Snailman Snailman skrev:
Det är väl en viss kostnad förknippad med att döda ett pantbrev, då man får betala en viss procent för att skaffa nya pantbrev som ersätter de gamla?
Kostnaden är för dödningen, att ersätta de dödade papperspantbreven med datapantbrev kostar inget extra.

Snailman
Ok
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kostnaden är för dödningen, att ersätta de dödade papperspantbreven med datapantbrev kostar inget extra.
Ok, Det kostar 375 kr per pantbrev som dödas, stämpelskatt en har man till godo.
Så jag hade fel i mitt förra inlägg.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
Det yngsta pantbrevet, med störst belopp, är nu återfunnet tillsammans med ett följebrev från banken att pantbrevet returneras eftersom skulden är betald.(y)

Pantbrevet från 50-talet är lite klurigare. Det är på några tusen kronor. Det finns äldre pantbrev, som dödats, från förrförra ägaren från 40-talet. Nya pantbrev togs istället ut när släktingens far och två andra delägare köpte fastigheten till en verksamhet. Senare köptes resterade 2/3 av fastigheten. Här verkar reverser ha använts. Fastigheten har bytt namn ett par gånger också.

Här tror jag man behöver rita upp någon tidslinje så att man begriper turerna. Jag fick nästan intrycket först att det fanns pantbrev för en annan fastighet också.

Men väldigt spännande detta, med fina lagfartsbevisdokument och pantbrev med stämplade skattemärken.

• Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
A Allinug skrev:
Men väldigt spännande detta, med fina lagfartsbevisdokument och pantbrev med stämplade skattemärken.
Ja alltså man kunde göra vackra dokument. Önskar att dagens lagfart vart lika snitsig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Ja, jag tänkte att ifall jag hittar pantbrevet från 50-talet, skulle jag nog vilja behålla det och inte byta bort det mot digitalt pantbrev. Men av de inteckningar som återstår idag är denna den äldsta, och då har den bästa rätt enligt vad jag förstår från svar tidigare i tråden. Så vid ett ev lån hade jag fått lämna det till banken och då hade jag väl aldrig återfått originalet.

Men 50-talspantbrevet går inte att hitta.

Släktingens far köpte tillsammans med två andra herrar fastigheten av säljaren Rune på mitten av 50-talet, till en gemensam firma. Då fanns en inteckning från 40-talet med i köpet. De får lagfart för köpet, som görs med revers som förfaller i senare på året. Året efter köpet görs inteckningen, vars pantbrev är borta.

Firman drivs och efter tio år, mitten av 60-talet, köper släktingens far resten av fastigheten kontant och genom att ta över kvarstående lån i fastigheten. Och då tror man ju att pantbrevet från 50-talet ska vara inblandat. Men nej, dessa lån betalas åren efter, och man ser där att som säkerhet används förstainteckningen från 40-talet.

Ett gravationsbevis i början av 70-talet visar överraskande att inteckningen från 50-talet meddelas till säljaren Rune ”eller order”.

En del av fastigheten avskiljs under 70-talet genom fastighetsreglering där kommunen är köpare.

Senare på 70-talet köper släktingen fastigheten av sin far. Då dödas alla pantbrev, utom det saknade, och man tar ut ett nytt pantbrev (som jag hittat).

Ja, det känns väl som att pantbrevet från 50-talet är borta?

Jag återfick de gamla papperspantbreven från banken då lånen lades om och panterna reglerats.

A Allinug skrev:
Ja, jag tänkte att ifall jag hittar pantbrevet från 50-talet, skulle jag nog vilja behålla det och inte byta bort det mot digitalt pantbrev.
Om du vill behålla dokumentet som konstverk så är det väl bara att döda det och hänga upp det på väggen?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Om du vill behålla dokumentet som konstverk så är det väl bara att döda det och hänga upp det på väggen?
Ja, de gamla, redan dödade pantbreven finns att hänga upp.

Men sista spåret för 50-talspantbrevet, som nu har bästa rätt, är att det är i förrförrförra ägaren Runes ägo.

Ansök om dödning. Då kommer det att annonseras i Post och inrikes tidningar, som varje god medborgare regelbundet läser, och Rune ser att ni vill ha tillbaks pantbrevet.

A
useless useless skrev:
Ansök om dödning. Då kommer det att annonseras i Post och inrikes tidningar, som varje god medborgare regelbundet läser, och Rune ser att ni vill ha tillbaks pantbrevet.
Om Rune var i samma ålder som de tre herrar som köpte fastigheten från honom, så är han runt 110 år i år. Men anteckningen säger ”Rune eller order”, så han kan ha skrivit över det på någon annan.

Förmodligen finns det inte längre något lån. (De lån som släktingens far övertog på fastigheten var till överhypotek på annat pantbrev).
Rune skulle ha lämnat ifrån sig pantbrevet för länge redan. Men förmodligen har de bara skakat hand på att det var betalt. Men Rune förekommer sedan i sammanhanget framgångsrik köpman, så han borde veta hur detta med finanser fungerar.

Men kanske väcker man några gamla björnar om det ska dödas och annonseras om det? Den som har brevet kanske vill ha hela beloppet igen, med ränta på ränta sedan 50-talet.

A Allinug skrev:
Den som har brevet kanske vill ha hela beloppet igen, med ränta på ränta sedan 50-talet.
fast det förutsätter att han läser "post o inrikes tidningar" det är bara där det kunggörs att panten dödas.

H hempularen skrev:
fast det förutsätter att han läser "post o inrikes tidningar" det är bara där det kunggörs att panten dödas.
Det gör väl alla goda medborgare? Hur ska du annars ta del av alla officiella kungörelser?

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Allinug skrev:
Om Rune var i samma ålder som de tre herrar som köpte fastigheten från honom, så är han runt 110 år i år. Men anteckningen säger ”Rune eller order”, så han kan ha skrivit över det på någon annan.

Förmodligen finns det inte längre något lån. (De lån som släktingens far övertog på fastigheten var till överhypotek på annat pantbrev).
Rune skulle ha lämnat ifrån sig pantbrevet för länge redan. Men förmodligen har de bara skakat hand på att det var betalt. Men Rune förekommer sedan i sammanhanget framgångsrik köpman, så han borde veta hur detta med finanser fungerar.

Men kanske väcker man några gamla björnar om det ska dödas och annonseras om det? Den som har brevet kanske vill ha hela beloppet igen, med ränta på ränta sedan 50-talet.
Om någon innehar pantbrevet och en tidigare fordran så har den personen enbart rätt till samma belopp som pantbrevets värde. Några räntor mm ansvarar inte nuvarande fastighetsägare för.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Det som är brukligt i såna här fastighetsaffärer med förkomna pantbrev är att köparen inte betalar hela köpeskillingen, utan håller inne ett belopp som motsvarar värdet på de försvunna pantbreven. Är det en mäklare inblandad brukar dennes klientmedelskonto användas. Man skriver ett tilläggsavtal om pantbreven och pengen som hålls inne.
När a) pantbreven dyker upp i händerna på t ex en bank, betalas summan till pantbrevens innehavare
Eller
b) pantbreven genomgått dödningsprocessen, får säljaren pengarna som hållits inne.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Aha, det är en speciell ”kanal”. Jag tänkte att det var en massa tidningar iblandade. :rofl: Och det kändes väldigt jobbigt, eftersom någon kommer att framstå som slarver i detta förfarande, och man vill ju inte framställa någon som slarver…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.