
Jag har iofs inte kollat men jag har ingen erfarenhet av att dom skulle vara värst oplana. Får gå och mäta...jomany skrev:Köpte ett sådant classebryne häromveckan. Fan vilken dynga!!! Inte en enda av ytorna är plant. Tänkte lämna tillbaka men har tyvärr lagt kvittot på "ett säkert" ställe.
///j
Edit: Nu har jag kollat lite snabbt med den tjocka delen av en vinkelhake. Tycker det är ganska platt iaf, en aning konvext på bredden på en del av sidorna kanske men jag undrar om inte det försvinner när man lägger på lite tryck. Man får kanske inte räkna med alltför hög precision för dom två hundra kronorna.
Att epoxilimma plåtarna på en tjockare glasskiva kanske skulle fungera. MDF är nog ingen höjdaridé var vad jag skulle säga. Diamantbrynen bör man tydligen ha vatten på när man använder dom.
Edit 2: Jag tyckte min egen idé var så fulländad att jag blev tvungen att kolla hur den därmanicken sitter, ehh, satt ihop. Plåtarna är skruvade med en skruv i varje kortände från insidan. Så om man bänder bort dom gröna plastgavlarna är det enkelt att få bort plåtarna. Sen är det bara dom fastlödda muttrarna som ska loss.
Redigerat:
Var förbi glasmästaren och bad om en spillbit. Först fick jag den gratis eftersom han inte hade någon växel i kaffekassan. Jag kom tillbaka lite senare med en slant dock. Det tyckte jag det var värt.
Epoxilimmade på 8 mm glas. Ta inte för mycket lim bara så det kommer upp i hålen. Glasskivan man lägger över för att få det hela plant i press fastnar så förbannat hårt då...

Epoxilimmade på 8 mm glas. Ta inte för mycket lim bara så det kommer upp i hålen. Glasskivan man lägger över för att få det hela plant i press fastnar så förbannat hårt då...

Måste ställa dum frågan:
Vad vinner man på att ha "bitarna" limmade på en glasskiva istället för originalet?
Vad vinner man på att ha "bitarna" limmade på en glasskiva istället för originalet?
Läs jomanys åsikt om clas ohlsons konstruktion högre upp. Sen kom ju jag med ett förslag jag blev tvungen att testa själv. Dessutom ligger en 8 mm glasskiva rätt stadigt. Torkar fortare än originalet gör den också eftersom inget vatten letar sig in under plåtarna. Alla olika ytor är tillgängliga utan att behöva vrida och vända på klossen. Däremot så kanske det inte är helt smidigt att ha dom så nära varandra. Det går inte att låta till exempel en köksknivsticka ut bredvis hur som helst. Om det blir ett hinder så kommer jag nog knäcka glasskivan i mindre bitar.Rund_skruvad skrev: