Det är dags att sätta in ett nytt kök. Nuvarande köket är original sen huset byggdes 1963, men tyvärr var jag tvungen att riva ner halva köket för att få ut kylfrysen som gick sönder. Tänkte passa på att byta ut diskbänken som är rätt kantstött. Jag vill ha en likadan fast nytillverkad. Egentligen bara vasken och slasken, men i gamla stilen. Inga små korgsilar som det fastnar matrester i, och vettiga storlekar på hoarna. Allt jag hittar nu är antingen jättestor eller jätteliten ho. De stora får inte plats och de små vet jag inte vad man ska ha dem till.

Finns de att få tag på? Jag är lite nojig, så jag vill helst ha en nytillverkad och inte begagnad.
 
ullet
  • Gilla
Mazui
  • Laddar…
Finns ju massor av alternativ på hoar bara på IKEA, hornbach o bauhaus har ju olika märken också om du har någon av dem i närheten. Alltid värt att klämma o känna om du frågar mig. Vi hade två hoar förut även om endast grova saker som formar och stekpannor/kastruller diskades för hand. Var rätt skönt att kunna ställa disk i den ena medans man sköljde av matrester i den andra. Nu blir det istället en lite större (men mindre än båda tillsammans) för det jag störde mig på tidigare var att man inte kunde få ner plåtar eller grillgaller och diska dem på ett bra sätt.
 
Vi köpte Decosteel till köket och Ikea till tvättstugan.
Jag tjafsade mycket med kökssäljaren som pratade mycket(!) om tjocklek på stålet och att det var viktigt. Nu i efterhand håller jag med. Det gör mycket för "känslan" att ha tjockare plåt i bänken.

Ikeabänken gör ett lika gott jobb med att hålla vattnet på plats osv. Men Decosteelen är klart mer gedigen och exklusiv i känslan.

Blev en specialbeställd för att få rätt uppvik i bakkant och avställningsyta osv.

Hur silar och sånt är vet jag inte. Jag är nöjd med den mer moderna varianten istället för den gamla med gummiproppar och skit.
 
Exempel på uppvik i bakkant om du beställer en diskbänk, bild på vår.
Diskbänk med uppvik i rostfritt stål vid bakkant, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipsen allihop! Decosteel har några alternativ som kan vara intressanta.

En kollega menar på att man kan lämna in den nuvarande på service hos nån firma som svetsar rostfritt. Får se hur det blir, men nu har jag lite alternativ iaf. :)
 
Hade aldrig tänkt tanken att vilja ha en nyproducerat diskbänk...de gamla är så mycket bättre ock enklare att städa och hålla rena! , (jobbat inom restaurangbranschen i drygt 30 år)
Likadant med gamla handfat, mycket lättare att hålla rena... Helt klart värt att renovera den gamla!
Jag går i sönder inombords varje gång jag är på tippen och ser en gammal svensktillverkad diskbänk slängd...
 
  • Gilla
  • Älska
Mazui och 2 till
  • Laddar…
H Hispaniola skrev:
Hade aldrig tänkt tanken att vilja ha en nyproducerat diskbänk...de gamla är så mycket bättre ock enklare att städa och hålla rena! , (jobbat inom restaurangbranschen i drygt 30 år)
Beror på tillverkare och vilket utförande du väljer😉 Som exempel finns det tillverkare som skriver att varma föremål från spisen inte får ställas på diskbänken och så de som anger att det går bra.
 
Även diskbänkens stomme har betydelse hur den upplevs. En fiberplatta ger mer ljuddämpning och mindre flex än en träram.
 
  • Gilla
Mazui
  • Laddar…
@Hispaniola Jag håller med. Men tänk om alla som gillar gamla sorten frågade efter den, då kunde vi kanske ha nyproduktionen kvar och det vore inte en katastrof för dig när någon gör sig av med sin. :)

Jag tycker att de flesta nya ser väldigt platta ut i botten. Bara några enstaka verkar ha avrinning mot bottenventilen. Att döma av produktbilderna iaf.
 
  • Gilla
Hispaniola
  • Laddar…
Mazui Mazui skrev:
@Hispaniola Jag håller med. Men tänk om alla som gillar gamla sorten frågade efter den, då kunde vi kanske ha nyproduktionen kvar och det vore inte en katastrof för dig när någon gör sig av med sin. :)

Jag tycker att de flesta nya ser väldigt platta ut i botten. Bara några enstaka verkar ha avrinning mot bottenventilen. Att döma av produktbilderna iaf.
Har du kollat med Landskrona enligt länken? Hade ett kort tfnsamtal före beställning och personen jag pratade med kunde ge bra råd.
 
A AndersS skrev:
Har du kollat med Landskrona enligt länken? Hade ett kort tfnsamtal före beställning och personen jag pratade med kunde ge bra råd.
Jag har skickat in en prisförfrågan. Vad jag kan se har de inte gamla sortens ventiler som Decosteel har, men det kanske är standardmått så att man kan köpa dem på Decosteel och sätta i dem i en Landskronabänk.
 
Mats-S
tensiden tensiden skrev:
Men Decosteelen är klart mer gedigen och exklusiv i känslan.
Instämmer till 100%, ska man ha top notch är det den som gäller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.